Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 18:11

6
مرداد
با یك كشمش گرمی‌مان می‌شود

با یك كشمش گرمی‌مان می‌شود

دیدن انبوهی از درختان پر از خوشه‌های انگور هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌كند. معمولا از اواخر شهریور تا اوایل مهر حبه‌های انگور كاملا رسیده و شیرین شده و برای تهیه كشمش آماده می‌شود.

 

دیدن انبوهی از درختان پر از خوشه‌های انگور هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌كند. معمولا از اواخر شهریور تا اوایل مهر حبه‌های انگور كاملا رسیده و شیرین شده و برای تهیه كشمش آماده می‌شود، اما سوال اینجاست چه تفاوتی میان كشمش پلویی، انگوری، سایه خشك، تیزابی و مویز وجود دارد؟

چگونه می‌توانیم فرق بین آنها را تشخیص دهیم و این كه ارزش تغذیه‌ای كشمش بیشتر است یا مویز؟

به میوه رسیده و خشك شده ارقام مختلف انگور بی‌دانه یا دانه‌دار، كشمش گویند. به طورمعمول از هر سه كیلوگرم انگور یك كیلوگرم كشمش به دست می‌آید. كشمش‌های موجود در بازار رنگ، طعم و انواع مختلفی دارد و به روش‌های متفاوتی تولید می‌شود.

كشمش آفتاب خشك

به این محصول كشمش پلویی هم می‌گویند. در این روش حبه‌های بی‌دانه انگور به صورت سنتی در مجاورت نور مستقیم خورشید خشك می‌شود. مدت خشكاندن 30 تا 50 روز است و محصول نهایی كیفیت بالا و طعم خوبی دارد. رنگ سرخ ملاك تشخیص این كشمش از انواع دیگر آن است.

كشمش سایه خشك

در جایی كه سایه یا مسقف باشد حبه‌ها را می‌خشكانند. انگور عسگری نوعی كشمش سایه خشك است. در سایه رنگ كشمش تغییر نكرده و سبز باقی می‌ماند. مدت خشكاندن دو تا چهار ماه است و ارزش تغذیه‌ای این محصول بالاست.

كشمش تیزابی

تیزاب نوعی ماده شیمیایی است كه موجب تسریع تولید كشمش می‌شود. این ماده طعم كشمش را نامطلوب كرده و از كیفیت آن می‌كاهد و دز زیاد آن سرطانزاست.

تیزاب با حذف لایه سطحی انگور و ایجاد شكاف‌های ریز به تبخیر سریع رطوبت حبه‌ها كمك می‌كند. مدت خشكاندن در مقایسه با روش آفتاب خشك از پنج هفته به یك یا دو هفته كاهش می‌یابد. در این روش رنگ كشمش زرد روشن مایل به قهوه‌ای خرمایی می‌شود.

این كشمش به دلیل روغن موجود در تیزاب سطحی چرب و نیمه‌براق دارد و این ملاك مناسبی برای تشخیص آن است.

كشمش انگوری

این نوع كشمش به تیزاب آغشته و با دود گوگرد خشك می‌شود. رنگ آن زرد كهربایی مایل به قهوه‌ای روشن است. كشمش‌هایی كه با گوگرد خشك می‌شود در مقایسه با كشمش‌های آفتاب خشك تمیزتر است، اما به دلیل تركیبات گوگردی فشار مضاعفی بر كلیه‌ها تحمیل كرده و برای سلامتی مضر محسوب می‌شود.

مویز

به حبه‌های درشت خشك شده انگور سیاه مجلسی یا شاهانی مویز گویند. در واقع مویز همان كشمش است كه از نظر درشتی و رنگ سیاه با انواع كشمش متفاوت، ولی از جهت خواص تا حدود زیادی شبیه یكدیگر است. بهترین و پرخاصیت‌ترین مویز، نوع پرگوشت، كم‌دانه یا بی‌دانه آن است.

كشمش و مویز به دلیل ویتامین‌های گروه B از شدت استرس می‌كاهد و تقویت‌كننده اعصاب است. كلسیم آن مقوی استخوان‌ها و ویتامین D آن رفع‌كننده گرفتگی عضلات بوده و به دلیل غنی بودن از ریزمغذی‌ها برای كودكان در حال رشد و دانش‌آموزان، میان‌وعده تنقلی مناسبی است. قبل از مصرف برای به حداقل رساندن بقایای به جای مانده از سموم و گرد و غبار، تركیبات گوگرددار، مواد روغنی تیزاب و دیگر آلودگی‌های احتمالی محصول را خوب بشویید.

 

 

منبع: خبر گزاری ایسنا

 

برچسب ها: انگور، کشمش، خواص کشمش، مزایای کشمش، انواع کشمش، مویز، کشمش آفتاب خشک، حبه های انگور تعداد بازديد: 928 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز