Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:02

3
خرداد
شناخت نسبی افراد برای ازدواج

شناخت نسبی افراد برای ازدواج

پسری 29 ساله هستم و تمایل ندارم بدون شناخت نسبی طرف مقابل خود ازدواج كنم. از طرفی نمی‌دانم برای شناخت بیشتر باید چه كاری انجام دهم. لطفا مرا راهنمایی كنید. 

پاسخ ارائه شده توسط:  ركسانا خوشابی؛ كارشناس ارشد مشاوره بالينی 

با معاشرت‌های کنترل‌شده و هدفمند. منظور از کنترل شده این است که از ابتدا حد و مرز و میزان معاشرت با توافق دو طرف تعیین شود و مشخص باشد و منظور از هدفمند این است که هدف از این معاشرت، از همان اول برای دو طرف، کاملاً معین باشد. پس لازم است برای شناخت طرف مقابل، طرح داشته باشید، به عمل یکدیگر توجه کنید نه به حرف و شعار.

تمایلات و تنفرات همدیگر را بشناسید، ببینید گذشته و سابقه طرف مقابل چه بوده و طرحش برای آینده و هدفش در زندگی چیست و چقدر با شما هم‌خوانی دارد؟

ببینید قدرت درک همدیگر و توجه به علائق یکدیگر را دارید یا خیر. متأسفانه اکثر ما در ابتدای شکل‌گیری رابطه، اصلاً حواسمان نیست که با چه هدفی داریم وارد یک رابطه می‌شویم. حتماً از ابتدا هدف رابطه را مشخص کنید. اگر هدفتان ازدواج است، این هدف باید برای طرفین، مشترک باشد، اگر هدف یکی از دو طرف ازدواج و هدف طرف مقابل دوستی باشد به هیچ توافقی نخواهید رسید.

هدف‌تان مشترک باشد، مثلاً هر دو بخواهید برای ازدواج، همدیگر را بشناسید، باید اول تا حدودی خودتان را شناخته باشید، بدانید به چه دلیلی می‌خواهید ازدواج کنید و معیارهایتان برای ازدواج چیست؟

بدین ترتیب در طرف مقابل به دنبال معیارهای محوری و اصلی خود خواهید گشت و بیهوده و بلاتکلیف، از این شاخه به آن شاخه نخواهید پرید. با خودتان صادق باشید و صرفاً برای وقت‌گذرانی و خوش‌گذرانی وارد رابطه نشوید، چون علاوه بر اتلاف وقت و انرژی، دچار تبعات رابطه با کسی که شناختی از او نداشته‌اید، خواهید شد.

بعد از مشخص شدن هدف و معیارها، کنترل میزان، کمیت و کیفیت رابطه را حتماً در دست بگیرید. بهترین حالت معاشرت و دوستی هدفمند، این حالت است که زیر نظر خانواده‌ها انجام شود، یعنی خانواده‌های طرفین، کاملاً در جریان میزان هدف و زمان دیدارها و معاشرت‌ها باشند.

چنین کنترلی، رسیدن شما به هدف، یعنی شناخت دقیق‌تر طرف مقابل را تسریع و تسهیل خواهد کرد. در شبانه روز هشت، نه ساعت تلفن زدن، فرستادن پیامك، چت کردن یا بیرون رفتن، کمکی به شناخت طرف مقابل نخواهد کرد. این کار فقط اتلاف وقت و انرژی و امکانات است و بیشتر این جنبه را دارد که داریم بر خلاء عاطفی یا کمبودهای روانی ناشناخته خود، سرپوش می‌گذاریم.

اگر در خود نیاز به این حجم از معاشرت را احساس می‌کنید بهتر است کمی‌ با خود صادق‌تر باشید و در پی حل مشكل و حتی درمان خود برآیید.

 

تعداد بازديد: 1431 تعداد نظرات: 6

نظرات

  • باسلام.من دختری 19 ساله هستم.یکی از ویژگیهام اینه که اطرافیانم بعد یه مدت برام خسته کننده میشن به خاطر همین تاحالا هیچ خواستگاری رو قبول نکردم بیاد.باید چیکار کنم؟لطفا راهنماییم کنید
  • با سلام و احترام
    برای مشاهده پاسخ سوال خود به لینک زیر مراجعه نمایید:
    http://zendegionline.ir/forum/consultation/psychology_consultation/570#topic_570
  • سلام و خسته نباشيد؟ نزديك سه ماه ميشه رفتيم برأي پسرم خواستگاري و نامزد كردن تا اخر اين ماه مراسم عقد قرار هست بگيريم الان به هفته مونده به مراسم عقد عروس استرس گرفته و خانواده عروس ميخوان مراسم رو عقب بندازيم حالا تازه فهميديم عروس خانم سه سال قبل زمان كنكور حالشون بد ميشه و تحت نظر روانپزشك قرار گرفته الان عروس حالت افسرده گرفته و ميگه من هيچ احساسي نسبت پسر شما ندارم ، إز يه طرف خانواده عروس ميگن پسرتون زياد محبت نكرده به عروس بايد بيشتر روزها براش گل بخره و محبت كنه تا حالش بهتر بشه ، پسرم ترسيده كه مبادا عروس مشكل روحي داشته باشه و تو زندگيشون تاثير بذاره، شما بگيد چيكار كنم مراسم عقد و عقب بندازيم بيشتر با عروس رفت و امد كنيم يا اينكه بهم بزنيم ، تورو خدا كمكم كنيد پسرم خيلي ناراحته ، ( در ضمن خانواده عروس گفتن عروس همون سه سال پيش با چند تا قرص مداوا شد و تو اين مدت أصلا أين مشكل رو نداشته الانم با يكم محبت حالش خوب ميشه ) شما مشاور عزيز كمكم كنيد خيلي ناراحتم چيكار كنيم
    • پاسخ رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره: سلام. دوست عزیز فعلا جا دارد مراسم عقد را کمی عقب بیاندازید. با محبت و ادب درخواست کنید که پسرتان به همراه دختر خانم به روانشناس مراجعه کنند تا با انجام تست ها و مصاحبه های روانشناختی مشکل این دختر خانم که افسردگی یا واقعا ناشی از بی احساسی نسبت به پسر شماست معلوم شود و پس از تشخیص متخصص بتوانید راه حل پیدا کنید. افسردگی در زمان ما درمان پذیر است اما اگر تاکنون این دختر خانم نتوانسته ارتباط درونی با پسرتان و علاقه لازم را پیدا کند بهتر است مشاوره قبل از ازدواج نیز برای این دو عزیز انجام شود.
  • سلام
    24 سالمه و تمایلی به ازدواج ندارم. اما از آینده بدون بچه می ترسم. لطفا راهنمایی کنید.
    http://www.minibabyshop.com
    • پاسخ خانم رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره: سلام. واقعیت این است که ازدواج ممکن است برای برخی از افراد ضرورت نداشته باشد. همچنین ممکن است برای هر کسی هم که ضرورت دارد در سن خاصی ضرورت یابد. یک نفر ممکن است در 20 سالگی و یک نفر دیگر در 30 سالگی آماده ازدواج شود. بنابراین هرگز ازدواج را به خودتان تحمیل نکنید. متاسفانه آمار بالای طلاق در جامعه ما نشان می‌دهد که بهتر است برای ازدواج عجله نکنید و تنها زمانی ازدواج کنید که آمادگی لازم را به دست آورده‌اید یا کسی سر راه‌تان پیدا شده باشد که بتواند همسر مناسبی برایتان باشد. اما درباره آینده بدون بچه، و ترس شما از آن باید بررسی شود که چرا از آینده بدون بچه هراس دارید؟ آیا گمان می‌کنید در آینده اگر فرزند نداشته باشید زندگی‌تان مختل می‌شود؟ و کسی نیست که از شما نگهداری کند؟ اگر چنین است باید بدانید که در نسل آینده بعید است که فرزندان آن گونه که مورد انتظار شما است از شما نگهداری کنند و چه بسا مراکز خدماتی بهتری برای این کار تاسیس شوند. علت ترس خود را ریشه‌یابی کنید. بسیاری از ترس‌های این‌چنینی هرگز رخ نمی‌دهند و اگر هم رخ دهند راهکارهای دیگری هم دارند. برای ریشه‌یابی ترس‌هایتان می توانید از مشاور و روانشناس کمک بگیرید.

شما هم می توانید سوالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز