Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:09

28
دی
تاثیر آلودگی هوا بر عروق قلبی

تاثیر آلودگی هوا بر عروق قلبی

همانطوری که سیگار می‌تواند منجر به اسپاسم رگ، اختلال در ریتم قلب و بروز حادثه قلبی و عروقی شود هوای آلوده نیز همان مشکلات را برای فرد به دنبال دارد. آلودگی هوا ممکن است سبب تخریب لایه داخلی عروق قلب و در نتیجه اختلال در عملکرد آن شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آلودگی هوا می‌تواند سبب ایجاد یا تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی شود.   

دکتر علی‌اصغر دادگر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: به دلیل وجود ذرات معلق مضر در زمان آلودگی هوا به خصوص در جوامعی که مانند کشور ما از کیفیت سوخت خوبی برخوردار نیستند، گاز مونواکسیدکربن وارد خون می‌شود.   

این متخصص قلب و عروق افزود: گاز مونواکسیدکربن میل ترکیبی زیادی با هموگلوبین خون که اکسیژن را به بافت‌های بدن حمل می‌کند، دارد و این امر از ترکیب اکسیژن و هموگلوبین جلوگیری کرده و موجب بروز عوارضی از جمله ایجاد یا تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، به همین دلیل در روزهایی که هوا آلوده است، اعلام می‌شود که بیماران قلبی، عروقی و ریوی منزل را ترک نکنند زیرا آلودگی هوا در افرادی که زمینه چنین بیماری‌هایی را دارند، ممکن است منجر به حمله قلبی یا حادثه ریوی شود.  

وی اضافه کرد: حدود ۶ ماه گذشته از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شد که آلودگی هوا بدون در نظر گرفتن سایر عوامل خطرساز و به طور مستقل می‌تواند در یک فرد موجب حوادث قلبی و عروقی شود. در هوای آلوده بیش از ۶٠ درصد افراد، حتی آنهایی که سالم هستند نیز دچار تنگی نفس می‌شوند. در حال حاضر مراجعه افراد به دلیل آلودگی هوا به پزشکان افزایش یافته است.  

دادگر خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد با علایمی مانند تنگی نفس و زود خسته شدن به پزشک متخصص قلب مراجعه می‌کنند در حالی که این عوامل می‌تواند به دلیل آلودگی هوا نیز رخ دهد.  

وی ادامه داد: همانطوری که سیگار می‌تواند منجر به اسپاسم رگ، اختلال در ریتم قلب و بروز حادثه قلبی و عروقی شود هوای آلوده نیز همان مشکلات را برای فرد به دنبال دارد. همچنین آلودگی هوا ممکن است سبب تخریب لایه داخلی عروق قلب و در نتیجه اختلال در عملکرد آن شود.  

دادگر اضافه کرد: تخریب این لایه داخلی سبب رسوب چربی و لخته خون شده و باعث ایجاد تنگی رگ یا حادثه قلبی و مغزی می‌شود.  

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی ایجاد و تشدید بیماریهای قلبی و عروقی است، تصریح کرد: در حال حاضر انسانهای سالم احساس تنگی نفس می‌کنند و آلودگی هوا در بلندمدت حوادث قلبی و عروقی بیشتری به بار می‌آورد.  

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد معتقد است: در سالهای آینده در کلانشهرهایی مانند مشهد بیماریهای قلبی و عروقی و سرطان افزایش می‌یابد. توصیه می‌شود افراد در برخی روزها برای استفاده از هوای پاک و سالم به بیرون از شهر بروند.

 

 

ايسنا

برچسب ها: آلودگی هوا، بیماری‌های قلبی و عروقی، هوای آلوده، بیماری‌های قلبی، عوامل تشدید بیماری‌های قلبی تعداد بازديد: 547 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز