Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:22

5
خرداد
با خطرات خوردن زولبیا و بامیه رنگی آشنا شوید

با خطرات خوردن زولبیا و بامیه رنگی آشنا شوید

زولبیا و بامیه از خوراکی های پرطرفدار در ماه رمضان است اما این خوراکی عوارضی هم دارد که در این مطلب به عوارض خوردن زولبیا و بامیه به ویژه از نوع رنگی آن اشاره می شود

 زولبیا و بامیه و عوارض خوردن آن 

بابک عشرتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره زولبیا و بامیه‌های رنگی که در قنادی‌ها به فروش می‌رسد، اظهار کرد: مدتی است برخی از قنادی‌ها و مراکز تهیه زولبیا و بامیه برای جذب مشتری بیشتر به سراغ طبخ زولبیا و بامیه‌های رنگی رفته‌اند؛ این در حالیست که در تهیه غذا باید تا حد امکان از اضافه کردن مواد افزودنی خودداری کنیم.

مواد افزودنی چه آن دسته از افزودنی‌هایی که طول عمر و مدت نگهداری موادغذایی را افزایش می‌دهد و چه آن‌هایی که به خوراکی‌ها طمع و یا رنگ می‌دهد می‌تواند عوارض مختلفی را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

یکی از مشکلاتی که در بسیاری از موارد با آن مواجه هستیم و برخورد می‌کنیم استفاده از رنگ‌های غیرمجاز در خوراکی‌هاست؛ مصرف این رنگ‌ها در مقدار کم می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود و در طولانی مدت می‌تواند عوارض خطرناکی مثل ابتلا به سرطان را به همراه داشته باشد.

همچنین برخی از این رنگ‌های غیرمجاز هنگامی که برای طی کردن فرایند سوخت و ساز به کبد می‌رسند باعث از بین رفتن سلول‌های کبد و حتی ایجاد اختلالاتی از جمله سفتی کبد می‌شوند پس باید از مصرف غذا‌هایی که در آن‌ها از رنگ‌های غیرمجاز استفاده شده است، خودداری کنیم.


عوارض استفاده رنگ‌ها در غذا

برای استفاده از رنگ‌های مجاز محدودیت‌هایی وجود دارد، افراط در استفاده از این مواد مشکل‌ساز است پس در مصرف رنگ‌های خوراکی‌های مجاز باید احتیاط کنیم.


پایه و اساس اغلب رنگ‌ها چه رنگ‌های خوراکی و چه رنگ‌های صنعتی فلزات هستند، برای مثال برای تولید رنگ‌ها از فلزاتی مانند آهن، روی استفاده می‌شود و نوع استفاده از رنگ‌ها مقدار مجاز استفاده از این فلزات را تعیین می‌کند به عبارتی دیگر دوز مجاز وجود این فلزات در رنگ‌ها با توجه به جایی که قرار است از آن‌ها استفاده شود، تعیین می‌شود.

در هر صورت با توجه به اینکه پایه و اساس رنگ‌های تولید شده، ترکیبات فلزی است برای استفاده از رنگ‌های خوراکی هم محدودیت داریم.

در بسیاری از موارد شاهد استفاده از رنگ‌های صنعتی و غیرخوراکی در طبخ شیرینی‌ها به صورت کارگاهی هستیم، بسیاری از کارگاه‌های تولید شیرینی‌جات غیرمجاز هستند و سازمان بهداشت بر آنها نظارت ندارند؛ از طرفی رنگ‌های خوراکی هم می‌توانند عوارضی برای شما به همراه داشته باشند؛ بنابراین تا حد امکان از خرید غذا‌ها و خوراکی‌های رنگی مثل زولبیا و بامیه‌های رنگی اجتناب کنید.


منبع : yjc.ir

برچسب ها: مسمومیت غذایی، دیابت، مواد سرطان زا، زولبیا و بامیه، زولبیا و بامیه رنگی، خطر مصرف زولبیا و بامیه، رنگ های خوراکی غیرمجاز تعداد بازديد: 713 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز