Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 21:54

29
اردیبهشت
جلوگیری و درمان نفخ نوزادان

جلوگیری و درمان نفخ نوزادان

با سلام، ‌نوزاد ما 2 ماهه است، خیلی شیر بالا می‌آورد، ‌البته وزنش اضافه كرده،‌ ولی نگران هستم نكند مشكلی باشد. و اینكه آیا به دلیل نفخ می‌توان به نوزاد خاكشیر یا داروهای خانگی و گیاهی داد؟ 

پاسخ ارائه شده توسط: دكتر سید ضیاءالدین مظهری؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی؛ رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران؛ مدیر گروه تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات 

در صورتی كه بالا آوردن شیر داده شده بیشتر از حد معمول باشد، در اولین فرصت به یك متخصص گوارش كودكان جهت علت‌یابی مراجعه فرمایید. شاید بچه سركار ریفلاكس یا بیماری متابولیكی دارد كه ‌باید سریعاً تشخیص داده شود و درمان گردد. در غیر اینصورت اقدامات زیر توصیه می‌شود: 

1- تغییر پوزیسیون یا شكل شیردهی بصورت‌های گوناگون و هدایت نوك و قسمتی از هاله سینه به دهان بچه، گرفتن گاز معده بعد از اتمام شیردهی و در صورت لزوم حتی بین شیردهی، به این صورت كه بچه را به‌طور عمودی ولی كمی مورب به شانه خود تكیه بدهید و به آرامی ضرباتی را با دست به پشت بچه وارد نمایید تا هوای مكیده شده خارج گردد.

توجه داشته باشید گاهی همراه با خروج هوا دلمه‌هایی از شیر نیز به بیرون رانده می‌شود كه طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی نیست، ولی توصیه می‌شود كه اگر بعد از شیردهی قصد خروج از منزل را دارید، مواظب باشید كه بالا آوردن بچه، لباس شما را آلوده نكند. 

2. غیر از قطره ویتامین A و D یا مولتی‌ویتامین تجویزی تا پایان شش ماهگی یا نیمسال اول تولد حتی آب نیز نباید به بچه داده شود تا چه رسد به خاكشیر و داروهای گیاهی و خانگی، چرا كه هر ماده اضافی دیگری به غیر از شیر مادر، امكان ایجاد عفونت‌های گوارشی را به شدت افزایش می‌دهد. 

3. معمولاً تعدادی از نوزادان تا چند ماه بعد از تولد دچار نفخ و دفع گاز گردیده و پاهای خود را روی شكم جمع كرده و گریه می‌نمایند. در این موارد با صلاحدید متخصص كودكان می‌‌توانید فرزندتان را از درمان‌های مناسبی بهره‌مند و مشكل او را به‌صورت اصولی حل نمایید. 

4. ولی در اغلب موارد كه نفخ و دل‌دردها بصورت ادواری رخ می‌دهد، ممكن است در ارتباط با نوع غذای مصرفی مادر باشد، مثلا استفاده مادر از كلم، شلغم، سیر و پیاز فراوان و یا میل كردن میوه‌جات كال یا استفاده زیاد از حد هندوانه، هلو و سایر میوه‌جات می‌تواند عامل نفخ كودكان شیرخوار به‌طور ثانویه باشد. 

5. گاهی نیز دیده می‌شود بعلت حساسیت‌هایی در قبال بعضی از مواد غذایی از جمله پروتئین شیر گاو (كازئین) و نوشیدن شیر توسط مادر اختلالاتی بصورت‌های مختلف در بچه شیرخوار به‌وجود می‌آید و مشكلاتی از جمله دیده شدن رگه‌های خون در مدفوع بچه را موجب می‌گردد كه مادر باید بلافاصله از میل كردن شیر گاو و كلیه فرآورده‌های لبنی تولید شده از شیر گاو (مثل ماست، دوغ، كشك، پنیر و ...) خودداری نماید. 

 در خاتمه قویا‌ توصیه می‌شود كه جنابعالی یا هر مادر اول‌زا یا دارای زایمان‌های مكرر، تغییرات غیر معمول در رفتارهای تغذیه‌ای فرزندشان را خودسرانه و یا بنا به توصیه‌های این و آن درمان نكرده و بدون فرصت‌سوزی جهت تشخیص و درمان به متخصصین مورد اعتماد خانوادگی خود مراجعه فرمایند.

 

تعداد بازديد: 865 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سوالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز