Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 13:59

2
مرداد
كواگولوپاتی مصرفی

كواگولوپاتی مصرفی

DIC یا كواگولوپاتی مصرفی سندرمی است كه با تظاهرات بالینی مختلف بروز می‌كند. از این‌رو تشخیص و درمان آن نیز پیچیده می‌باشد.

دكتر صدیقه برنا؛ متخصص زنان و زایمان

 

 

DIC یا كواگولوپاتی مصرفی سندرمی است كه با تظاهرات بالینی مختلف بروز می‌كند. از این‌رو تشخیص و درمان آن نیز پیچیده می‌باشد.

در این سندرم پروسه انعقادی با دخالت مدیاتورهای مختلف شروع شده و منجر به ترومبوزسیستمیك در عروق می‌شود. تشكیل ترومبوزهای متعدد و مصرف فاكتورهای انعقادی به صورت حاد منجر به خونریزی‌های كشنده در افراد مبتلا می‌گردد.

DIC ممكن است به صورت حاد بروز كند كه در این موارد خونریزی شایع‌ترین یافته بالینی است، ولی تظاهرات بالینی DIC در بیماری‌های مزمن و بدخیمی‌ها به صورت ترومبوزهای شریانی و وریدی است. DIC به علل مختلفی ایجاد می‌شود. در بیماری‌های زنان و مامایی نیز این سندرم یكی از علل مرگ و میر زنان به شمار می‌آید.

آمبولی مایع آمنیوتیك، دكولمان، سقط فراموش شده، پره‌اكلامپسی و سندرم HELLP از علل مامایی DIC می‌باشد. سرطان‌های تخمدان و رحم و پستان از علل دیگر DIC در بیماری‌های زنان به‌شمار می‌آید.

درمان اصلی DIC درمان بیماری‌های زمینه‌ای است، ولی درمان‌های حمایتی با تزریق خون تازه، فاكتورهای انعقادی و پلاكت‌ جهت كنترل خونریزی‌های حاد نیز ضروری است. در بعضی موارد خاص مصرف هپارین، پروتئین C و آنتی‌ترومبین III نیز جهت كنترل پروسه DIC استفاده می‌شود.

 

برچسب ها: سندرم، خونریزی، كواگولوپاتی، كواگولوپاتی مصرفی، سندرم پروسه، ترومبوزهای شریانی تعداد بازديد: 6623 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز