Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 17:03

31
مرداد
تاثير حالات خواب در سلامت جسم و روان

تاثير حالات خواب در سلامت جسم و روان

سمتی از بدن که روی آن می‌خوابید، اهمیت زیادی دارد. به پهلوی راست خوابیدن می‌تواند به سوزش معده منجر شود؛ هر چند که خوابیدن به سمت چپ هم به اندام داخلی بدن فشار وارد می‌کند.

شما معمولا به چه حالتی می‌خوابید؟ حالتی که شما می‌خوابید، بسیار مهم است و بر سلامت‌تان تاثیر می‌گذارد.

 

هشت مدل خوابیدن

 

1- صورت به سمت بالش

به سمت شکم خوابیدن راهی مناسب برای بهتر شدن هضم غذا در بدن است. در این حالت، نفس کشیدن دچار اختلال می‌شود و معمولا ناچار می‌شوید که سرتان را به یک طرف بچرخانید؛ این عمل فشار زیادی را به گردن وارد می‌کند. این حالت خوابیدن همچنین می‌تواند به کمر درد منجر شود.

 

2- حالت جنینی

این نحوه خوابیدن برای زنان باردار و افرادی که خروپف می‌کنند، مناسب است. این حالت که با جمع کردن زانوها، خم کردن بدن با چانه‌ای کج همراه است، به نظر راحت می‌رسد؛ اما احتمالا سبب می‌شود کمر درد یا گردن درد بگیرید.

 

3- به پهلو خوابیدن، درحالی که دست‌ها در امتداد بدن قرار بگیرد.

این نحوه خوابیدن از ستون فقرات‌تان محافظت می‌کند و انحنای طبیعی آن را حفظ می‌کند. به پهلو خوابیدن همراه با دستان کشیده در طرفین بدن ‌می‌تواند، دردهای کمر و گردن را تسکین دهد و آپنه خواب ( قطع تنفس در خواب) را کمتر کند. اشکال این حالت خوابیدن این است که  منجر به پیری پوست ، ایجاد چروک پوست و افتادگی سینه می‌شود.

 

4- به پهلو خوابیدن، در حالی که دست‌ها را به سمت خارج بدن قرار بگیرد.

مزیت این نحوه خوابیدن، همانند حالت قبل است. با وجود این می‌تواند همراه با درد بازو و شانه‌ها باشد، سرعت جریان خون را کاهش دهد و به اعصاب فشار بیاورد.

 

5- به سمت راست خوابیدن

سمتی از بدن که روی آن می‌خوابید، اهمیت زیادی دارد. به پهلوی راست خوابیدن می‌تواند به سوزش معده منجر شود؛ هر چند که خوابیدن به سمت چپ هم به اندام داخلی بدن همچون کبد، معده و ریه‌ها فشار وارد می‌کند. پزشکان به زنان باردار توصیه ‌می‌کنند، به پهلوی چپ بخوابند؛ چرا که گردش خون در جنین را بهبود می‌بخشد.

 

6- به پشت خوابیدن، در حالی که دست‌ها در امتداد بدن قرار گیرد.

بسیاری از افراد بر این باورند که این بهترین حالت خوابیدن برای گردن و ستون فقرات است؛ البته این امر به شرطی صادق است که بالش زیر سر، بیش از حد بزرگ و پر حجم نباشد. خوابیدن به پشت ‌می‌تواند عامل خروپف و آپنه خواب باشد.

 

7- به پشت خوابیدن، در حالی که دست‌ها زیر سر قرار بگیرد.

این نحوه خوابیدن برای سلامت کمر و پشت، بسیار خوب است و فرقی نمی‌کند بازوها را دور بالش باشد یا نه. خوابیدن به این حالت، مانع چروک شدن پوست – خصوصا پوست صورت – می‌شود. البته ‌می‌تواند علت خروپف و بازگشت اسید معده به مری باشد. به علاوه نگه‌ داشتن بازوها در بالای سر، اعصاب و شانه‌ها را خسته و دردناک می‌کند.

 

8- خوابیدن با بالش اضافی

به هر نحوی بخوابید، فرقی نمی‌کند، آن حالت بهترین نیست مگر اینکه از یک بالش کوچک برای بدن نیز استفاده کنید.اگر به پشت می‌خوابید، بالش را در قوس کمر قرار دهید؛ اگر به پهلو می‌خوابید، بالش را بین زانوها و روی شکم بگذارید؛ این کار باعث می‌شود مشکلات ناحیه کمر کاهش یابد.

 

برچسب ها: حالت های خوابیدن، حالت های خوابیدن و سلامتی، خوابیدن به پهلو، خوابیدن به پشت، خوابیدن با بالش تعداد بازديد: 1046 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز