Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:59

26
خرداد
علل افزایش خطر سرطان در الکلی‌ها

علل افزایش خطر سرطان در الکلی‌ها

استالدئید به DNA می‌چسبد و طوری در فعالیت آن مداخله می‌کند که موجب ایجاد سرطان می‌شود. ذره‌هایی از DNA که به مواد شیمیایی سرطانزا می‌چسبند، اداکت (Adduct) هستند.

 

محققان سرنخهای جدیدی را برای اینکه چطور الکل خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد،کشف کردند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، محققان گفتند: زمانی که بدن الکل را متابولیسم - یا تجزیه- می‌کند، ماده‌ای به نام استالدئید تشکیل می‌شود که می‌تواندبه DNA آسیب برساند.

ساختار شیمیایی استالدئید مشابه فرمالدئید سرطان زا است.

لیلویا بالبو، محقق دانشگاه مینه سوتا درمینپولیس گفت: استالدئید به DNA می‌چسبد و طوری در فعالیت آن مداخله می‌کند که موجب ایجاد سرطان می‌شود. ذره‌هایی از DNA که به مواد شیمیایی سرطانزا می‌چسبند، اداکت (Adduct) هستند.

محققان برای انجام این تحقیقات به 10 داوطلب، یک بار در هفته به مدت 3 هفته، دوز اضافی ودکا (الکل روسی) دادند.

آنها متوجه شدند که سطوح اداکت DNA صد برابر در سلولهای دهانی افراد شرکت کننده در طول چند ساعت پس از هر بار مصرف، افزایش می یافت.

میزان این سطوح حدود 24 ساعت بعد کاهش پیدا می‌کرد.

اما محققان خاطرنشان کردند: بیشتر افرادی که مشروب می‌خورند دچار سرطان نمی‌شوند زیرا به طور طبیعی دارای سیستم اصلاحی هستند به عبارت دیگر بیشتر افراد دارای آنزیمی به نام دهیدروژناز الکل هستند که استالدئید را به یک ماده بیخطر به نام استات تبدیل می کند.

اما برخی از افراد نمی‌توانند استالدئید را به استات تبدیل کنند زیرا نوع دیگری از ژن هیدروژناژز الکل را دارند.

بنابراین بیشتر در معرض سرطان مری به دلیل استفاده از الکل هستند. حدود 30 درصد از افرادی که نژاد آسیایی دارند این نوع ژن را دارند افراد بومی آمریکا و آلاسکا نیز در تولید این آنزیم دچار مشکل هستند.

قرار بود که یافته‌های این تحقیقات در روز چهارشنبه در اجلاس سالانه انجمن شیمیایی آمریکا در فیلادلفیا ارائه شود.

یافته‌ها و نتایجی که در اجلاسهای پزشکی ارائه شدند را باید تا زمانی که چندین نفر آنها را بازنگری نکرده‌اند، مقدماتی دانست.

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

برچسب ها: سرطان، ابتلا به سرطان، الکلی های سرطانی، استالدئید، مواد شیمیایی سرطانزا، اداکت، الکل روسی، ودکا تعداد بازديد: 595 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز