Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:36

5
اسفند
داروهای گياهی هم عوارض دارد

داروهای گياهی هم عوارض دارد

بسیاری از گیاهان دارویی دارای تداخل با یكدیگر یا با بعضی از داروهای شیمیایی است. به عنوان مثال جینكو كه باعث تقویت حافظه می‌شود، می‌تواند با بعضی داروهای ضد انعقادی تداخل اثر داشته باشد.

برخلاف باور بسیاری از مردم، گیاهان دارویی، طب مكمل و سنتی نیز می‌تواند در شرایطی كه درست استفاده نشود، دارای عوارض جانبی باشد.

درست است كه سازمان جهانی بهداشت طب فراگیر، یعنی استفاده از طب مكمل را در كنار طب رایج توصیه می‌كند و همواره از سیاستگذاران سلامت كشورها می‌خواهد رشته‌های مختلف طب مكمل را به مردم عرضه كنند، اما نكته بسیار مهم، استفاده بجا، صحیح و علمی از این نوع درمان است. در ستون امروز اشاره‌ای به عوارض جانبی احتمالی رشته‌های مهم طب مكمل خواهیم داشت.

طب سوزنی روش درمانی بی‌خطر و بسیار كم‌عارضه است، ولی این به شرطی است كه توسط متخصصی كارآزموده و در شرایط استاندارد انجام شود.

مانند سایر تخصص‌های رشته پزشكی، طب سوزنی نیز روشی تخصصی است و اگر پزشك در انتخاب نقاط، تكنیك سوزن زدن و تحریك سوزن‌ها پس از وارد شدن به بدن از علم و مهارت كافی برخوردار نباشد، می‌تواند عوارضی را برای بیمار به همراه آورد. همچنین پزشك باید از سوزن‌های استاندارد و یك‌بار مصرف استفاده كند.

نوك سوزن طب سوزنی با استفاده از تكنولوژی خاص بسیار تیز و كم‌قطر ساخته می‌شود و این سوزن‌ها پس از یك‌بار استفاده كند شده و استفاده مجدد از آنها نه‌تنها دردآور بوده كه از جنبه بهداشتی نیز خطرناك است.

برای برخی از بیماری‌ها از نوعی از طب سوزنی به همراه جریان الكتریسیته استفاده می‌شود. نداشتن مهارت و تشخیص نادرست در این انتخاب نیز می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد.

امروزه استفاده از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی با اقبال روزافزون مردم مواجه است و بسیاری از بیماران با این باور كه بدون عارضه است، ترجیح می‌دهند آن را جایگزین داروهای شیمیایی كنند.

ولی نكته مهم این است كه تجویز داروهای گیاهی باید توسط پزشك متخصص باشد كه تداخل اثر و عوارض جانبی آن را به طور كامل می‌شناسد.

بسیاری از گیاهان دارویی دارای تداخل با یكدیگر یا با بعضی از داروهای شیمیایی است كه در تجویز و مصرف آنها باید این نكته مهم مورد توجه باشد.

به عنوان مثال جینكو كه باعث تقویت حافظه می‌شود و برای بیماری‌های سیستم اعصاب مفید است، می‌تواند با بعضی داروهای ضد انعقادی تداخل اثر داشته باشد. یا مصرف جینسینگ كه در كمك به درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن بسیار مفید است، در زمان بارداری توصیه نمی‌شود.

اما این باور عمومی كه گیاهان دارویی بدون ‌عارضه است، باید تغییر كند. جالب است بدانید كه به عنوان مثال بعضی از آلكالونیدهای موجود در گل گاوزبان می‌تواند عوارض كبدی داشته باشد.

ماساژدرمانی و كایروپراكتیك روش‌های موثری برای درمان مشكلات ستون فقرات است، ولی اگر مانورها و ماساژ صحیح انجام نشود، می‌تواند باعث آسیب بیمار شده و مشكلات بیمار را افزایش دهد.

در هومیوپاتی تشخیص صحیح و استفاده دقیق و دز داروها بسیار مهم است و اگر این امور با دقت انجام نشود، می‌تواند عوارض زیادی برای بیمار بر جای گذارد.

 

 

جام جم آنلاین

 

برچسب ها: گیاه درمانی، طب سوزنی، عوارض گیاهان دارویی، تداخل داروهای گیاهی، عوارض داروهای گیاهی تعداد بازديد: 703 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز