Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 05:59

18
آذر
برای مقابله با پوکی استخوان چه کنیم؟

برای مقابله با پوکی استخوان چه کنیم؟

 پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که طی سالیان اخیر آمار ابتلای به آن افزایش یافته است، در این مطلب سعی کرده‌ایم مواردی را که باعث ابتلای انسان به پوکی استخوان می‌شوند را یادآور شویم.

 دکتر اسعد بطی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه کردستان، اظهار کرد:

از سال 2001 سازمان بهداشت جهانی از پوکی استخوان به عنوان اپیدمی خاموش نام برد و در واقع پوکی استخوان به معنای کاهش تراکم استخوان است. وی با اشاره به وجود دو نوع سلول در استخوان‌ها، افزود: یک نوع از این سلول‌ها استخوان‌ساز بوده و نوع دیگر به سلول‌های تجزیه کننده استخوان‌ها موسوم‌اند که به طور مداوم در استخوان‌ها مشغول کار هستند. این مشاور تغذیه و رژیم درمانی عنوان کرد: تا سن 30 سالگی تعداد سلول‌های استخوان‌ساز بیشتر است و سلول‌های تجزیه‌کننده کمتر، اما از سن 30 سالگی به بعد تعداد سلول‌های تجزیه کننده بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه مطابق با آخرین آمارها، سن پوکی استخوان در بانوان ایرانی به 25 سال رسیده است. بطی از دلایل افزایش پوکی استخوان را عدم تحرک، مصرف زیاد نمک، افزایش مصرف نوشابه‌ها، الکل و دخانیات نام برد و اعلام کرد: همچنین ژنتیک و عدم مصرف لبنیات و میوه‌ها از دیگر عوامل ابتلا به پوکی استخوان است.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف لبنیات در کشور ایران یک سوم الی یک چهارم دیگر مناطق دنیاست، افزود: در گذشته، مصرف روزانه 800 گرم کلیسم برای بدن نیاز بود، اما این میزان در حال حاضر به 1200 گرم افزایش یافته است که باید تامین شود.ا ین مشاور تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه عدم تحرک یکی از عوامل مهم در ابتلا به پوکی استخوان است، ادامه داد: 86 درصد مردم استان کردستان در حال حاضر فعالیت بدنی آنچنانی ندارند، در صورتی که اگر روزانه نیم ساعت پیاده‌روی کنند در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان بسیار موثر است.

وی به تغییر سبک زندگی‌ اشاره و تصریح کرد: اگر کسی نمی‌تواند از شیر استفاده کند از لبنیات جایگزین آن از جمله ماست، دوغ، کشک، پنیر و بستنی می‌تواند مصرف کند. بطی در ادامه بیان کرد: کنجد ماده‌ای است که دارای کلیسم بالایی است، اما به دلیل روغن بالایی که دارد جذب کلیسم آن به شدت کاهش یافته است. وی ادامه داد: همچنین اسفناج و ماست، شیرکاکائو، حبوبات، ماست و شیر پرچرب نیز هر کدام به دلایلی جذب کلیسم‌شان پایین است و علاوه بر آن کسانی نیز که دارای فقر آهن باشند، متابولیسم کلیسم آنها هم دچار مشکل می‌شود.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی بهترین منابع تامین کننده کلیسم بدن را مواد لبنی عنوان و خاطرنشان کرد: یک لیوان شیر معادل یک لیوان ماست یا 35 گرم پنیر، سه قاشق غذاخوری کشک، چهار لیوان دوغ یا یک لیوان بستنی است که در افرادی که نمی‌توانند شیر مصرف کنند می‌توان هرکدام از آنها را جایگزین کرد. وی در پایان با اشاره به اینکه برخی از افراد فقط صرفا به گیاه‌خواری روی می‌آورند، یادآور شد: بدن انسان به تمامی مواد غذایی نیاز دارد و نیاز است که از همه گروه‌های غذایی استفاده کند. 

 منبع: ایسنا

 

برچسب ها: پوکی استخوان، علائم پوکی استخوان، جلوگیری از پوکی استخوان، عدم مصرف لبنیات، مصرف لبنیات تعداد بازديد: 612 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز