Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 11:20

18
فروردین
وضعیت دندان نوجوانان ایرانی

وضعیت دندان نوجوانان ایرانی

نگاه مدرن در حوزه دندانپزشكی این است كه دندان نیز مانند قلب، پا و چشم می‌تواند تا آخر عمر سالم بماند و برای انسان كار كند به شرط آنكه بهداشت و سلامت دهان و دندان رعایت شود و تغذیه و سبك زندگی انسان صحیح باشد.

محمد بیات در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: مهمترین مشكل حوزه دندانپزشكی در ایران این است كه تعداد دندانهای پوسیده،‌كشیده شده و پر كرده ایرانیان بسیار بالاست و این ناشی از تصور اشتباهی است كه از گذشته در زمینه سلامت دهان و دندان در كشورحاكم بوده است.

وی افزود: 90 سال از آغاز رشته دندانپزشكی و فعالیت دندانپزشكی مدرن در ایران می گذرد اما در این مدت شاخص سلامت دهان و دندان در ایران بهبود نیافته است.

تفكر استفاده از دندان مصنوعی منسوخ شد

رئیس انجمن جراحان دهان، فك و صورت ایران گفت: از گذشته تصور این بود كه دندان عضوی نیست كه انسان برای تمام عمر بتواند از آن استفاده كند و باید پس از مدتی دندانها را از دست بدهد و به جای آن از دندان مصنوعی استفاده كند اما این نگاه و تفكر اكنون منسوخ شده است.

بیات افزود: نگاه مدرن در حوزه دندانپزشكی این است كه دندان نیز مانند قلب، پا و چشم می‌تواند تا آخر عمر سالم بماند و برای انسان كار كند به شرط آنكه بهداشت و سلامت دهان و دندان رعایت شود و تغذیه و سبك زندگی انسان صحیح باشد.

رئیس انجمن جراحان دهان، فك و صورت گفت: البته در دو یا سه سال اخیر این نگاه در مسئولان وزارت بهداشت تغییر كرده است و شاهد تغییرات مثبتی هستیم. اقدامات مناسبی مانند فلورایدتراپی، فیشورسیلنت و رسیدگی به سلامت دندان دانش آموزان در مدارس شروع شده است كه امیدبخش است.

وی افزود: این تغییر نگاه البته هنوز در مراحل اولیه است و نتایج آن نیز برای نسل آینده و سالهای آتی مشاهده می‌شود اما همین كه شاهد تغییر نگاه از درمان دندان به بهداشت و سلامت دندان هستیم بسیار امیدوار كننده است. 

دندانپزشكان فنلاند بیكار شدند

بیات گفت: این نگاه جدید سال‌های سال است كه در بسیاری از كشورهای پیشرفته عملی شده است، نمونه آن كشور فنلاند است كه 35 سال پیش شاخص پوسیدگی،خرابی و كشیدگی دندان(DMF) مردم آن برای افراد دوازده ساله حدود 8 بود و امروز به 8 دهم كاهش یافته است.

وی افزود: بسیاری از كشورهای حوزه اسكاندیناوی از این نظر موفق بوده‌اند و توانسته‌اند با توجه به اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی جلوی خراب شدن دندان شهروندان خود را بگیرند، فنلاند یك نمونه از آنهاست كه طی سه دهه 10 برابر شاخص سلامت دندان مردمش بهبود یافت و اكنون این كشور پنج میلیون نفری،500 دندانپزشك بیكار دارد.

رئیس انجمن جراحان دهان، فك و صورت ادامه داد: شاخص دی ام اف در ایران اكنون برای كودكان 12 ساله چهار است یعنی هر كودك 12 ساله به طور متوسط 4 دندان پر كرده، كشیده شده یا پوسیده دارد و این شاخص در سنین بالاتر بسیار بیشتر است و بیشتر افراد بالای 40 سال در ایران تعدادی دندان كشیده شده دارند.

وی درباره هزینه‌های خدمات دندانپزشكی گفت: هزینه خدمات دندانپزشكی در ایران نسبت به درآمد مردم بالاست و پوشش بیمه ها نیز ضعیف است اما در مجموع نسبت به هزینه خدمات دندانپزشكی در دنیا، ایران جرو كشورهای ارزان است.

 

 

منبع: ایرنا

 

برچسب ها: بهداشت دهان و دندان، دندان مصنوعی، سلامت دندان، پوسیدگی دندان، دندان نوجوانان، دندانپزشكی، پیشگیری از پوسیدگی دندان تعداد بازديد: 478 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز