Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:49

3
بهمن
مراقبت از سينه‌ها (2)

مراقبت از سينه‌ها (2)

بیش از سه چهارم از زنان مبتلا به سرطان سینه بیش از 50 سال سن دارند و تقریباً نیمی از زنان بالای 60 سال مبتلا به سرطان سینه هستند.

 

فعالیت روده 

شاید باور نكنید، اما سلامت روده در كاهش خطر ابتلا به بیماری‌های سینه نقش مهمی دارد. بعد از اینكه استروژن در كبد از دو روش16 OH یا 2 OH تجزیه شد، طی فرآیندی به صفرا و روده منتقل می‌شود تا با فیبر موجود در آنها تركیب و از بدن دفع گردد. زمانی این مسأله مشكل‌ساز می‌شود كه باكتری‌های خوب در روده به نسبت باكتری‌های نامطلوب كمتر باشد.

این باكتری‌های نامطلوب حاوی آنزیمی هستند كه می‌تواند روند آزادسازی متابولیت استروژن در بدن را معكوس كنند و استروژن مجدداً جذب بدن شود و همین مسأله خطر بیماری‌های سینه را افزایش می‌دهد. اگر روده شما تنبل است و یا از یبوست رنج می‌برید، احتمالاً باز جذب استروژن در بدن شما بیشتر و احتمال ابتلا به بیماری‌های سینه نیز بیشتر است. مكمل‌های پروبیوتیك، به حفظ مقدار تعادل باكتری‌های خوب و بد روده كمك می‌كند و نظم را به روده شما باز می‌گرداند.

بیماری‌های فیبروسیستی سینه‌ها 

در بیشتر خانم‌ها احتمال می‌رود كه در یك یا هر دو سینه خود، چند توده پیدا كنند. در واقع اگر به طور هفتگی سینه‌های خود را معاینه نمی‌كنید، دست‌كم ماهی یك‌بار آنها را بررسی كنید تا وجود این توده‌‌ها را زود تشخیص دهید. خیلی به ندرت، این توده‌‌ها به بافت سرطانی تبدیل می‌شوند؛ ولی با مقدار رشد آنها در پاسخ به افزایش تولید استروژن در بدن، درد و ناراحتی‌های دوره قاعدگی افزایش می‌یابد.

استفاده از مكمل‌ و ویتامین B6 و قرار نگرفتن در معرض استروژن، خطر ابتلا به این بیماری را كاهش می‌دهد. با معاینه ماهیانه خود اگر متوجه هر نوع سفتی و توده در سینه‌های خود شدید، حتماً به پزشك مراجعه كنید و آن‌را جدی بگیرید. معمولاً این توده‌ها با مصرف دارو از بین می‌روند.

سرطان سینه

 بیش از سه چهارم از زنان مبتلا به سرطان سینه بیش از 50 سال سن دارند و تقریباً نیمی از زنان بالای 60 سال مبتلا به سرطان سینه هستند! اگر چه سرطان سینه گاه زنان جوان را نیز مبتلا می‌كند و فقط در 5 - 10 درصد از زنان این بیماری به‌طور ارثی وجود دارد و در 90 - 95 درصد هیچ عضوی از خانواده به سرطان مبتلا نبوده است، ولی حتماً توصیه می‌كنیم اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دارید، حتماً یك آزمایش بدهید.

این بیماری كمی پیچیده است و به اختلال در تعادل هورمون‌های زنانه و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن و عملكرد نامناسب غدد لنفاوی، كمبود مواد مغذی آنتی‌اكسیدانی و البته ژنتیك مرتبط می‌شود. با افزایش مصرف غذاهای غنی از آنتی‌اكسیدان، میوه‌های تازه، توت‌ها و سبزیجات رنگارنگ می‌توانید با این بیماری مبارزه كرده و خطر ابتلا به آن‌را كاهش دهید. ورزش مداوم موجب حفظ سلامتی بدن می‌شود و برای اینكه سیستم لنفاوی شما ایمن باشد، از ضد عرق‌ها (مام) استفاده نكنید.

همچنین از پوشیدن سوتین‌های فنردار بپرهیزید، زیرا هر دو، جریان لنفاوی اطراف بافت سینه را كاهش می‌دهند. كلم بروكلی، سویا، دانه كتان و ماست طبیعی از مواد غذاهایی هستند كه به سلامت سینه كمك می‌كنند. پزشك با انجام سونوگرافی و ماموگرافی و MRI محل دقیق تومور را مشخص كرده و با انجام بیوسپی نوع آن‌را تشخیص می‌دهد. خوشبختانه در صورتی كه این بیماری سریع تشخیص داده شود، به‌راحتی می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری و آن‌را درمان كرد.

این بیماری با كمك معاینات طبی، تشخیص داده می‌شود و در صورت وجود توده، از آن نمونه‌برداری شده و سپس برای تشخیص به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می‌شود. پزشك با توجه به اندازه و تغییرات سلول‌ها و شیوع یا عدم شیوع توده به غدد لنفاوی، نوع درمان و وخامت آن‌را مشخص می‌كند. در درمان اولیه، توده سرطانی و مقادیر كمی از بافت‌های اطراف آن برداشته می‌شود كه به آن توده برداری می‌گویند؛ اما در صورت پیشرفت بیماری، كل سینه برداشته می‌شود.

در این موارد اغلب سرطان بسیار پیشرفت كرده و به غدد لنفاوی زیر بغل رسیده است كه به آن سینه‌برداری می‌گویند. گاهی اوقات پزشك مجبور می‌شود برای كنترل بیماری از شیمی درمانی و یا هورمون درمانی نیز استفاده كند. در شیمی درمانی، از داروهایی استفاده می‌شود تا از عود سرطان جلوگیری كرده و سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. در هورمون درمانی معمولاً از داروی تاموكسی‌فن استفاده می‌شود و رشد سلول‌های سرطانی كه اغلب با ترشح هورمون استروژن اتفاق می‌افتد، محدود و كنترل می‌گردد. این داروها عوارض جانبی هم دارند كه شبیه دوره یائسگی است و علائمی همچون گُرگرفتگی، خروج ترشحات و تهوع دارد...

 

 

 برای خواندن بخش اول -مراقبت از سينه‌ها - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: راههای مراقبت از سینه ها، ساختار سینه ها، سینه زنان و نحوه نگهداری و مراقبت و راهکارها، راه های برای مراقبت از سینه ها، مراقبت از پستان ها، مراقبت از سینه در زنان تعداد بازديد: 754 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز