Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 01:31

23
آبان
برنامه‌های برای كاهش وزن

برنامه‌های برای كاهش وزن

در مورد افرادی كه با وجود اجرای برنامه‌های كاهش وزن (رژيم و ورزش) وزنشان بسيار كند كم می شود (مثلاً كمتر از نيم‌كيلوگرم طي دو هفته)، چه پيشنهادی داريد؟

پاسخ ارائه شده توسط: دنیای تغذیه

با سلام ، درعلم تغذیه به فرمولی اشاره می‌‌شود که طبق آن مقدار انرژی دریافتی از طریق غذا با مقدار انرژی مصرف شده طی روز مقایسه می‌‌شود و اگر این دو عدد مساوی یکدیگر باشند، وزن فرد ثابت می‌‌ماند. مسلما دریافت بیشتر انرژی موجب اضافه شدن وزن طی زمان شده و کمبود دریافت نیز به مرور منجر به کاهش وزن می‌‌گردد. برای محاسبه مقدار انرژی مورد نیاز هر فرد، ابتدا به مقدار انرژی که او برای زنده ماندن (بدون هیچ فعالیت یا مصرف انرژی اضافی)، احتیاج دارد، توجه می‌‌شود.

به این مقدار ازانرژی مورد نیاز، «انرژی متابولیسم پایه» گفته می‌‌شود. علاوه بر این مقدار اولیه انرژی، برای فعالیت‌‌های بدنی و غذا خوردن نیز مقداری انرژی توسط بدن مصرف می‌‌شود. در کسانی که بارها با کم خوری‌‌های شدید و طولانی سعی در کاهش وزن دارند، به بدن پیام می‌‌رسد که قحطی شده و غذا کم است و لذا بدن فرد بطور غریزی سعی در کاهش مصرف انرژی می‌‌کند؛ یعنی در واقع انرژی متابولیسم پایه فرد کاهش می‌‌یابد. چنین افرادی نه تنها کمتر از دیگران انرژی مصرف می‌‌کنند، بلکه هنگام غذاخوردن نیز بدنشان حداکثر جذب مواد انرژی‌‌‌زا را از غذای خورده شده انجام می‌‌دهد. بنابراین، در مجموع توصیه می‌‌شود افراد از داشتن رژیم‌‌های کم کالری طولانی و شدید خودداری کنند و حتما برای داشتن یک رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن، به متخصص تغذیه مراجعه کنند.

ضمنا متخصصین تغذیه به کسانی که به مشکل یاد شده مبتلا باشند، برای مدتی رژیم «ایزو کالری» می‌‌دهند. چنین رژیمی تمام نیاز فرد به انرژی را تامین می‌‌کند و در واقع نه «کم کالری» و نه «پرکالری» است. هنگامی که این شرایط برای مدتی ادامه یابد، بدن متوجه می‌‌شود که قحطی تمام شده و غذا فراوان است و لذا به آرامی «متابولیسم پایه» را افزایش می‌‌دهد تا به حد نرمال برسد. پس از اطمینان از این که بدن به حالت عادی خود بازگشته است، متخصص تغذیه اقدام به دادن رژیم کم کالری حساب شده‌ای می‌‌کند که مجددا ایجاد مقاومت در بدن فرد نکند و به آرامی وزن او را (با سلامتی کامل)، کاهش دهد

تعداد بازديد: 563 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سؤالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز