Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 09:08

19
خرداد
شرایط روزه‌داری در بیماران قلبی - عروقی

شرایط روزه‌داری در بیماران قلبی - عروقی

روزه‌داری در بیماران قلبی و عروقی بسته به نوع و میزان پیشرفت بیماری و نیز نوع داروهای مصرفی شرایط متفاوتی دارد. در همین راستا به طور جد توصیه می‌شود این بیماران پیش از روزه‌داری حتما با پزشک خود مشورت کنند.

یک جراح و متخصص قلب و عروق گفت: بیماران قلبی و عروقی پیش از روزه‌داری حتما با پزشک خود مشورت کنند. 

دکتر معصومعلی معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه کرمانشاه، با تاکید بر لزوم مشورت بیماران قلبی و عروقی با پزشک خود جهت روزه‌داری، گفت: روزه‌داری در بیماران قلبی و عروقی بسته به نوع و میزان پیشرفت بیماری و نیز نوع داروهای مصرفی شرایط متفاوتی دارد. 

وی اظهار کرد: در همین راستا به طور جد توصیه می‌شود این بیماران پیش از روزه‌داری حتما با پزشک خود مشورت کنند. 

معصومی، کم آبی را دغدغه اصلی در روزه‌داری بیماران قلبی و عروقی عنوان کرد و افزود: اگر مساله کم آبی در میان نبود، چه بسا از روزه‌داری با توجه به مصرف کم غذا در طول روزه‌داری، به عنوان روشی درمانی برای بیماران قلبی و عروقی استفاده می‌کردیم. 

وی تصریح کرد: کم آبی برای بیماران قلبی و عروقی که دریچه یا رگ خود را جراحی کرده‌اند، بسیار مضر است، زیرا کم آبی می‌تواند غلظت خون آنها را بالا برده و دریچه و رگ‌های جراحی شده آنها را با مشکل مواجه کند. 

معصومی اظهار کرد: در همین راستا توصیه می‌شود این بیماران از گرفتن روزه بویژه در فصل گرم سال که ساعات روزه‌داری طولانی است، خودداری کنند. 

این متخصص و جراح قلب و عروق افزود: این بیماران بعد از بهبودی کامل می‌توانند در زمستان که طول روز کوتاه است، به طور متناوب و چند روز یکبار و با مشورت پزشک اقدام به گرفتن قضای روزه‌های خود کنند. 

معصومی اظهار کرد: در سایر بیماران قلبی و عروقی که عمل جراحی نداشته‌اند نیز بسته به نوع و میزان پیشرفت بیماری، شرایط روزه‌داری متفاوت است و این بیماران پیش از روزه‌داری حتما باید با پزشک خود مشورت کنند. 

وی خاطرنشان کرد: برخی بیماران هم هستند که نیاز است داروهای قلب خود را در زمان خاصی مصرف کنند که توصیه می‌شود این بیماران نیز از گرفتن روزه اجتناب کنند. 

این جراح و متخصص قلب و عروق با بیان اینکه بیماران قلبی و عروقی که از گرفتن روزه منع می‌شوند، نباید برای روزه‌داری اصرار کنند، گفت: در دین اسلام نیز تاکید شده که بیماران نباید روزه بگیرند و اصرار به این کار خلاف دستورات اسلام است و زمانی که پزشک تشخیص می‌دهد روزه‌داری ضرر دارد، بیماران باید تبعیت کنند. 

معصومی توصیه کرد: بیمارانی که مبتلا به فشار خون، بیماری کلیوی، دیابت و مشکلات گوارشی هستند نیز حتما با مشورت پزشک برای گرفتن روزه اقدام کنند.

 

 

منبع: ایسنا

 

برچسب ها: سلامت قلب و عروق، تغذیه و قلب، مراقبت از قلب، تغذیه و روزه داری، تغذیه و رمضان، روزه داری و بیماران، روزه و بیماری قلبی تعداد بازديد: 487 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز