Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:06

12
مرداد
خواص درمانی و فواید غذایی توت‌فرنگی (3)

خواص درمانی و فواید غذایی توت‌فرنگی (3)

بخش سوم- توت فرنگی گیاهی است علفی، دارای دونوع ساقه خوابیده و قائم كه از ساقه‌‌های خوابیده آن ریشه‌‌های نابجا تولید می‌‌شود. قسمت خوراكی میوه كه قرمز رنگ است.

 

در این عمل اسیدهای آلفا هیدروكسی(AHA)توت فرنگی،لایه‌‌های كهنه و سلول‌های شاخی شده‌ پوست را كم كم حل نموده و در نتیجه لایه‌‌های شاداب زیرین نمودار می‌‌شوند. اسانس میوه نیز جذب پوست شده و باعث تحریك گردش خون در پوست می‌‌شود، همچنین ساخت سلول‌های جدید را تحریك می‌‌كند.

تانن‌‌ها و مواد فنلی كه قدرت ضد میكروبی ضد قارچی و قدرت قبض كنندگی خوبی دارند، در راستای سفت كردن پوست و جلوگیری از شلی آن و از طرفی جلوگیری از عفونت و ایجاد آكنه موثر خواهد بود..

3-استفاده از ماسك میوه جات برای مدت كوتاه كم تاثیر است لذا برای بهره‌وری بیشتر لازم است حداقل هفته‌ای دو بار از ماسك‌‌های میوه استفاده نمود و این كار را تداوم بخشید.

4-غلظت اسیدهای میوه در میوه جات  كم بوده لذا دارای اثرات بطئی می‌‌باشند، در صورتیكه در فرآورده‌‌های آرایشی –بهداشتی، غلظت این مواد گاهی تا بیش از 20 برابر میوه‌جات می‌‌رسد و دارای اثرات سریع و قوی می‌‌باشند. البته باید ذكر نمود كه هر چه غلظت این مواد بیشتر و اثر سریع و قوی‌تر باشد، عوارض جانبی آن نیز زیادتر خواهد بود، به همین دلیل محصولات شیمیایی نسبت به مواد طبیعی دارای عوارض به مراتب بیشتری هستند.

5ـ افرادی که معده حساسی دارند و یا مبتلا به بیماری‌‌های کهیر، اگزما و آسم هستند، بهتر است از خوردن توت فرنگی بپرهیزند.

6ـ توت فرنگی به علت داشتن اسید سالیسیلیک در بعضی اشخاص، کبد و مثانه را تحریک می‌‌کند و جوش‌‌هایی شبیه کهیر ایجاد می‌‌کند که مولود ناپاکی شدید خون و داخل بدن است.

ماسک توت فرنگی

برای تهیه ماسك به  دو قاشق غذاخوری عسل، دو قاشق غذاخوری ماست و 2 تا 3عدد توت فرنگی نیاز دارید. مواد فوق را كاملا با هم مخلوط نموده و بعد از اینكه تركیب یكدستی حاصل شد، آن را بمدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. حالا صورت خود را با آب گرم و پد نرمی بشویید. اكنون می‌‌توانید با لمس پوست خود، تفاوت را مشاهده نمایید.

اسکراب توت فرنگی

تهیه این اسکراب که یکی از آسان‌ترین اسکراب‌ها به حساب می‌‌آید و پوست را سالم و شاداب می‌‌کند، کافی است یک دانه توت فرنگی را نصف کنید و به مدت ۱۵ دقیقه به صورت بمالید. پس از خشک شدن صورت خود را با آب بشویید.برای از بین بردن سلولهای مرده پوستی، قبل از خواب توت فرنگی له شده را به پوست خود بمالید و بگذارید یک شب کامل روی صورت بماند و روز بعد با آب خالی بشویید.

تمیز کننده پوست

آب توت فرنگی را بگیرید و با چند قطره گلاب مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را با استفاده از پنبه به صورت بمالید و کمی ماساژ دهید. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

 اسکراب پا

در فصول مختلف پا به مراقبت بیشتری نیاز دارد. معمولا، آب و هوا، رژیم غذایی نادرست، مسافرت‌‌های بیش از حد و استفاده از صندل‌ها‌ی پاشنه بلند به پا آسیب می‌‌رساند. اما با استفاده از اسکراب توت فرنگی می‌‌توان کف پا را مرطوب نگه داشت. حدود ۸ عدد توت‌فرنگی را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق مرباخوری نمک مخلوط کنید. پا را به مدت ۳۰ دقیقه با مایه به دست آمده ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

چشم‌های پف کرده

خواب ناکافی و دیر خوابیدن باعث پف کردن چشم می‌‌شود. برای برطرف کردن این ناراحتی کافی است یک برش توت‌فرنگی را به مدت ۱۰ دقیقه روی چشم قرار دهید. پس از برداشتن، دور چشم را کمی مرطوب کنید.

سفید كردن دندان

درست است، تعجب نكنید. توت فرنگی حاوی اسید مالیك است كه به سفیدی دندان كمك می‌‌كند. برای استفاده تنها كافی است یك عدد توت فرنگی را با نصف قاشق چایخوری جوش شیرین كاملا مخلوط نمایید و دندان‌های خود را چند دقیقه با آن مسواك نموده وبعد حدود پنج دقیقه بگذارید روی دندان‌تان بماند. سپس آن را با آب و مسواك پاك نمایید.

نكته مهم: از این تركیب حداكثر دو بار در ماه استفاده نمایید.

از بین بردن آکنه

 توت فرنگی در رفع آکنه بسیار موثر است. نصف لیوان توت فرنگی را با یک قاشق غذاخوری ماست سفت و چند قطره گلاب مخلوط کنید و روی صورت بمالید. پس از ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید و شاهد تغییر ایجاد شده باشید.

توت‌فرنگی كاشت خودتان را نوش‌جان كنید

اگر می‌خواهید توت‌فرنگی سالم و شیرین و آبدار بخورید، آن هم با قیمتی بسیار ارزان، بهترین راه این است كه خودتان آن را پرورش دهید. تقریبا همه می‌توانند در خانه خودشان چنین کاری انجام دهند. بهترین زمان برای کاشتن توت‌فرنگی‌ اوایل پاییز و بهار است.

نگران جا برای كاشت این میوه نباشید زیرا بعلت کوتاهی بوته‌‌های توت فرنگی می‌‌توان این میوه لذیذ را در باغچه، سبد و حتی گلدان کاشت. بوته توت فرنگی فضای کمی را اشغال می‌کند، گل زیبا و میوه خوش مزه‌ای دارد و کاشت آن نیز راحت است. برای اینکه خودتان بتوانید بوته توت‌فرنگی را به عمل آورید، چند راهنمایی به شما می‌کنیم.

گسترش و تکثیر

معمولا پرورش توت‌فرنگی، به ویژه وقتی جنس بوته‌های آن مرغوب باشد، بسیار آسان است . به راحتی می‌توانید تعداد زیادی از بوته‌های توت فرنگی را تکثیر کنید. این گیاه در فصل رشد، رونده‌هایی را روی سطح خاک به‌وجود می‌آورد که می‌توان با روش خواباندن از آن گیاه دیگری ساخت. این شاخه‌ها را می‌توانید به زمین متصل کنید؛ البته نباید آن‌ها را از بوته اصلی جدا کنید. این عمل را باید در ماه‌های تیر و خرداد انجام داد. استفاده از بذر هم ممكن است ولی روش پرورش با استفاده از بوته راحت‌تر است.

 

 

 برای خواندن بخش اول- خواص درمانی و فواید غذایی توت‌فرنگی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- خواص درمانی و فواید غذایی توت‌فرنگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ماسک توت فرنگی، گردش خون، توت فرنگی و پوست، مواد فنلی توت فرنگی، توت فرنگی و دندان ها، اسکراب توت فرنگی، توت فرنگی و آکنه تعداد بازديد: 620 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز