Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 22:35

28
اردیبهشت
ناراحتی و درد هنگام بلع غذا

ناراحتی و درد هنگام بلع غذا

بانویی شصت ساله هستم. چند سال است كم‌وبیش در هنگام بلع احساس ناراحتی و فشار در سینه می‌كنم و این حالت گاهی تشدید می‌شود و زمانی بهتر می‌شود. با غذای خاصی رابطه ندارد و موقع تشدید حتی با استفراغ همراه می‌شود. لطفا مرا راهنمایی کنید. 

پاسخ ارائه شده توسط: دكترعباس تحصیلی؛ دانشیار دانشگاه علوم پزشكی؛ عضو تحریریه دنیای سلامت

 دشواری در فرو بردن غذا (عسرالبلع) كه در اصطلاح، پزشكان به آن «دیسفاژی» می‌گویند احساسی است كه بیمار برای ما بیان می‌كند و به این معنی است كه غذا را به سختی فرو می‌برد و اگر بلع غذا با درد باشد به آن ادینونوفاژی می‌گویند (كه این بیمار محترم به آن اشاره نمی‌كند) اولین تشخیص در این حالت تنگ شدن مری (مثلا بعلت رشد یك تومور داخل مری یا فشار از خارج مری است و تشخیصی كه به‌ نظر می‌رسد با شرح‌حال خانم الهیاری بیشتر انطباق دارد اختلال در حركات مری است.

زیرا تومورهای داخل مری و عللی كه در خارج از مری موجب فشار می‌شود معمولاً بدخیم هستند و بدون درمان عمر بیمار معمولاً زیر 2 سال است.

بعلاوه دیسفاژی در سرطان مری پیشرو است. یعنی در ابتدا غذای جامد مشكل فرو می‌رود و غذای نرم هم با سختی بلع می‌شود و سرانجام بلع مایعات هم با دشواری صورت می‌گیرد. راحت‌ترین و عملی‌ترین شیوه بررسی برای رسیدن به تشخیص و یا راه چاره آندوسكوپی (درون‌بینی) است كه پزشك متخصص اجازه می‌دهد محل ضایعه مری را بررسی نماید و در صورت لزوم با گرفتن نمونه‌ای از مخاط مری و بررسی میكروسكوپی آن به علت ضایعه به طور دقیق پی ببرد.

و نوع درمان را كه معمولا جراحی یا پرتودرمانی و استفاده از داروهای شیمی درمانی است را مشخص نماید. علت دیگر دیسفاژی اشكال در حركات مری یعنی قولنج مری است كه البته وخامتی ندارد و ممكن است به صورت متناوب و مدت طولانی (چندین سال)‌ موجب رنج بیمار شود و چون این بانوی محترم سابقه چند ساله دارد امیدواریم بیماری ایشان از گروه دوم باشد كه توصیه می‌كنم یك معاینه بالینی دقیق از ایشان صورت گیرد.

 

 

تعداد بازديد: 1104 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سوالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز