Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:54

2
مرداد
حاملگی خارج از رحم (1)

حاملگی خارج از رحم (1)

بخش اول- هنگامی كه بلاستوسیت (سلول تخم) جایی غیر از دیواره رحم جایگزین گردد، حاملگی خارج از رحم اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین مكان لوله‌های رحمی می‌باشد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه پزشك امروز

 

 

تعریف حاملگی خارج از رحم: هنگامی كه بلاستوسیت (سلول تخم) جایی غیر از دیواره رحم جایگزین گردد، حاملگی خارج از رحم اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین مكان لوله‌های رحمی می‌باشد كه حدود 98 درصد را شامل می‌گردد.

میزان بروز حاملگی نابجا: شیوع حاملگی نابجا در بین خانم‌هایی كه به اورژانس مراجعه می‌كنند در سه ماه اول حاملگی، خونریزی حدود 6 تا 16 درصد می‌باشد. كه طی 20 سال گذشته افزایشی به میزان 5 برابر داشته است و این افزایش بیشتر در ارتباط با افزایش عفونت‌های لگنی می‌باشد.

بالاترین میزان در زنان 35 تا 44 ساله رخ داده است و بالاترین میزان مرگ و میر در نوجوانان بیشتر است.

چه عواملی شخص را مستعد به حاملگی نابجا می‌كند؟

این عوامل به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند كه عبارتند از:

1- high

2- Moderate (متوسط)

3- Low

High: 1- سابقه حاملگی نابجای قبلی كه درمان Conservative برایش در نظر گرفته‌اند شانس 15 درصد عود را دارد به طوری كه بعد از یك حاملگی نابجا احتمال داخل رحمی بودن حاملگی بعدی 50 تا 80 درصد و احتمال لوله‌ای بودن آن 10 تا 25 درصد است و مابقی بیماران نابارور خواهند بود.

2- هرگونه پاتولوژی یا آسیب لوله رحمی یا جراحی روی لوله: كه مهمترین علت حاملگی نابجا، تخریب لوله بر اثر عفونت، جراحی و یا بیماری‌های مادرزادی لوله و یا تومورهای آن می‌باشد كه باعث اختلال و صدمه به مژك‌های لوله می‌گردد.

3- عقیم‌سازی: یك سوم از حاملگی‌ها بعد از بستن لوله در سال اول حاملگی نابجا خواهد بود و این خطر در خانم‌هایی كه سن زیر 30 سال داشته و اقدام به بستن لوله كرده‌اند بیشتر است. بیشترین خطر حاملگی و از جمله حاملگی نابجا مربوط به 2 سال اول بعد از عقیم‌سازی است و این خطر بعد از انواع روش‌های عقیم سازی 5 تا 16 درصد می‌باشند اگرچه در شكست‌های بعد از عقیم‌سازی احتمال حاملگی نابجا بیشتر از حاملگی طبیعی است ولی میزان مطلق حاملگی نابجا بعد از عقیم‌سازی كاهش می‌یابد.

4- تماس با دی‌اتیل استیل بسترول (DEAB): در زنانی كه در داخل رحم در معرض این ماده قرار گرفته‌اند و بعدها حامله می‌شوند خطر حاملگی نابجا به 9 برابر می‌رسد و این به خاطر ناهنجاری‌های رحمی در این زنان بوده است.

5- روش‌های جایگزین از حاملگی داخل رحمی: استفاده از IUD. این شانس را زیاد می‌كند با وجود این زنانی كه با داشتن IUD.  حامله می‌شوند 8/0-4/0 برابر بیشتر از زنانی كه از روش‌های جلوگیری از حاملگی استفاده نمی‌كنند دچار حاملگی لوله‌ای می‌شوند.

در رابطه با سایر روش‌های ضدبارداری گفته می‌شود خطر نابجا بودن حاملگی در موارد مصرف قرص‌های تركیبی 4-5/0 درصد است استفاده از قرص‌ها در گذشته خطر بعدی حاملگی نابجا را افزایش نمی‌دهد.

آن دسته از قرص‌های ضد بارداری كه حاوی پروژسترون هستند (مثل قرص‌های مینی‌پیل و نورپلنت) در مقایسه با عدم استفاده از روش‌های جلوگیری از حاملگی فرد را هم در برابر حاملگی داخل رحمی و هم در برابر حاملگی خارج رحمی محافظت می‌كند با وجود این اگر حاملگی رخ بدهد احتمال آن در مورد مصرف مینی‌پیل 10-4 درصد و در حضور نورپلانت 30 درصد خواهد بود. استفاده از روش‌های جلوگیری كاندوم و دیافراگم سبب افزایش حاملگی نابجا نمی‌گردد.

Moderate Risk

1- عفونت‌های قبلی دستگاه تناسلی: از قبیل عفونت لوله (سالپنژیت) ناشی از گونوره‌آ (سوزاك) و كلامیدیا باعث اختلال در حركت مژك‌های لوله شده و ریسك حاملگی نابجا را افزایش می‌دهند.

2- نازائی: ریسك حاملگی نابجا (EP) بیشتر در جمعیت نازا است كه می‌تواند ناشی از اختلال و ناهنجاری‌های لوله‌ای و یا اینكه استفاده از داروهای نازایی كه باعث تغییر در عملكرد لوله می‌شود به طوری كه دیده شده خانم‌هایی كه كلومیفن دریافت كردند ریسك EP در برابر و احتمال EP بعد از استفاده از گنادوتروپین‌ها تقریبا مقداری بیشتر است.

3- داشتن شریك‌های جنسی متعدد: باعث افزایش ریسك EP می‌گردد.

4- مصرف سیگار: مصرف قبلی سیگار با افزایش بیش از 2 برابر خطر حاملگی لوله‌ای را به همراه دارد تغییرات تحرك لوله، فعالیت مژك‌ها و لانه گزینی بلاستوسیت همگی با مصرف نیكوتین در ارتباط هستند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- حاملگی خارج از رحم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بارداری، حاملگی، پاتولوژی، عفونت‌های لگنی، حاملگی خارج از رحم، بلاستوسیت، حاملگی نابجا، حاملگی داخل رحمی تعداد بازديد: 3774 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز