Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:51

5
اسفند
رابطه ديابت بارداری با عوامل ميكروبی

رابطه ديابت بارداری با عوامل ميكروبی

با افزایش سن بارداری، عوامل میكروبی در شكم و روده مادر به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و در نتیجه احتمال این‌كه مادر در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار گیرد نیز بیشتر می‌شود.

با افزایش سن بارداری، عوامل میكروبی در شكم و روده مادر به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و در نتیجه احتمال این‌كه مادر در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار گیرد نیز بیشتر می‌شود

 اگرچه به نظر می‌رسد این تغییرات تهدیدی علیه سلامت مادر نیست، اما می‌تواند موجب افزایش قند خون و تجمع چربی در بافت شكم مادر شود پیش از این تحقیقات بسیاری درباره مجموعه‌ای از عوامل میكروبی كه در بدن انسان‌ها یافت می‌شود، انجام شده است، اما این نخستین بار است كه درباره تغییرات عوامل میكروبی بدن در دوران بارداری مطالعاتی انجام می‌شود. 

نتایج به دست آمده از مطالعات پیشین در این زمینه حاكی از آن است كه میكروب‌های مستقر در روده و شكم می‌توانند در افزایش احتمال ابتلا به سندرم متابولیك نقش مهمی داشته باشد كه پیش زمینه‌ای برای ابتلا به دیابت بوده و با علائم و نشانه‌هایی از قبیل افزایش سطح علائم و نشانه‌هایی كه از ایجاد التهاب و تورم در بدن خبر می‌دهند و همچنین افزایش قند و چربی خون همراه است.

از آنجا كه در دوران بارداری نیز بدن تغییرات مشابهی را تجربه می‌كند بنابراین دور از انتظار نخواهد بود كه در ایجاد این تغییرات در دوران بارداری نیز عوامل میكروبی به عنوان متهم اصلی شناخته شود.

اگرچه در فاصله بین سه ماهه اول و سوم بارداری تنوع باكتری‌ها در بدن مادر كمتر می‌شود، اما فراوانی بعضی از انواع باكتری‌ها مانند پروتئوباكتر و آكتینوباكتر كه در بدن افراد مبتلا به سندرم متابولیك به وفور یافت می‌شود از سه ماهه سوم بارداری افزایش می‌یابد و این زمان دقیقا زمانی است كه بیشترین تاثیر را در رشد و تكامل جنین ایفا می‌كند.

تزریق نمونه میكروبی بدن مادر در سه ماهه سوم بارداری به بدن موش‌ها، حساسیت بدن آنها را به انسولین كاهش می‌دهد و موجب اضافه وزن موش‌ها می‌شود. این یافته‌ها نشان می‌دهد میكروب‌ها نقش مهمی در تغییرات بدن مادر در سه ماهه سوم بارداری ایفا می‌كنند.

در حقیقت تغییرات فیزیولوژیكی در بدن زنان باردار بر فراوانی و تعداد عوامل میكروبی تاثیر می‌گذارد كه این نیز به نوبه خود در یك حلقه بازخوردی مثبت موجب ایجاد عوارض و پیامدهایی می‌شود كه نشانه ابتلا به سندرم متابولیك است.

بسیاری از محققان براین باورند كه بدن از میكروب‌ها به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییر در متابولیسم بدن استفاده می‌كند تا شرایط مناسب‌تری را برای رشد جنین فراهم كند.

اگرچه ممكن است ایجاد این تغییرات با پیامدهای نامطلوبی نظیر ابتلا به دیابت بارداری همراه باشد كه در اغلب موارد این تغییرات موقتی بوده و پس از تولد جنین خود به خود درمان می‌شود. (جام جم - ضمیمه سیب)

 

 

جام جم آنلاین

 

برچسب ها: دیابت بارداری، حاملگی، مراقبت های بارداری، سلامت جنین، سن بالای بارداری، سلامت مادر باردار تعداد بازديد: 718 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز