Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:38

9
تیر
آیا به بیماری قلبی مبتلا می‌شوم

آیا به بیماری قلبی مبتلا می‌شوم

سن بيماري‌هاي قلبي در تمام دنيا رو به كاهش است. كشورمان ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست. بيماري‌هاي قلبي و بخصوص سكته‌...

 

سن بیماری‌های قلبی در تمام دنیا رو به كاهش است. كشورمان ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیماری‌های قلبی و بخصوص سكته‌های قلبی یكی از علل مهم مرگ، ناتوانی و ازكارافتادگی است.

باید تلاش كرد تا احتمال این بیماری‌ها را با كنترل عوامل خطر كاهش داد.

چرا سكته قلبی بروز می‌كند؟

سفت و سخت‌شدن رگ‌های بدن كه به آن تصلب شرایین می‌گویند واقعه‌ای است كه در تمامی رگ‌های بدن با گذشت زمان بروز می‌كند. چربی مضر در رگ‌های بدن رسوب می‌كند و كم‌كم دیواره رگ را ضخیم و مجرای آن را تنگ می‌كند.

عواملی كه باعث تشدید سفتی رگ‌ها می‌شود

سیگار و قلیان از عوامل محرك برای تنگی عروق است. متأسفانه استفاده از قلیان رو به فزونی است. موارد زیادی از سكته‌های قلبی در افرادی بروز می‌كند كه هیچ عامل خطری بجز كشیدن قلیان ندارد.

شاید كیفیت پایین تنباكوی مورد استفاده در انواع طعم‌دار تنباكو بی‌اثر نباشد. فراموش نكنید كه میزان آلایندگی موجود در دود قلیان بسیار بالاتر از سیگار است.

فشار خون نیز یكی از بیماری‌های مرموز و نهفته‌ای است كه گاهی تا سال‌های سال علامتی ندارد و تا زمانی كه در معاینات معمول پزشكی شناسایی نشود بی‌علامت می‌ماند.

فشار خون با دو عدد عنوان می‌شود؛ به فرض 12 روی 8. زمانی كه فشار خون به 14 روی 8 رسیده یا بیشتر شود زمینه را برای سختی عروق در گذر زمان مهیا می‌كند.

همچنین چربی‌های خون بر دو نوع مفید و مضر تقسیم می‌شود. چربی مفید در خون با نام HDL شناخته می‌شود. زمانی كه مقدار آن به كمتر از 40 برسد برای جلوگیری از سفتی عروق ناكارآمد می‌شود.

از طرفی افزایش آن به بالای 60 می‌تواند عامل مفیدی در كاهش سختی عروق بوده و به عنوان نشانگری از سلامت و عاملی برای جلوگیری از تصلب عروق باشد.

بیشتر عوامل خطر در تصلب شرایین قلبی با افزایش در چربی مضر اثرات خود را بروز می‌دهد. این چربی به نام LDL شناخته می‌شود.

چاقی و كاهش فعالیت بدنی از عواملی است كه عموماً با زندگی شهری، مصرف غذاهای فست‌فودی و كاهش زمان لازم برای ورزش بروز می‌كند.

افراد به جای ورزش از تلویزیون و كامپیوتر برای اوقات فراغت خود استفاده می‌كنند. این پدیده بخصوص در كودكان مشكل‌ساز شده است.

چاقی در كودكان هم آنها را مستعد دیابت می‌كند و هم در سنین پایین دچار سكته‌های قلبی می‌شوند. همچنین سن نیز از عوامل مهم برای تنگی عروق است؛ گواه آن بروز بیماری‌های عروق در سنین بالای 55 سال در مردان و بالای 65 سال در زنان است و یكی از عوامل خطری كه قابل تغییر نیست.

 

 

منبع: جام جم آنلاین

 

برچسب ها: سکته قلبی، بیماری های قلبی، عوارض سکته قلبی، پیشگیری از سکته قلبی، علل سکته قلبی، درمان بیماری های قلبی، سکته های قلبی، عوامل تشدید سکته قلبی تعداد بازديد: 589 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز