Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 14:16

1
دی
بیماری‌های متابولیک

بیماری‌های متابولیک

دختر 11 ساله‌ام به دلیل بیماری متابولیك از مصرف غذاهای حاوی پروتئین (گوشت قرمز و سفید، شیر، ماست،‌ تخم‌مرغ و ...)  منع شده است. لطفا بفرمایید جهت دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خصوصا كلسیم و آهن از چه غذاها و مكمل‌های غذایی كم‌پروتئین استفاده كنیم؟ با سپاس

پاسخ ارائه شده توسط: دكتر سیدضیاءالدین مظهری؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی

پروتئین‌ها در تركیبات خود از اسید آمینه‌های بیست‌گانه‌ای تشكیل می‌شوند كه برای افراد رشد یافته 8 تای این اسید‌آمینه‌ها و برای خردسالان و كودكان 10 تایی آنها ضروری تلقی می‌گردند كه در بدن ساخته نشده و حتماً باید از طریق گروه‌های غذایی مختلف در اختیار بدن قرار داده شوند در اختلالات متابولیكی عدم تحمل این یا آن اسید آمینه در صورتی‌كه از جمله اسیدهای آمینه ضروری یا لازم نباشند از تركیبات خاص استفاده می‌شود كه فاقد آن اسید آمینه می‌باشد ولی در قبال دیگر اسید آمینه‌ها كه از جمله ضروری‌ها می‌باشند .

نمی‌توانیم این یا آن اسید‌آمینه ضروری غیر قابل تحمل را حذف نماییم ولی هیدرولیزهای پروتئین‌های خاصی را برای بیماری‌ سوخت‌ و سازی تولید نموده‌اند كه میزان درصد آنها به شدت كاهش داده شده تا انباشتگی اسید آمینه مورد نظر از حد توان تحمل مصرف كننده فراتر نرود. در دهه‌ها اخیر این جایگزین‌های منابع پروتئینی با مواد معدنی و ویتامین‌های محلول در چربی و آب غنی گردیده‌اند و یا با مكمل یاری كمبود‌های احتمالی پوشش داده می‌شوند و جای نگرانی وجود ندارد،

ولی در قبال منابع حاوی كلسیم و آهن فاقد پروتئین و یا در بردارنده پروتئین ناچیز می‌‌توانیم به خانواده مكمل‌ها و آب‌های معدنی دارای كلسیم بیشتر و استفاده مناسب از تابش آفتاب مستقیم (نه از ورای شیشه و یا آلودگی‌های هوا بر پوست برای تبدیل شدن پرو ویتامین D  به ویتامین D3  فعال جهت افزایش جذب كلسیم بهره‌گیری می‌شود و در مورد آهن نیز از منابع گیاهی متعددی كه بصورت سبزی‌خوردن یا سبزیجات خورشتی  غیر نشاسته‌ای از قبیل كدوی سبز، لوبیای سبز، جعفری، تره‌فرنگی، كلم قمری، چغندر،‌كلم غنچه‌ای و كلم بروكلی و از میوه‌جات، انگور فرنگی، زغال‌اخته، گوجه درختی و سیب خشك با تلفیق آنها با منابع حاوی ویتامین C یا افشره لیمو یا نارنج تازه استفاده می‌گردد، البته با توجه به سن، جنس، وضعیت سلامتی یا بیماری‌های زمینه‌ای و حالت فیزیولوژیكی فعلی با صلاحدید و نظر متخصصین با استفاده از مكمل‌‌های نیز می‌توان كمبود‌های احتمالی را برای هر دو ماده معدنی كلیدی  نام برده شده تامین نمود.

تعداد بازديد: 915 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سؤالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز