Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:10

4
تیر
تاثیر ارث در بروز عارضه دندان‌های نهفته

تاثیر ارث در بروز عارضه دندان‌های نهفته

یک متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، بسته شدن فواصل بین دندان‌ها، حرکت و روی هم قرار گرفتن آنها را از جمله علائم تشخیص وجود ...

یک متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، بسته شدن فواصل بین دندان‌ها، حرکت و روی هم قرار گرفتن آنها را از جمله علائم تشخیص وجود دندان نهفته در دهان دانست و اظهار کرد: فشار دندان نهفته به سایر دندان‌ها و ایجاد تغییر در وضعیت آنها می‌تواند موجب ایجاد احساس درد شدید در ناحیه فک شود.

 

دکتر منصوره میرزایی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: برخی از دندان‌ها هنگام رشد به علت کمبود فضا و فشار سایر دندان‌ها بصورت پنهان باقی می‌مانند و با وجودی که قابل مشاهده در دهان نیستند اما درون فک وجود دارند به این نوع دندان‌ها در اصطلاح دندان‌های نهفته گفته می‌شود. این عارضه معمولا بین 18 تا 25 سالگی خود را نشان می‌دهد.

 

وی با بیان این مطلب که نهفتگی دندان‌ها در دندان‌های عقل شایع‌تر است، گفت: رشد دندان‌های عقل به عنوان آخرین دندان‌ها و اشغال فضای دهان بوسیله دندان‌های قبلی سبب می‌شود که 40 تا 50 درصد دندان‌هایی که بصورت نهفته در فک باقی می مانند به دندان‌های عقل مرتبط شود. این نهفتگی در خصوص دندان‌های نیش و آسیاهای اول و دوم کوچک نیز دیده می‌شود که با انجام رادیولوژی در عکس تشخیص داده می‌شود.

 

مدیر گروه بخش ترمیمی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بسته شدن فواصل بین دندان‌ها، حرکت و روی هم قرار گرفتن آنها را از جمله علائم تشخیص وجود دندان نهفته در دهان عنوان کرد و افزود: فشار دندان نهفته به سایر دندان‌ها و ایجاد تغییر در مکان و حالت آنها می‌تواند موجب ایجاد احساس درد شدید در ناحیه فک فرد شود.

 

وی به تاثیر زمینه‌های خانوادگی و ارثی در ابتلای فرد به دندان نهفته اشاره و اظهار کرد: گاهی مواقع اشخاص حالت فک را از یک نسل و دندان‌ها را از نسلی دیگر به ارث می برند همین عامل می تواند زمینه‌ای برای دچار شدن وی به مشکل نهفتگی دندان تلقی شود. بطوری که ممکن است یک شخص از ارث مادری خود دارای فکی کوچک بوده و از طرف پدری دندان‌های بزرگی داشته باشد، از همین رو کوچک بودن فک و کمبود فضای کافی برای رویش تمام دندان‌ها موجب می شود که برخی از دندان‌ها به میزان کافی رشد نکرده و بصورت نهفته در دهان باقی بمانند.

 

دکتر میرزایی ادامه داد: برعکس حالت یادشده، کوچک بودن دندان ها و بزرگی فک موجب فاصله دار شدن دندان ها خواهد شد. وجود فاصله بین دندان ها عوارض خاصی را برای فرد به دنبال ندارد و تنها بحث زیبایی آنها در اینگونه موارد مطرح می شود.

 

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در پایان با بیان اینکه پوسیدگی دندان‌های مجاور از عوارض مهم دندان‌های نهفته به شمار می رود، تاکید کرد: در صورتی که دندان نهفته موجب آسیب سایر دندان‌ها همچنین ایجاد درد و التهاب در دهان شود، انجام جراحی برای خارج کردن آن ضروری به نظر می رسد، اما انجام این عمل در شرایطی که وجود دندان نهفته برای فرد بدون عارضه بوده و جراحی آن وسیع و سخت باشد بویژه در سنین بالا، توصیه نمی‌شود.

تعداد بازديد: 306 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز