Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:04

23
دی
دانستنی های سرطان تخمدان

دانستنی های سرطان تخمدان

سرطان تخمدان شایع‌ترین علت مرگ زنان در اثر سرطان‌های سیستم ژنیتال یا دستگاه تناسلی می‌باشد.

دکتر فاطمه قائم مقامی؛ فوق تخصص سرطان‌های زنان، در گفتگو با گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد شایع‌ترین علت مرگ زنان در اثر سرطان، بیان کرد: «سرطان تخمدان شایع‌ترین علت مرگ زنان در اثر سرطان‌های سیستم ژنیتال یا دستگاه تناسلی می‌باشد. این سرطان، ‌مرگبارترین سرطان زنان است، به‌طوری که 50 درصد علل مرگ و میر زنان بر اثر سرطان را سرطان تخمدان تشکیل می‌دهد».

وی در مورد علائم این بیماری گفت: «سرطان تخمدان معمولا در خانم‌های بالای 50 سال دیده می‌شود و در سه چهارم موارد علائم بیماری دیررس است. یعنی وقتی بیماران مراجعه می‌کنند که بیماری در داخل شکم گستردگی پیدا کرده است. این بیماری در مراحل اولیه علائم واضحی ندارد. معمولا علائمی که بیماران در مراحل پیشرفته با آن مراجعه می‌کنند، اتساع شکم، علائم گوارشی به علت تجمع مایع داخل شکم و درد و فشار لگنی است و در بعضی از موارد ممکن است خونریزی‌های غیرطبیعی برای زنان به وجود بیاورد».

دکتر قائم مقامی افزود: «شاه کلید تشخیص این سرطان را معاینه 6 ماه یکبار تشکیل می‌دهد که ممکن است در معاینه لگنی بزرگی تخمدان لمس شود که در آن صورت پزشک توصیه به انجام سونوگرافی و انجام یک آزمایش خون به نام «تومور مارکر» یا «نشانه شیمیایی سرطان» می‌کند که تشخیص به وسیله آن،‌ مسجل شود. به همین جهت توصیه می‌شود خانم‌ها حتی بالای سن 50 سالگی که معمولا تصور می‌کنند چون از سنین باروری آنها گذشته، دیگر نباید مراجعه پزشکی داشته باشند، به پزشک مراجعه کنند و در صورت بروز هر گونه علائم غیرطبیعی مانند علائم گوارشی،‌ درد و احساس فشار لگن، حتما برای مشاوره به پزشک زنان مراجعه کنند تا این بیماری در مراحل زودتر کشف و درمان شود».

وی در پایان عنوان نمود: «معمولا درمان اصلی این بیماری، درمان جراحی است و بعد، از درمان‌های کمکی می‌توان استفاده کرد. مسلما در مواردی که بیماری در مراحل اولیه باشد، بقای عمر بیماران بیشتر از زمانی است که بیماری در مراحل پیشرفته باشد. بنابراین توصیه می‌شود خانم‌ها به علائم زودرس این بیماری و معاینات کلینیکی مرتب دو بار در سال توجه داشته باشند».

 

برای دیدن فایل ویدیویی مصاحبه با خانم دکتر فاطمه قائم مقامی در مورد دانستنی های سرطان تخمدان اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرطان تخمدان، علائم سرطان تخمدان، تشخیص سرطان تخمدان، سرطان های زنان، درمان سرطان تخمدان تعداد بازديد: 1551 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز