Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:22

3
خرداد
راهکار برای لجبازی و عصبانیت فرزند

راهکار برای لجبازی و عصبانیت فرزند

پسری 8 ساله دارم. بسیار عصبانی صحبت می‌كند. (حتی صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب) لجبازی می‌كند. با اصرار من درس‌هایش را می‌خواند و مدام حالت دفاعیبه خود می‌گیرد. غذا هم به زور می‌خورد. با او چه كنم؟ 

پاسخ ارائه شده توسط: ركسانا خوشابی؛ كارشناس ارشد مشاوره بالينی

در درجه اول باید بگویم مراجعه شما و پسرتان به روانشناس كودك ضرورت دارد و شما نمی‌توانید به پاسخ ما اكتفا كنید. چرا كه مولفه‌های زیادی درباره پسرتان، شما و همسرتان، روابط هر سه شما و بسیاری نكات ریز و درشت دیگر هست كه باید توسط متخصص بررسی شود تا علت رفتار پسرتان مشخص و سپس درمان شود.

اما جا دارد بگویم به رفتار خودتان و همسرتان بیشتر دقت كنید. بسیاری مواقع این رفتارهای فرزندان ما نوعی همانندسازی با والدین (و خصوصا والد هم‌جنس) است. در این صورت در گام اول خود والدین‌اند كه باید تغییر رفتار دهند. گاهی هم رفتار ما با فرزندمان به‌گونه‌ای است كه او از ما خشم دارد و این خشم را با لجبازی یا با رفتار پرخاشگرانه بروز می‌دهد.

مادر یا پدری كه بسیار فرزند خود را تحت فشار می‌گذارند، به حریم او تعرض می‌كنند، او را می‌زنند یا توهین و تحقیر می‌كنند باید منتظر چنین رفتارهایی از فرزند خود باشند. گاهی هم معنای رفتار كودك شما اعتراض است. اعتراض به چیزی كه در زندگی و در خانواده وجود دارد و او را ناراحت می‌كند.

حتی این امكان هم هست كه كودكتان با ایجاد ناخودآگاه شرایط ناراحت‌كننده، دارد شما و پدرش را به خود مشغول می‌كند تا از بروز چیز دیگر (مانند دعوا و مشاجره والدین یا هر چیز دیگری) به‌طور غیرمستقیم ممانعت كند. به هر حال همانطور كه اشاره شد مراجعه شما به روانشناس كودك و ارزیابی وضعیت كودك و خانواده، برای شما ضرورت دارد تا انشاا... این رفتارها در نوجوانی ادامه پیدا نكند.

 

تعداد بازديد: 843 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سوالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز