Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:27

9
تیر
فناوری به كمك چاق‌ها می‌آید

فناوری به كمك چاق‌ها می‌آید

چاق‌ شدن از جمله عوارض جدی بی‌تحركی است كه این روزها بیشتر جوامع پیشرفته را با خود درگیر كرده است.

 

زندگی صنعتی در كنار محاسن بی‌شماری كه برای انسان به ارمغان آورده است، اما بروز مشكلاتی را نیز باعث شده است. چاق‌ شدن از جمله عوارض جدی بی‌تحركی است كه این روزها بیشتر جوامع پیشرفته را با خود درگیر كرده است.

به نظر می‌رسد به مرور زمان این عارضه ناخوشایند با افزایش وسایل رفاهی و ارتباطی بیشتر شده و باعث گسترش هرچه بیشتر آن در میان تمام گروه‌‌های سنی شده است.

این زنگ خطر برای كودكان بیشتر از افراد دیگر جدی تلقی می‌شود، اما در این میان به نظر می‌رسد فناوری بر خلاف ماهیت اصلی‌اش در افزایش راحت‌طلبی و بی‌تحركی، گام‌هایی را هم برای كاهش چاقی برداشته است.

استفاده از روشی متفاوت برای سوزاندن چربی‌های مضر یكی از این تلاش‌هاست كه بر اساس آن محققان دانشگاه ناتینگهام موفق شده‌اند با استفاده از تصویربرداری حرارتی، ذخایر چربی قهوه‌ای در بدن را شناسایی و پس از آن با ارائه دستورالعمل‌های موثر به افراد چاق در جهت سوزاندن كالری بیشتر و در نتیجه كاهش چربی‌های قهوه‌ای كمك كنند.

این گروه تحقیقاتی معتقدند با شناسایی دقیق محل تجمع چربی‌های قهوه‌ای می‌توان میزان انرژی تولیدی توسط آنها را مشخص كرد. در نتیجه با ارائه روش‌های اصلاحی همچون ورزش‌های موضعی و مراقبت‌های تغذیه‌ای می‌توان زودتر از زمان معمول به كاهش وزن رسید.

از آنجا كه این روش در واقع اقدامی پیشگیرانه و در عین حال غیرتهاجمی محسوب می‌شود، متخصصان به دست‌اندركاران حوزه سلامت و بهداشت پیشنهاد می‌كنند برای مبارزه با تبلیغ و گسترش انواع قرص و داروهای لاغری، روی این روش تمركز كنند و حتی به كمك برچسب‌های مخصوصی كه روی موادغذایی درج می‌شود، شاخص مناسبی را تعریف كنند.

بر اساس این شاخص افراد با درجات مختلف چاقی و تمركز ذخایر چربی در مناطق مختلف بدن می‌توانند ماده غذایی مناسب خود را انتخاب كنند و پس از آن امیدوار باشند غذایی كه مصرف می‌كنند نه‌تنها باعث اضافه وزنشان نمی‌شود، بلكه به روند كاهش چربی‌های قهوه‌ای بدن هم می‌انجامد.

در كنار برچسب‌گذاری ویژه روی محصولات غذایی مختلف، محققان به افراد در گروه‌های سنی متفاوت توصیه می‌كنند از فناوری‌ها و برنامه‌های كاربردی تلفن‌های همراه به عنوان روشی موثر در پیشگیری از چاقی استفاده كنند.

آنها معتقدند در شرایطی كه آمارها حكایت از وخیم‌تر شدن عادات غذایی و در نتیجه افزایش قابل ملاحظه تعداد افراد چاق در جهان دارند از برنامه‌های كاربردی می‌توان به عنوان یك مشاور و مراقب كه هر لحظه هر آنچه می‌خورید ، ارزیابی و كنترل می‌كند، استفاده كرد.

 

 

منبع: جام جم آنلاین

 

برچسب ها: چاقی، عوارض چاقی، درمان چاقی، کودکان چاق، علل ایجاد چاقی، راه های درمان چاقی، سوزاندن چربی ها تعداد بازديد: 603 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز