Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:07

18
آذر
6 ماده غذایی آلرژی‌زا

6 ماده غذایی آلرژی‌زا

یک فوق ‌تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی بیشترین موارد آلرژی به مواد غذایی را ناشی از مصرف شش ماده غذایی شامل شیر، تخم‌مرغ، بادام زمینی، ماهی و غذاهای دریایی، کنجد و آجیل دانست.

 یک فوق ‌تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی بیشترین موارد آلرژی به مواد غذایی را ناشی از مصرف شش ماده غذایی شامل شیر، تخم‌مرغ، بادام زمینی، ماهی و غذاهای دریایی، کنجد و آجیل دانست.

سیدحمیدرضا مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه آلرژی حساسیت بدن به برخی مواد است، گفت: در برخی افراد با ورود آلرژن‌ها (مواد آلرژی‌زا) آنتی‌بادی در بدن تولید شده که با ورود مجدد آلرژن علائم آلرژی در فرد ظاهر می‌شود.

مرتضوی اظهار کرد: در برخی موارد امکان دارد ورود آلرژن‌ها به بدن برای بار نخست بصورت نامحسوس باشد و بار دوم و با مصرف آن ماده آلرژی‌زا، علائم آلرژی ظاهر شود.

وی افزود: به طور مثال این امکان وجود دارد که با تزریق برخی آنتی‌بیوتیک‌ها به طیور و دام‌ها، این آنتی‌بیوتیک‌ها با مصرف گوشت این حیوانات، در بدن برخی افراد موجب تولید آنتی‌بادی شده و فرد در صورت مصرف آنتی‌بیوتیک از همان نوع برای اولین بار با توجه به اینکه از قبل این آنتی‌بیوتیک وارد بدن او شده به علائم آلرژی مبتلا شود.

این فوق‌تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی اظها کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها به لحاظ شکل ساختاری که دارند در صورت ایجاد علائم آلرژی در برخی افراد به شکل شدیدتری بروز پیدا می‌کنند و به همین علت توصیه می‌شود افراد پیش از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و بویژه پنی‌سیلین از عدم حساسیت به آن مطمئن شوند.

مرتضوی در خصوص حاسیت و آلرژی به مواد غذایی، شش ماده غذایی شامل شیر، تخم‌مرغ، آجیل، ماهی و غذاهای دریایی، بادام زمینی و کنجد را عمده‌ترین مواد غذایی آلرژی‌زا عنوان کرد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته از بین این مواد حساسیت به شیر و تخم‌مرغ بطور معمول با گذشت زمان از بین می‌رود، اما معمولا حساسیت به چهار ماده غذایی دیگر تا همیشه باقی می‌ماند.

مرتضوی با بیان اینکه ارث و محیط زندگی هر دو در ایجاد آلرژی موثرند، گفت: برای پیشگیری از آلرژی توصیه ما این است افرادی که در خانواده خود موارد آلرژی و آسم دارند از ماده‌ای که این حساسیت را به وجود آورده تا حد ممکن دوری کنند. به عنوان مثال اگر پدر و مادری دچار آلرژی هستند توصیه ما این است از شیرخشک کم‌آلرژی برای نوزاد خود استفاده کنند.

این فوق‌تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی بهترین راه کاهش موارد آلرژی در نوزادان را تغذیه آنها تا شش ماهگی با استفاده از شیر مادر عنوان کرد و افزود: شیر مادر دارای کمترین آلرژی‌زایی است و توصیه می‌شود تا سن شش ماهگی تنها از شیر مادر برای تغذیه نوزادان استفاده شود.

مرتضوی اظهار کرد: از آنجا که دو درصد مواد غذایی آلرژی‌زا هستند، توصیه می‌شود با توجه به ضعف سیستم ایمنی نوزادان، تا شش ماهگی به هیچ عنوان ماده غذایی دیگری بجز شیر مادر به آنها داده نشود. این فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی بهترین راه درمان و جلوگیری از بروز آلرژی را دور شدن از مواد آلرژی‌زا که فرد سابقه حساسیت به آنها را دارد، عنوان کرد.

مرتضوی یادآور شد: همچنین درمان‌های کنترلی با تجویز برخی اقلام دارویی نیز وجود دارد و در برخی موارد خاص بنا به تشخیص پزشک می‌توان واکسن آلرژی را در یک دوره سه تا پنج ساله تزریق کرد و آلرژی را به طور کامل از بین برد.  

منبع: ایسنا

برچسب ها: آلرژی، درمان آلرژی، مواد غذایی آلرژی زا، مواد غذایی، جلوگیری از آلرژی، آلرژی و حساسیت تعداد بازديد: 680 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز