Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:15

12
خرداد
راه‌هایی معجزه‌آسا برای کاهش تشنگی روزه‌داران

راه‌هایی معجزه‌آسا برای کاهش تشنگی روزه‌داران

نوشیدن مقدار کافی آب و آبمیوه در فاصله افطار تا سحر و خوردن غذاهای آبکی همچون سوپ می تواند کمبود آب بدن را جبران کند، این نیاز در حدود 30 تا 35 سی سی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.

اکثر روزه‌داران بخصوص در فصل تابستان با مشکل تشنگی و سردرد مواجه می شوند اما با برخی راه‌های ساده می توان این تشنگی را رفع کرد. 

شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تأمین آب بدن در ماه رمضان بیان کرد: معمولا به دلیل کاهش مصرف مایعات و آب بدن در تابستان، روزه‌داران با کاهش فعالیت‌های داخل سلولی و درنتیجه اختلال حرکات مواد درون روده مواجه و برخی از افراد هم به یبوست مبتلا می شوند. 

وی با بیان اینکه مصرف تدریجی آب از زمان افطار تا موقع خواب کمبود را جبران می کند، اظهار داشت: وعده سحر مهم‌ترین وعده است که روزه‌داران می‌توانند با مصرف سبزی‌ها و مواد نشاسته‌ای به مقدار مناسب جذب و هضم روده‌ای را کنترل کنند.

چون آرد سبوس‌دار و فیبرهای معمولی مانند سبزی ها و میوه‌ها کمک شایانی به تأمین آب در بدن افراد روزه‌دار می‌کند. 

اولیایی گفت: برای تامین آب بدن در این ماه، مصرف میوه، ویتامین و املاح مهم است چون باید با آبرسانی، بدن را برای روزه روز بعد آماده کرد. 

این متخصص تغذیه عنوان کرد: نوشیدن مقدار کافی آب و آبمیوه در فاصله افطار تا سحر و خوردن غذاهای آبکی همچون سوپ می تواند کمبود آب بدن را جبران کند، این نیاز در حدود 30 تا 35 سی سی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است (یعنی یک فرد با 70 کیلو وزن باید در حدود 2تا 2.5 لیتر آب مصرف کند). 

وی توصیه کرد: از یک ساعت بعد افطار تا نیم ساعت قبل از سحری باید بین 6 تا 8 لیوان آب نوشیده شود. گفتنی است؛ از خوردن چای و قهوه به مقدار زیاد باید خودداری شود چون کافئین موجود در آنها آب بدن را دفع می کند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

برچسب ها: ماه رمضان، تغذیه رمضان، تشنگی رمضان، تغذیه روزه داری، وعده سحری، وعده افطاری، روزه تعداد بازديد: 475 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز