Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 13:00

6
مرداد
مصرف كلسیم هیچ منعی برای بیماران سنگ كلیوی ندارد

مصرف كلسیم هیچ منعی برای بیماران سنگ كلیوی ندارد

یك جراح و متخصص كلیه با بیان اینكه مصرف كلسیم هیچ منعی برای بیماران سنگ كلیوی ندارد، افزود: همه افراد می‌توانند از لبنیات و دیگر مواد حاوی كلسیم استفاده كنند.

 

یك جراح و متخصص كلیه با بیان اینكه مصرف كلسیم هیچ منعی برای بیماران سنگ كلیوی ندارد، افزود: همه افراد می‌توانند از لبنیات و دیگر مواد حاوی كلسیم استفاده كنند.

دكتر محسن طاهری محمودی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینكه در بسیاری از مواقع بیماری‌های كلیه علائم واضحی ندارند، افزود: بهتر است همه افراد به خصوص كسانی كه در خانواده‌شان بیمار كلیه‌ای دارند، سالی یك یا دو بار به طور كامل چكاپ كنند.

وی در خصوص علائم این بیماری‌ها اظهار كرد: علائم ادراری مثل تكرار ریپلای یا پس زدن و تغییر رنگ ادرار و فشار خون مهم‌ترین نشانه‌های بیماری‌‌های كلیه هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینكه عدم رشد جسمانی كافی، تب‌های بی‌دلیل و شب ادراری بالای پنج سال نیز از علائم بیماری كلیه در كودكان است، افزود: از آنجا كه بچه‌های كوچك نمی‌توانند علائم ادراری را شناسایی كنند، تب یكی از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری كلیه در آنها است.

طاهری اضافه كرد: همچنین فشار خون، دردهای پهلو، وجود خون در ادرار از علائم هشداردهنده بیماری كلیه در جوانان است كه حتما باید جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: افراد مسن نیز اگر به بیماری‌های پروستات و سرطان دستگاه‌های ادراری مبتلا هستند و نشانه‌هایی همچون تخلیه غیركامل مثانه، ضعیف شدن فشار ادرار را در خود مشاهده كردند باید به پزشك متخصص مراجعه كرده تا از وضعیت كلیه‌های خود آگاه شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاكید كرد: مصرف طولانی مدت داروها به ویژه داروهای مسكن به كلیه آسیب می‌رساند و افراد باید در نظر داشته باشند كه به هیچ عنوان بدون نسخه پزشك دارو مصرف نكنند.

طاهری در خصوص نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری‌های كلیه، اظهار كرد: توصیه می‌شود كه همه افراد از خوردن چربی‌ها و مواد قندی به شدت پرهیز كنند همچنین از مصرف بیش از حد مواد پروتئینی مثل گوشت كه می‌تواند زمینه‌ساز سنگ كلیه باشد نیز خودداری كنند.

وی با بیان اینكه جز برای افرادی كه سابقه سنگ كلیه داشته باشند، نوشیدن آب زیاد به هیچ كسی توصیه نمی‌شود، افزود: آب باید در حد معمولی و برای رفع تشنگی نوشیده شود زیرا آب خوردن‌های افراطی در افراد معمولی مشكلات بسیاری را پدید می‌آورد.

وی در پایان اظهار كرد: اگر این علائم در كودكی جدی گرفته نشوند در بزرگسالی مشكلات بسیاری را در پی خواهند داشت مثلا اگر كسی در پنج‌ سالگی دچار شب ادراری باشد و درمان مشكلات كلیه‌ای خود را به تعویق بیندازد، ممكن است در 14 سالگی كلیه‌های خود را از دست داده و ناچار به پیوند كلیه شود.

 

 

منبع: خبر گزاری ایسنا

 

برچسب ها: کلسیم، فشار خون، بیماری های کلیه، شب ادراری، بیماران سنگ کلیوی، علایم بیماری کلیه تعداد بازديد: 601 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز