Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:16

17
بهمن
پر خوری و رژیم های افراطی

پر خوری و رژیم های افراطی

در التهاب اثنی‌عشر به محض غذا خوردن اسید معده ترشح می‌شود که با غذای خورده‌ شده خنثی شده و اسیدیته معده کاهش می‌یابد و پس از چند دقیقه دوباره اسید معده ترشح شده و فرد احساس گرسنگی و درد می‌کند و این سیکل ادامه می‌یابد. .

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هر چه می‌خورید سیر نمی‌شوید یا چند دقیقه پس از خوردن غذا دوباره احساس می‌کنید باید غذا بخورید؛ بسیاری از افراد از چنین حالتی ناراحتند. 

دکتر پژمان علوی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این مشکل اظهار کرد: این مشکل یک علامت مشخص از بیماری التهاب اثنی‌عشر است. گاهی این حالت در افراد تا حدی پیشرفت می‌کند که فرد هر لحظه مجبور به خوردن غذا است و به تدریج دچار چاقی می‌شود. 

وی افزود: این  عارضه بر اثر میکروب هلیکوباکترپیلوری که یک باکتری گرم منفی و ساکن در اثنی‌عشر و معده افراد است، ایجاد می‌شود. 

علوی‌نژاد تصریح کرد: این میکروب در کشورهای جهان سوم بسیار مشاهده می‌شود، به گونه‌ای که در دستگاه گوارش 60 تا 80 درصد مردم دیده می‌شود. هلیکوباکترپیلوری از کودکی وارد دستگاه گوارش می‌شود و همان‌جا می‌ماند و بعد‌ها ممکن است بیماری‌هایی ایجاد کند ولی اگر والدین دقت داشته باشند و از کودکی بهداشت فردی رعایت شود، این مشکل ایجاد نمی‌شود. 

این فوق تخصص گوارش گفت: در التهاب اثنی‌عشر به محض غذا خوردن اسید معده ترشح می‌شود که با غذای خورده‌ شده خنثی شده و اسیدیته معده کاهش می‌یابد و پس از چند دقیقه دوباره اسید معده ترشح شده و فرد احساس گرسنگی و درد می‌کند و این سیکل ادامه می‌یابد. 

 پرخوری عصبی و رژیم‌های افراطی 

وی ادامه داد: این بیماری در سنین مختلف دیده می‌شود ولی در دهه دوم و سوم زندگی شایع‌تر است و بیشتر جوانان را دچار می‌کند. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان این که اگر این بیماری درمان نشود ممکن است منجر به زخم معده شود، گفت: افرادی که چنین حالتی دارند باید به پزشک مراجعه کرده و در پروتکل 4 تا 6 هفتگی تحت درمان قرار گیرند.

 

 

همشهری آنلاين

برچسب ها: چاقی، پرخوری عصبی، اسید معده، بیماری التهاب اثنی‌عشر، رژیم‌های افراطی تعداد بازديد: 670 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز