Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:33

23
تیر
عفونت‌های مزمن زنگ خطری برای ابتلا به سرطان رحم

عفونت‌های مزمن زنگ خطری برای ابتلا به سرطان رحم

یک متخصص زنان و زایمان گفت: زخم و عفونت‌های مزمن زنانه که معمولاً بهبود نمی‌یابند زمینه ساز رشد ویروس HPV و ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

 

یک متخصص زنان و زایمان گفت: زخم و عفونت‌های مزمن زنانه که معمولاً بهبود نمی‌یابند زمینه ساز رشد ویروس HPV و ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

فرح فرزانه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد پاپیلومای ویروس انسانی (HPV) گفت: این ویروس حدود 100 نوع دارد که 30 تا 40 نوع آن روی ناحیه تناسلی و مقعد تشکیل می‌شود و آن ناحیه را آلوده می‌کند. اگر ابتلا به آن طولانی مدت شود و درمان نشود ممکن است باعث ایجاد زگیل، التهاب و سرطان شود.

وی افرادی که چارچوب اخلاقی را رعایت نمی‌کنند و روابط جنسی خارج از عرف دارند را بیشتر در معرض خطر این ویروس دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: البته در تحقیقات دیده شده افرادی که تعداد زایمان‌های خیلی زیاد و غیرایمن داشته‌اند به خاطر ضرباتی که به دهانه رحم وارد می‌شود نیز در معرض خطر هستند.

فرزانه تصریح کرد: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و به بیماری هوچکین، لنفوم مبتلا هستند یا پیوند کلیه داشته‌اندیا افرادی که مجبورند داروهای سرکوبگر ایمنی،ایمونو ساپلس بخورند و حتی افرادی که به HIV مبتلا هستند به دلیل سیستم ضعیف ایمنی بدن این ویروس به راحتی می‌تواند رشد کند و به سرطان تبدیل شد.

وی راهکار پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV را در دو مرحله مفید دانست و گفت: یکی پیشگیری اولیه است که معمولاً تزریق واکسن در سنین قبل از بلوغ جنسی است که می‌تواند بدن را نسبت به این ویروس ایمن کند، مرحله دوم پیشگیری ثانویه است که با یک آزمایش خون ساده یا پاپ‌اسمیر قبل از اینکه علائم بالینی بروز کند بیماری را شناسایی کنیم.

فرزانه به تاثیر تست‌های غربالگری و جلوگیری از سرطان رحم اشاره کرد و گفت: از سال 1950 در آمریکا زنان ملزم شدند که سالانه تست پاپ اسمیر بدهند و این کار سبب شد تا میزان شیوع سرطان رحم 50 درصد کاهش یابد.

وی تاکید کرد: در عین حال برای 4 نوع از شایع‌ترین مدلهای ویروس HPV از مجموع 100 نوع ویروس، واکسن وجود دارد که در کشور ما هم موجود است و مورد تائید وزارت بهداشت قرار گرفته است.

این متخصص زنان و زایمان بااشاره به اینکه این واکسن باید طی سه مرحله تزریق شود افزود: این واکسن اکنون در داروخانه 13 آبان موجود است و هزینه‌ای حدود 500 هزار تومان هزینه دارد که در صورت صلاحدید پزشک متخصص تزریق آن امکانپذیر است.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر پزشکان متخصص زنان و زایمان با علائم این بیماری آشنا هستند گفت: معاینه دقیق، ملزم کردن بیمار به انجام تست پاپ اسمیر و سابقه بیماریهای فرد در شناخت سرطان دهانه رحم بسیار مهم است و آموزش هایی برای شناخت دقیق و علائم برای متخصص زنان در نظر گرفته شده است.

وی به بانوان هشدار داد: افرادی که زخم‌هایی در ناحیه تناسلی دارند و این زخم‌ها خوب نمی‌شوند، عفونت‌های مزمن دارند که به راحتی بهبود نمی‌یابد،لکه‌بینی و ترشحات عفونی پس از یائسگی زمینه‌ساز این مسئله است که ویروس HPV در بدن بنشیند و رشد پیدا کند.

فرزانه افزایش سطح آگاهی مردم را در پیشگیری از انواع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مقاربتی بسیار مهم دانست.

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

برچسب ها: سرطان، سرطان رحم، سرطان دهانه رحم، سیستم ایمنی بدن، دهانه رحم، ناحیه تناسلی، عفونت های زنانه تعداد بازديد: 890 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز