Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 10:20

26
خرداد
آزمایش تیروئید بدهید

آزمایش تیروئید بدهید

تیروئید غده‌ای كوچك به شكل پروانه در بخشی از گردن (مقابل نای و زیر برآمدگی گلو) است كه وظیفه ترشح برخی هورمون‌های موردنیاز بدن همچون كلسی‌تونین، تیروكسین و تری‌یدوتیرونین را برعهده دارد.

 

در رسانه‌های چاپی عدد صد معمولا هیجان‌برانگیز و خوشحال‌كننده است. این، صدمین شماره از «خوب است بدانید» را با آرزوی سلامتی برای شما نوشته‌ایم؛ بفرمایید و یك جرعه بیشتر بدانید.

تیروئید غده‌ای كوچك به شكل پروانه در بخشی از گردن (مقابل نای و زیر برآمدگی گلو) است كه وظیفه ترشح برخی هورمون‌های موردنیاز بدن همچون كلسی‌تونین، تیروكسین و تری‌یدوتیرونین را برعهده دارد.

اگرچه غده هیپوفیز در مغز اعمال كلی آن را كنترل كرده، با ترشح هورمونی تحریك‌كننده به نام TSH آن را به انجام وظایفش وامی‌دارد، گاهی تیروئید به‌درستی عمل نمی‌كند و كم‌كار، پركار، بزرگ، ملتهب یا حتی سرطانی می‌شود و در این حین علائمی بروز می‌دهد كه فرد مبتلا را به دردسر و مشكل می‌اندازد.

اگر چند وقتی است علائم پی‌ آمده را در خود می‌بینید، از مراجعه به پزشك و درخواست آزمایش غفلت نكنید:

1 ـ كم‌كاری

علائم: احساس خستگی مداوم، احساس افسردگی، تنبلی، اشكال در تمركز، ضعف حافظه و یادآوری، كند شدن حركات یا واكنش‌ها، به هم خوردن متابولیسم و سوخت‌‌وساز بدن، افزایش بی‌دلیل وزن به‌رغم تغییر نكردن رژیم غذایی، خشكی، زبری و خارش پوست، خشكی، زبری و نازكی مو، گرفتگی‌های پیاپی عضلانی، سردی دست و پا و احساس سرما، یبوست و افزایش میزان خونریزی ماهانه در خانم‌ها.

دلایل: نقص مادرزادی غده تیروئید، عمل جراحی، ابتلا به بیماری‌های خود ـ ایمنی مثل «هاشیموتو»، فقر مصرف و كمبود ید.

2 ـ پركاری

علائم: تعرق زیاد، بیقراری، اضطراب و تحریك‌پذیری، شكنندگی ناخن‌ها، نازكی و ریزش مو، تنش‌های عصبی، كاهش ظاهرا بی‌دلیل وزن به‌رغم كم نشدن یا حتی افزایش خوراك معمول، ضعف عضلات باز و و ران، ابتلا به بی‌خوابی، فراموشی و ضعف در تمركز، مشكلات بینایی. تپش قلب و بی‌نظمی ضربان، اسهال و كاهش میزان خونریزی ماهانه در خانم‌ها.

دلایل: سابقه خانوادگی، اختلال مادرزادی، استرس بیش از حد در زنان، وجود تومور یا بندرت عفونت ویروسی، مصرف برخی داروها مثل آمبودارون و محلول‌های لوگول، ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مثل گری‌وز كه موجب افزایش تولید هورمون و بیرون‌زدگی چشم‌ها (اگزوفتالمی) می‌شود.

3 ـ التهاب توده‌ای

غیر از به هم خوردن تعادل هورمونی، شایع‌ترین علامت ابتلا به بیماری‌های توده‌ای همچون گواتر، كیست یا تومور سرطانی نیز بزرگی، سفتی یا نرمی بیش از حد غده تیروئید است.

خوب است بدانید تا همین چند سال پیش، اختلالات تیروئید در مردم بسیار شایع و بارز بود، اما افزودن ید به نمك، حداقل فقر كسب ید را تا حد بسیار زیادی جبران كرد.

 

 

منبع: جام جم آنلاین

 

برچسب ها: سلامتی، کم کاری تیروئید، تیروئید، پرکاری تیروئید، غده هیپوفیز، تیروكسین، علائم تیروئید، انواع تیروئید، كلسی‌تونین تعداد بازديد: 674 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز