Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:39

23
فروردین
رنگ سال چه کاربردی دارد؟

رنگ سال چه کاربردی دارد؟

یکی از موضوعاتی که گاه ذهن علاقه‌مندان به مد را درگیر می‌کند، پرسش آن‌ها در مورد رنگ سال است. جامعه ایرانی پس از چندین سال بی‌توجهی به مد و لباس، از حدود دو دهه پیش توجه بیشتری به پوشش خود پیدا کرد.

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: یکی از موضوعاتی که گاه ذهن علاقه‌مندان به مد را درگیر می‌کند، پرسش آن‌ها در مورد رنگ سال است. جامعه ایرانی پس از چندین سال بی‌توجهی به مد و لباس، از حدود دو دهه پیش توجه بیشتری به پوشش خود پیدا کرد.

از همان زمان مسئله‌ای به نام رنگ سال برای مردم ایران مطرح شد و عده‌ای از آن‌ها زمانی که برای خرید لباس عید خود به بازار می‌رفتند سعی می‌کردند رنگی را که مد سال است انتخاب کنند. 

اینکه آن رنگ‌ها چقدر با مد جهانی انطباق داشت خود داستان دیگری است. حتماً شما هم آن سال‌هایی را که نیمی از مردم شهر لباس بنفش یا صورتی چرک به تن داشتند به یاد دارید، و در سال‌های بعد هم فروشندگان لباس، کیف، روسری و... هر بار یک رنگ را به نام رنگ سال به مشتری‌ها معرفی می‌کردند.

اما به مرور مشخص شد که این رنگ‌ها ارتباطی با رنگ سال جهانی ندارد و توسط تولیدکنندگان و با توجه به میزان پارچه‌ای که از یک رنگ در اختیار دارند تعیین می‌شود. 

اما واقعاً رنگ سال چیست و چه استفاده‌ای دارد؟ 

این داستان از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۶۳ یک فارغ‌التحصیل رشته شیمی به نام لارنس هربرت، سیستمی برای استاندارد کردن رنگ‌ها ایجاد کرد و برای هر رنگ یک عدد اختصاص داد. به این ترتیب نظرات گوناگون افراد باعث نمی‌شد که رنگی با رنگ دیگر اشتباه گرفته شود و رنگ‌هایی با تنالیته‌های بسیار نزدیک به یکدیگر قابل تفکیک از هم بودند. 

پس از آن لارنس هربرت شرکتی به نام پنتون Pantone تأسیس کرد که معنی آن "همه رنگ‌ها" است. این شرکت با تبلیغ در هفته‌های مد نیویورک برای خود شهرتی کسب کرد و هدایا و لوازمی با مارک پنتون ایجاد شد.

در چند دهه گذشته پنتون هر سال در همایشی رنگ سال را انتخاب می‌کند اما این شرکت به تنهایی دست به انتخاب رنگ سال نمی‌زند، بلکه این کار را بعد از نظرخواهی از طراحان دکور، طراحان مد، تولیدکنندگان صنعتی و خرده فروشان انجام می‌دهد و با درک اینکه آن‌ها برای استفاده از چه رنگی برنامه‌ریزی کرده‌اند، رنگ سال آینده معرفی می‌شود. 

اما بر خلاف آنچه تصور می‌شود رنگ سال مختص دنیای مد نیست بلکه این روند معمولاً از طریق دکوراسیون خانه، مد و طراحی صنعتی در طول چند سال گسترش می‌یابد و با اعلام رنگ سال بسیاری از خرده فروشان محصولاتی را که به این رنگ تولید شده است به فروش می‌رسانند.

رنگ سال در لوازم خانگی، دکوراسیون و حتی شیرینی و شکلات استفاده می‌شود و حتی بعضی از شرکای تجاری پنتون مانند شرکت لوازم آرایشی Sephora و قهوه‌ساز Keurig با استفاده از رنگ سال، محصولات خود را تولید می‌کنند. 

از سوی دیگر پنتون تنها شرکتی نیست که رنگ سال را معرفی می‌کند، بلکه در چند سال اخیر شاهد انتخاب رنگ‌های جداگانه از طرف شرکت‌های متفاوت هستیم.

از طرف دیگر شرکت‌های معتبر پوشاک دنیا هم رنگ خاص خود را دارند و بدون توجه به آنچه به عنوان رنگ سال معرفی می‌شود ویترین فروشگاه‌های خود را با پوشاکی که به رنگ منتخب آن‌ها تولید شده است پر می‌کنند. 

در کشور ما تعدد رنگ‌های معرفی شده توسط شرکت‌های مختلف برای کسانی که بدون اطلاع از اهداف تجاری شرکت‌ها قصد انتخاب لباسی به رنگ سال را داشتند باعث سردرگمی بود.

اما در سال‌های اخیر در بازار پوشاک ایران خبری از رنگ سال نیست. رنگ سال 2015 از سوی موسسه پنتون، قرمز قهوه‌ای مارسالا اعلام شد، اما در بازار پوشاک نوروری نه تنها از رنگ سال پیروی نشده بود بلکه هیچ رنگ شاخصی به عنوان مد سال دیده نمی‌شد. 

امسال هم موسسه رنگ پنتون برای اولین بار دو رنگ آبی (Serenity) و صورتی (Rose Quartz) را برای سال 2016 معرفی کرد، اما با نگاهی به ویترین مانتو فروشی‌های تهران شاهد طیف گسترده‌ای از مانتوهای رنگارنگ خواهید بود که می‌توانند هر سلیقه‌ای را در انتخاب رنگ راضی کنند.

این موضوع در تضاد با سال‌هایی است که رنگ پوشش عمومی زنان بسیار محدود بود و همین موضوع باعث می‌شد ارائه هر رنگ جدیدی با اقبال بسیار مواجه شود.

 

 

منبع: هنرآنلاین

 

برچسب ها: مد لباس، رنگ لباس، رنگ در دکوراسیون، مد و لباس، رنگ سال، طراحی دکور، رنگ پوشاک تعداد بازديد: 581 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز