Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 16:51

19
بهمن
پرخاشگری از عوارض آلودگی هوا

پرخاشگری از عوارض آلودگی هوا

هر چه عوارض مسمومیت ناشی از سرب بیشتر شود، اختلالات ذهنی افزایش می‌یابد كه به مرور باعث فراموشی‌های دائم، بیمای‌های لرزشی و علائمی شبیه جنون را در افراد ایجاد می‌كند كه بسیار شاهد آن هستیم.

یك روانپزشك و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: آلودگی هوا باعث عوارضی همچون پرخاشگی، افسردگی و فراموشی در افراد می‌شود كه باید سیاستگذاران این هشدارها را جدی بگیرند. 

علی باغبانیان در گفت‌وگو با فارس افزود: آلودگی هوا فقط روی قسمتی از بدن اثر نمی‌گذارد، بلكه سلامت فیزیكی و سلامت روان افراد را تهدید می‌كند. آلودگی هوا به سیستم قلبی، تنفسی، گوارشی و مغزی به دلیل كاهش اكسیژن آسیب می‌زند. 

وی ادامه داد: طبق پژوهش‌های انجام‌شده روی حیوانات در فضای آزمایشی و در شرایطی كه اكسیژن‌رسانی را مختل كردند، مشاهده شد با كاهش انتقال اكسیژن به مغز، رفتارهای پرخطی از حیوانات سر زد. 

این متخصص اعصاب و روان گفت: این وضعیت در مورد انسان‌ها نیز صادق است. هر قدر میزان اكسیژن‌رسانی به مغز كاهش یابد برخی نقاط حساس مغز تحیك می‌شود در نتیجه اختلالاتی مانند افسردگی، پرخاشگی، بی‌تفاوتی و اختلال در تمركز و توجه را باعث می‌شود. 

باغبانیان ادامه داد: اختلال در حافظه و كند‌شدن عملكرد ذهنی از دیگر عوارض آلودگی هواست و افراد را در موقعیت‌های اجتماعی، شغلی و مراقبت از خود دچار مشكل می‌كند. 

وی اظهار كرد: هر چه عوارض مسمومیت ناشی از سرب بیشتر شود، اختلالات ذهنی افزایش می‌یابد كه به مرور باعث فراموشی‌های دائم، بیمای‌های لرزشی و علائمی شبیه جنون را در افراد ایجاد می‌كند كه بسیار شاهد آن هستیم. 

باغبانیان گفت: با افزایش میزان شیوع اختلالات روانپزشكی و اعصاب و روان می‌طلبد پزشكان و دست‌اندركاران با اتخاذ سیاست‌هایی صورت مساله را پاك نكنند، بلكه به حال مردم دلسوزی كنند و با علمی كه محققان كشورمان دارند راه‌حلی برای این معضل بیابند. 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، افراد سالخورده و كودكان را بیشتین گروه در معرض آسیب دانست و گفت: آلودگی‌های هوا و صوتی به نحوی باعث استرس در افراد می‌شود و افسردگی و اختلالات روانی را در كسانی كه سابقه این بیمای‌ها را دارند، تشدید می‌كند.

 

 

جام جم آنلاين

 

برچسب ها: استرس، عوارض آلودگی هوا، فراموشی، پرخاشگری، آلودگی‌های هوا تعداد بازديد: 548 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز