Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 13:07

20
بهمن
در جوانی یائسه نشوید! (2)

در جوانی یائسه نشوید! (2)

لوازم آرایشی گرچه در نگاه اول چهره‌ای زیباتر خلق می‌کنند اما در دراز مدت خود باعث و بانی پیری زودرس پوست می‌شوند؛

متهمان ردیف اول

دی‌استرهای اسید فتالیک که بطور کلی فتالات نامیده می‌شوند گروهی از مواد شیمیایی آلی هستند که در صنعت پلاستیک‌سازی به‌منظور شکل‌پذیری و در وسایل آرایشی بعنوان نرم کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد به اجزای دیگری مثل پلی وینیل کلرید (PVC) و پلیمرهای استیرن افزوده می‌شوند. احتمال آلودگی محصولات غذایی با فتالات‌های حاصل از منابع مختلف زیاد است؛

اما نگرانی اصلی در مورد انتقال از بسته‌بندی مواد غذایی است که تاحدی قابل پیشگیری است. میزان انتقال به غذا از بسته‌بندی، با افزایش دما بالا می‌رود. فتالات‌ها قابل حل در چربی هستند و در بسیاری از محصولات پر چرب نظیر محصولات لبنی، گوشت، تخم مرغ، ماهی‌های چرب بزرگ و روغن‌ها یافت شده‌اند و در واقع با خوردن چربی‌های حیوانی راهی برای ورود این مواد به بدن باز می‌شود.

لوازم آرایشی گرچه در نگاه اول چهره‌ای زیباتر خلق می‌کنند اما در دراز مدت خود باعث و بانی پیری زودرس پوست می‌شوند؛ زیرا در مواد آرایشی و لاک ناخن هم فتالات وجود دارد. فراموش نکنید خوشبوکننده‌های شیمیایی هم حاوی ترکیبات سمی هستند بنابراین به جای استفاده از آنها از گلبرگ‌های طبیعی یا بوی لیمو استفاده کنید. مطالعات حاکی از این است که زنانی که در معرض آلاینده‌های نظیر فتالات هستند 2-4 سال زودتر از سایرین یائسگی را تجربه می‌کنند. بیسفنول آ (BPA) ماده‌ای سرطان‌زای دیگری است که به وفور در ظروف پلاستیکی بکار گرفته  می‌شود و مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند؛

پس هر چه قوطی پلاستیکی دارید همین امروز دور بریزید و بطری‌های شیشه‌ای زیبا را جایگزین آنها کنید. در تولید پلاستیک پلی کربنات و رزین‌های اپوکسی، بیسفنول آ مونومری اصلی است. وقتی در این پلاستیک‌ها مایعات گرم ریخته می‌شود، بیسفنول آ 55 بار سریعتر از حالت عادی نشت می‌کند. در پلاستیکهای نوع 3 که به پی‌وی‌سی معروفند از بیسفنول آ استفاده شده است.

وسواس درتمیز کردن را کنار بگذارید

سراغ شوینده‌های بی‌خطر مثل تركیب جوش شیرین، سركه و آبلیمو بروید كه هم قدرت پاك كنندگی بالایی دارند، هم نگرانی کمتری ایجاد می‌کنند. بسیاری از این مواد بطور ناخواسته هر روز در کنار ما هستند مثلاً در آب و خاک و هوا. اما بخش عمده‌ای نیز با نحوه زندگی ما مرتبط است. به بیان دیگر نمی‌توان بطور کامل تماس با چنین موادی را به صفر رسانید، اما می‌توان با روشهایی آن را کم کرد. بطور مثال با بررسی برچسب و خریداری محصولات طبیعی که میزان کمتری پارابن، فتالات دارند. 

رژیم غذایی مناسب

 طی چند سال اول پس از یائسگی تراکم استخوان‌ها با سرعت بیشتری کاهش می‌یابد. این کاهش می‌تواند منجر به کاهش توده استخوانی و نهایتاً پوکی استخوان شود. تغذیه سالم به خصوص مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، ویتامین D می‌تواند کمک زیادی در پیشگیری از پوکی استخوان داشته باشد. ورزش منظم و حداقل روزانه 30 دقیقه و بصورت ملایم مانند پیاده‌روی، شنا و... می‌تواند باعث کاهش استرس، مشکلات روحی، پوکی استخوان، بهبود خلق و خو و وضعیت خواب شود.

ایزوفلاون‌های موجود در لوبیای سویا منجر به تعادل در هورمون‌های استروژنیک می شود. مطالعاتی در زمینه اثربخشی و ایمنی مکمل‌های ایزوفلاون‌های تغلیظ شده سویا در حال انجام است. ولی توصیه به مصرف غذاهای طبیعی ارجحیت دارد.  لگنین موجود در بذر کتان نقش تعدیل گر هورمونهای جنسی را ایفا می‌کند.

مصرف روزانه تخم کتان آسیاب شده همراه با قهوه به میزان 1-2 قاشق سوپخوری می تواند سودمند باشد. دریافت روزانه 400IU ویتامین E مخلوط توکوفرول و توکوتریول به فرم طبیعی می‌تواند در تخفیف علایم یائسگی موثر باشد. ویتامین‌های گروه B هم می‌توانند در رفع استرس ناشی از آغاز زودهنگام یائسگی موثر باشند.

روغن پامچال یا هسته مویز بعنوان منبعی از گاما لینولنیک اسید(GLA) که نوعی اسید چرب ضروری در سنتز پروستاگلاندین و تعدیل علایم یائسگی است. گیاه پنج انگشت (نام علمی: Vitex agnus-castus) که حاوی استروژن گیاهی است، دارای مواد موثره‌ای است که می تواند روی محور هیپوفیز ـ تخمدان تاثیر گذاشته و به بهبود اختلالات قاعدگی از جمله یائسگی زودرس کمک کند.

 

برای خواندن بخش اول - در جوانی یائسه نشوید! - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: یائسگی، دوران یائسگی، علائم یائسگی، یائسگی در جوانی، جلوگیری از یائسگی زودرس تعداد بازديد: 3024 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز