Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:40

27
مرداد
خانم‌ها؛ اين عادت‌ها را ترك كنيد

خانم‌ها؛ اين عادت‌ها را ترك كنيد

ضد آفتاب‌های برای جلوگیری از بروز آفتاب سوختگی، چین و چروك و سرطان پوست ضروری هستند.

حتی زنانی كه درباره روش‌های حفظ سلامتی زیاد می‌دانند هم اشتباه می‌كنند و كارهایی انجام می‌دهند كه به زعم خودشان برای سلامتی‌شان مفید است ولی به نكات ظریفی كه در این بین وجود دارد دقت نمی‌كنند. شما می‌دانید كه باید مصرف روغن‌های اشباع را به حداقل و مصرف میوه‌ها و سبزیجات را به حداكثر برسانید به همین خاطر برای ناهار و شام سالاد می‌خورید.

زیاد رابطه خوبی با وزنه ندارید و خودتان را وزن نمی‌كنید. دوبار در روز مسواك می‌‌زنید ولی از آخرین باری كه نخ دندان كشیده‌اید دو هفته می‌گذرد. ورزش می‌كنید ولی با وزنه‌ها كار نمی‌كنید.به دردهای مزمنی كه دارید بی‌اعتنا هستید و خوب نمی‌خوابید. این خصوصیات برای‌تان آشنا هستند؟ بله بسیاری از زنان این عادت‌ها را دارند كه به سلامتی‌شان صدمه می‌زند. در اینجا این عادت‌های نادرست و راه‌های تصحیح آنها را می‌خوانید: 

شما همیشه سالاد سفارش می‌دهید

خیال نكنید كه یك كاسه سالاد كاهو همیشه بهترین غذاست. گاهی اوقات سالادهایی كه در منوی رستوران‌ها ارائه می‌شوند به خاطر وجود سس زیاد كه پر از چربی است چاق كننده هستند و بسیار كالری دارند. گاهی اوقات افزودنی‌های آنها مثل تكه‌های مرغ سرخ شده و نمك فراوان آنها را به غذایی مضر تبدیل كرده است.

پس زمانی كه می‌خواهید سالاد سفارش دهید خاطر نشان كنید كه نمك زیادی به آن نزنند و از سس سالاد كم چرب یا سس ماست استفاده كنند. وجود پنیر پرچرب و تزئینات درست شده از كرم می‌تواند یك كاسه سالاد كاهوی سالم را به غذایی چاق كننده و پر چرب تبدیل كند. در ضمن فراموش نكنید كه بدن شما به همه انواع مواد مغذی احتیاج دارد و اگر فقط سالاد بخورید بدن‌تان را از پروتئین و مواد معدنی ضروری محروم كرده‌اید. 

روی ترازو نمی‌روید

برای بعضی زنان، ترازو شیء فراموش شده است و روی آن گرد و خاك نشسته است. پزشكان ترس از ترازو را یك رفتار اجتنابی می‌دانند. ایده پشت ترس این است كه اگر ندانم وزنم اضافه شده یا نه احتمالا اضافه نشده. بسیاری از زنان پس از هفته‌ها و ماه‌ها خوردن ناصحیح روی ترازو می‌روند و همین هم كمكشان می‌كند. نكته مهم این است كه آیا عقربه‌های روی وزنه به شما برای لاغر شدن انگیزه می‌دهند یا خیر. اگر بخواهید وزن كم كنید به بازخوردهایی منظم از سوی ترازو احتیاج دارید.

اگر مرتب خود را وزن كنید تغییرات كوچك و اضافه وزن‌های كم را هم خواهید دید. ولی مهم این است كه وسواس نگیرید و روزی چندین بار خود را وزن نكنید. وزن شما می‌تواند از روزی به روز دیگر و از ساعتی به ساعت دیگر تغییر كند. اگر می‌خواهید وزن كم كنید ماهی یك بار خود را وزن كنید. این كار را صبح پس از رفتن به دستشویی و در روز مشخصی پس از قاعدگی خود انجام دهید.

اگر دیدید كه پس از مدتی وزن كم كردن وزن‌تان ثابت مانده است هفته‌ای یك بار خود را وزن كنید. تغییرات وزن تا 5پوند (2 كیلو و 270 گرم) طبیعی است و جزء نوسان‌های معمولی وزن است. ولی اگر دیدید كه وزن‌تان از این مقدار بیشتر شده مراقب باشید. 

درست از ضد آفتاب استفاده نمی‌كنید

ضد آفتاب‌های برای جلوگیری از بروز آفتاب سوختگی، چین و چروك و سرطان پوست ضروری هستند ولی بسیاری از زنان كه شاید شما هم جزء آنها باشید از ضد آفتاب استفاده نمی‌كنند یا درست آن را به پوست‌شان نمی‌‌مالند. زدن كرم ضدآفتاب در روزهای ابری و در خانه و به نقاط دیگر بدن غیر از پوست صورت ضروری است. 

فراموش می‌كنید از نخ دندان استفاده كنید

آكادمی پریودنتولژی آمریكا اعلام كرده كه حداقل 23 درصد از زنان 30 تا 54 ساله و 44 درصد از زنان بالای 55 سال به بیماری جدی لثه مبتلا هستند. این بیماری یك عفونت باكتریایی است كه به بافت اطراف دندان‌ها سرایت می‌كند و علت اول از دست دادن دندان است. وقتی این عفونت به خون راه پیدا كند باعث التهاب در بدن می‌شود و ریسك ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی سكته مغزی و سرطان را بالا می‌برد.

استفاده از نخ دندان ضروری است چرا كه تغییرات هورمونی بدن زنان در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی باعث می‌شوند كه بروز عفونت لثه تسریع شود. حداقل یك بار در روز نخ دندان به كار برید و آن را در لیست كارهای روزانه‌تان مثل دوش گرفتن و مسواك زدن قرار دهید. 

شما با وزنه‌ها كار نمی‌كنید

بسیاری از زنان با وزنه‌ها كار نمی‌كنند چون فكر می‌كنند كه این كار باعث می‌شود عضلات و بدنی مردانه پیدا كنند ولی این طور نیست. اكثر زنان از لحاظ ژنتیكی قابلیت داشتن عضلات حجیم و بزرگ را ندارند. برای داشتن چنین عضلات بزرگ و حجیمی به هورمون تستوسترون و ساعات طولانی كار با وزنه‌ها نیاز است.

پس به كار با وزنه‌ها به عنوان راهی برای تناسب اندام فكر كنید. هدف از این كار كاهش وزن نیست و حتی ممكن است پس از چندی ببینید كه وزن‌تان هم اندكی بالاتر رفته ولی نترسید. شما در حال عضله‌سازی هستید كه بیش از چربی‌ها وزن دارد. عضلات فشرده‌تر از چربی‌ها هستند به همین علت پس از مدتی خواهید دید كه سایز كم كرده‌اید و اگر مرتب به این كار ادامه دهید وزن هم كم خواهید كرد.

لازم نیست كه هر روز چند ساعت طولانی با وزنه‌ها كار كنید. 2 یا 3 روز در هفته كه پشت سر هم نباشند و هر بار 30 دقیقه شما را به هدفتان می‌رساند. 

به درد مزمن‌تان بی‌توجه هستید

شما نباید علایمی چون خستگی مزمن، سردرد، سرفه‌های مزمن یا سوءهاضمه را سرسری بگیرید. همه اینها می‌توانند علامت یك بیماری جدی باشند. ممكن است آنچه شما معده درد و سوء هاضمه می‌نامید یك حمله قلبی باشد كه اگر ساده از كنارش بگذرید می‌تواند شما را به دردسر بزرگی بیندازد. نشانه‌های بیماری‌ها را بشناسید و به علایم خود اهمیت دهید. تست‌ها و آزمایش‌های پیشنهادی پزشك را حتما انجام دهید و برای پیگیری مراجعه كنید. 

شما خوب نمی‌خوابید

شاید اگر چند ساعت كمتر بخوابید بتوانید كارهای زیادتری انجام دهید ولی پیگیری این رویه در بلندمدت به سلامتی شما آسیب خواهد زد. بیشتر بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه‌روز نیازمندند. وظایف را در خانواده تقسیم كنید و همه را خودتان به دوش نكشید. هر شب ساعت معینی به رختخواب بروید. در عصر و بعدازظهر قهوه ننوشید. پیش از خواب مطالعه كنید،  موسیقی آرام گوش دهید یا یك دوش آب گرم بگیرید. 

هنگام رانندگی شیشه‌ها را پایین می‌كشید

این كار به ریه‌هایتان آسیب می‌زند و آنها را در معرض انواع آلودگی‌ها قرار می‌دهد. هنگام رانندگی در مركز شهر و جاده‌های پرترافیك شیشه‌ها را ببندید و سیستم تهویه مطبوع خودرو را به كار بیندازید. 

همیشه از شیر آب گرم استفاده می‌كنید

هنگام شستن دست‌ها پــس از دستشویی آب باید گرم باشد تا آلودگی‌ها پاك شوند ولی زمانی كه می‌خواهید برای غذا پختن آب بردارید یا میوه‌ها را بشویید از آب سرد استفاده كنید. آب گرم سرب بیشتری در خود دارد چرا كه سموم فلزات لوله‌ها را زودتر از آب سرد در خود حل می‌كند.

سطح بالای سرب در خون با بروز بسیاری از بیماری‌ها در ارتباط است. فقط 4 میكروگرم در دسی‌لیتر سرب می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی و سكته مغزی را دوبرابر كند و باعث فراموشی شود. اگر بیش از 6 ساعت است كه شیر آب را باز نكرده‌اید اجازه بدهید یك دقیقه باز بماند و سپس از آن استفاده كنید.

 

برچسب ها: سلامت زنان، تغذیه زنان، ورزش زنان، خواب زنان، زنان و سلامتی تعداد بازديد: 3578 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز