Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:51

23
اردیبهشت
دعواهای زن و شوهری و راه حل آن

دعواهای زن و شوهری و راه حل آن

ازدواج و رفتن به منزل مشترک با کسی از یک خانواده دیگر، جنسیت متفاوت و احتمالاً دنیا و دیدگاه‌هایی که رونوشتی از ما نخواهد بود، در حکم شروع به نوشتن دیکته‌ایست که نمی‌توان توقع داشت بدون غلط باشد.

 ازدواج و رفتن به منزل مشترک با کسی از یک خانواده دیگر، جنسیت متفاوت و احتمالاً دنیا و دیدگاه‌هایی که رونوشتی از ما نخواهد بود، در حکم شروع به نوشتن دیکته‌ایست که نمی‌توان توقع داشت بدون غلط باشد.

همه ازدواج‌ها پر است از غلط‌های رفتاری، کلامی، احساسی و سوءتفاهم‌هایی که باید به‌مرور و با تمرین برطرف شود تا زن و شوهر به تفاهم و یا بهتر بگویم همان دیکته بی‌غلط و یا کم‌غلط در رابطه‌شان برسند.

اما در این مسیر چیزی که زیاد اتفاق خواهد افتاد، دلخوری‌های کوچک و بزرگ است و زوج‌هایی موفق هستند که می‌توانند از یکدیگر به روشی درست عذرخواهی کرده و دلجویی کنند و همچنین آن‌هایی که می‌توانند ببخشند و عذرخواهی را بپذیرند.

اما چگونه می‌توانیم در صورت بروز یک دلخوری از همسرمان، عذرخواهی کنیم که ناراحتی‌اش برطرف شود؟

گاهی یک عذرخواهی اشتباه، شرایط را بدتر می‌کند. پس با ما همراه باشید تا بتوانید اصولی بگویید: معذرت می‌خواهم! 

نبش قبر نکنید

اگر برای عذرخواهی از اشتباه‌تان و یا برطرف‌شدن یک سوءتفاهم، پیش‌قدم شده‌اید، سعی کنید اول دلخوری را برطرف کنید و بعد در فرصتی بهتر در این مورد حرف بزنید.

خیلی اوقات فردی برای از بین بردن کدورت اقدام می‌کند، اما در همان زمان سعی دارد بگوید که اشتباه نکرده و طرف مقابل به‌غلط ناراحت شده است و این یعنی به‌جای از بین بردن کدورت، دامن‌زدن به آن. وقتی برای عذرخواهی می‌روید، فقط عذرخواهی کنید. 

خلاقیت به کارتان می‌آید

این‌که خیلی خشک و رسمی عذرخواهی کنید یا مثل دفعات قبل رفتار کنید، اصلاً خوب نیست. سعی کنید خلاقیت به خرج دهید. مثلاً گل بخرید، روی یخچال با ماژیک مخصوص چیزی بنویسید، جملات زیبا آماده کنید. مخصوصاً خانم‌ها برای بخشیدن تحت‌تأثیر احساساتشان قرار می‌گیرند. 

نیت‌تان خیر باشد

اگر اشتباهی از شما رخ‌ داده است، واقعاً پشیمان باشید و در دل‌ با خود عهد ببندید که دیگر چنین اشتباهی را تکرار نکنید.

اگر عذرخواهی برای خاموش‌کردن اختلافات زناشویی صورت بگیرد و فرد قصد اصلاح و تغییر رفتار خود را نداشته باشد، نتیجه‌اش کوتاه‌مدت خواهد بود و بار بعد دیگر به این آسانی نمی‌توانید همسرتان را متقاعد کنید که شما را ببخشد. 

روی دیگر سکه آشتی‌کنون

اما همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، یک ویژگی دیگر همسرانی با دیکته بدون غلط و یا با کم‌ترین غلط این است که هم می‌توانند عذرخواهی کنند و هم در مواقعی که همسرشان خطایی کرد، این توانایی را دارند که او را ببخشند!

این توانایی بزرگی است. با خودتان می‌گویید که افراد زیادی روزانه همین کار را می‌کنند، اما واقعیت این است که آن‌ها در بیشتر مواقع تنها تحمل می‌کنند و در ظاهر موضوع را تمام‌شده نشان می‌دهند، اما در قلب‌شان در پستویی مخفی‌اش می‌کنند و همین باعث تخریب رابطه می‌شود. 

به خودتان زمان بدهید

وقتی از همسرتان دلخور هستید، لازم نیست همان‌لحظه و همان‌موقع در موردش حرف بزنید.

اگر خیلی عصبانی بودید و همسرتان برای عذرخواهی و یا توضیح مسئله پیش‌آمده اقدام کرد، خیلی مودبانه از او بخواهید که کمی به شما فرصت بدهد تا هم با خودتان خلوت کنید و در مورد ناراحتی‌تان بدون تعصب فکر کنید و هم آرام شوید که بتوانید در موردش بدون پرخاشگری حرف بزنید. 

فکرتان را دستگیر کنید

اصولاً در زمان پیش‌آمدن یک دلخوری، افراد علاقه دارند که آن‌قدر حول مشکل پیش‌آمده کنکاش کنند تا به چیزهای جدید هم برسند و یا موضوعات قدیمی را دوباره روی میز بگذارند.

وقتی در حال فکرکردن هستید، نگذارید که درگیر حاشیه‌ها بشوید. به موضوع پیش‌آمده فکر کنید و این پیش‌فرض را فراموش نکنید که همسرتان به احتمال زیاد غیرعمد باعث رنجش شما شده و میزان حساسیت این موضوع نزد شما را خوب درک نکرده است. 

همسرتان همان کسی است که…

می‌گویند رابطه مانند ساختن یک دیوار است و وقتی از کسی ناراحت شدی به‌جای تخریب کل دیوار، یک آجر از روی آن بردار نه این‌که کل دیوار را خراب کن.

وقتی از همسرتان دلخور هستید و او برای عذرخواهی می‌آید، به خوبی‌های او فکر کنید؛ به دلایلی که به خاطر آن‌ها دوستش دارید. همین‌که خطایش را می‌پذیرد، خود امتیاز بزرگی است. کار سختی است، اما وقتی همسرتان خطایی کرد، به خوبی‌هایش هم ‌فکر کنید. 

رفتار شما بهترین مشوق

این‌که در مقابل عذرخواهی همسرتان چه برخوردی داشته باشید، در رفتارهای بعد او تأثیر دارد. اگر خیلی سرسخت باشید و غرور او را بشکنید، احتمال دارد دیگر برای عذرخواهی نیاید. پس متعادل رفتار کنید. نه آن‌قدر نرم که گویی اتفاقی نیفتاده، نه آن‌قدر سخت که باعث شود غرور همسرتان بشکند. 

برای این‌که عشق شما همیشگی شود و تا آخر عمر با تفاهم و آرامش کنار هم زندگی کنید، نیاز دارید تا خطاهای یکدیگر را اصلاح‌کرده و در مورد چیزهایی که باعث دلخوری‌تان می‌شود، گفتگو کنید. عشق حق مسلم شماست، اما برای رسیدن به این حق باید تلاش کرد. 

یاد بگیرید که خطا در زندگی طبیعی است و زمان می‌برد تا چم‌وخم روحیات یکدیگر را بشناسید، اما این‌که زمان لازم دارید، به‌خودی‌خود کافی نیست.

یعنی اگر در طول زمان درست عمل نکنید، به‌جای شناخت بهتر، از هم دور می‌شوید و کلاف رابطه‌تان گره می‌خورد. صبر داشته باشید، گفتگو کنید، بخواهید و اراده کنید تا یکدیگر را بشناسید و برای خوشبختی خودتان و همسرتان تلاش کنید.

 

 

 

منبع: مهرخانه

بیتوته

 

برچسب ها: روانشناسی ازدواج، زندگی مشترک، دعوای زن و شوهر، ازدواج موفق، روانشناسی خانواده، ارتباط با همسر، زوج های موفق تعداد بازديد: 730 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز