Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:13

7
آذر
آفتاب با شدت تمام بر ما بتاب!

آفتاب با شدت تمام  بر ما بتاب!

یكی از مزایای اصلی نورخورشید، از بین بردن میكروب‌هاست. تابش نورخورشید روی وسایل منزل باعث ضدعفونی شدن آنها می‌شود (مثل پتوها، بالش، فرش و ...). نور خورشید از رطوبت خانه و اتاق‌ها می‌‌كاهد و باعث می‌شود تا هوای تازه در خانه‌ جریان پیدا كند.

تحریریه دنیای سلامت

 

عوارض دریافت ناكافی نور خورشید 

عدم دریافت نورخورشید به مقدار كافی، اثرات منفی روی سلامتی دارد؛ مثلاً موجب احساس افسردگی و غم می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان را تا 70 درصد افزایش می‌دهد. در صورت عدم دریافت نور مستقیم خورشید به مقدار كافی، بدن ویتامین D كافی نخواهد ساخت و كمبود ویتامین D باعث بروز بیماری‌های استخوانی (پوكی استخوان)، همچنین تضعیف قلب، متابولیسم ضعیف و كند شدن روند بهبود استخوان‌ها و زخم‌ها می‌شود.

 اثرات مثبت اشعه‌های نورخورشید بر خانه

یكی از مزایای اصلی نورخورشید، از بین بردن میكروب‌هاست. تابش نورخورشید روی وسایل منزل باعث ضدعفونی شدن آنها می‌شود (مثل پتوها، بالش، فرش و ...). نور خورشید از رطوبت خانه و اتاق‌ها می‌‌كاهد و باعث می‌شود تا هوای تازه در خانه‌ جریان پیدا كند.

مزایای بی‌شمار نور خورشید

 نورخورشید به رشد و سلامت میوه‌ها، سبزیجات و غلات كمك می‌كند و به همان اندازه برای رشد انسان‌ها و حیوانات نیز مفید است.   باعث نرمی و درخشندگی پوست می‌شود.   اگر پوست به طور طبیعی در معرض نور خورشید قرار بگیرد، مقاومت بیشتری در برابر عفونت‌ها و آفتاب سوختگی‌ها خواهد داشت.   اشعه‌های ماورای بنفش نورخورشید مانند نوعی داروی ضدعفونی‌كننده عمل می‌كنند. این اشعه‌ها ویروس‌ها را می‌كشند و باكتری‌ها، مخمرها، قارچ‌ها و كرم‌های موجود در هوا، آب و سطوح مختلف را از بین می‌برند.  

قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت كوتاه، باعث بهبودی سریع‌تر پوست‌هایی می‌شود كه دچار آكنه، كورك، قارچ انگشتان، پسوریازیس و اگزما شده‌اند.  تحریك اشتها، بهبود گوارش و بهبود متابولیسم بدن  تقویت سیستم دفاعی بدن اگر هر روز مقدار كمی نورخورشید بگیرید، تعداد گلبول‌های سفید خون افزایش می‌یابد و بدن راحت‌تر با میكروب‌‌ها مقابله می‌كند.  نورخورشید باعث جریان سالم خون در تمام بدن می‌شود. سلول‌های قرمز خونی را تحریك می‌كند و اكسیژن بیشتری را به خون می‌رساند.  بهبود افسردگی و غمگینی. نورخورشید اعصاب را آرام می‌كند، روحیه و خلق‌و خو را بهبود می‌بخشد و باعث تجدید نیرو می‌شود؛

زیرا تولید اندروفین و سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد كه هر دو احساس خوبی در فرد ایجاد می‌كنند.  اگر در طول روز به اندازه كافی نورخورشید دریافت كنید، شب هنگام راحت‌تر به خواب می‌روید. نورخورشید باعث افزایش تولید ملاتونین در شب می‌شود. ملاتونین یك هورمون طبیعی است كه بدن آن را می‌سازد و باعث افزایش خواب و كاهش روند پیری می‌شود.  افرادی كه از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند، می‌توانند از خاصیت شفادهندگی نورخورشید بهره‌مند شوند.  ایجاد تعادل در هورمون‌های بدن بهبود عملكرد كبد و تجزیه سمومی كه ایجاد سرطان و سایر بیماری‌ها را می‌كنند. 

كاهش درد ناشی از تورم مفاصل و آرتروز  درمان زردی (یرقان)  كاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، روده و پروستات    نور خورشید به بدن كمك می‌كند تا شكلی از كلسترول را كه در پوست وجود دارد، به ویتامین D تبدیل كند؛ در نتیجه باعث كاهش كلسترول خون می‌شود. از دیگر مزایای نورخورشید، انتقال انرژی به تمام ارگان‌های بدن و تقویت آنهاست.

 چه مقدار نورخورشید برای ما كافی است؟

با آگاهی از مزایای نورخورشید، مطمئناً نمی‌خواهید خود را از آن محروم كنید؛ چرا كه می‌دانید برای بدن لازم است. اما اینكه به چقدر نور خورشید نیاز داریم، بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله رنگ پوست، زمان و مكان جغرافیایی آفتاب گرفتن. پوست‌های تیره نیاز به آفتاب بیشتری برای تولید ویتامین D دارند. اگر این افراد به مدت كافی در برابر نورخورشید نباشند، دچار كمبود ویتامین D می‌شوند. هر چه پوست شما لطیف‌تر و روشن‌‌تر باشد، مدت كمتری برای تولید ویتامین D لازم خواهد بود. اگر پوست‌تان خیلی ظریف و نازك است، زمان بسیار كم نیز برای شما كافی خواهد بود. به طور میانگین هر روز 10 دقیقه آفتاب گرفتن می‌تواند نیازتان را برآورده سازد.

این زمان با توجه به تیرگی و روشنی و كلفتی و نازكی كمی تغییر می‌كند. به خاطر داشته باشید كه هیچ‌گاه نورهای مصنوعی را جایگزین نور طبیعی خورشید نكنید. در فصل تابستان سعی كنید در ساعات صبح 10 تا 4 بعدازظهر در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید؛ چرا كه شدت آفتاب خیلی زیاد است و اگر مجبور هستید بیشتر از 10 دقیقه در معرض نور خورشید باشید، حتماً از كرم ضدآفتاب استفاده كنید. اگر در كشور‌های شمالی زندگی می‌كنید و در ماه‌های سرد سال دچار افسردگی می‌شوید، سعی كنید نور بیشتری از آفتاب دریافت كنید. در كشورهای شمالی مردم در طول روز زمان بیشتری را آفتاب می‌گیرند. در این مناطق 20 دقیقه نور آفتاب برای دست‌ها، گردن و پاها خوب است.

 تغذیه و آسیب‌های ناشی از نورخورشید

رژیم‌های غذایی پر پروتئین، چربی‌های حیوانی، هله هوله، نوشابه‌ها و سایر نوشیدنی‌های مصنوعی، روغن‌های گیاهی و روغن هیدروژنه و محصولات لبنی پر چرب، احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند. مصرف غذاهای پر چرب همراه با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به مدت طولانی، برای سلامتی مضر است. روغن‌های ناسالم فقط محدود به غذاها نیستند.

این روغن‌ها در محصولات پوستی نیز وجود دارند. (مثل روغن‌های سان‌تان موجود در لوسیون‌های پوست) این روغن‌ها باعث ایجاد خطرات بیشتری می‌شوند. اشعه‌های ماورای بنفش نورآفتاب، با چربی‌های بدن وارد واكنش می‌شوند و نتیجه آن تشكیل رادیكال‌های آزاد است. آنها به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و باعث بروز سرطان می‌شوند. اگر رژیم غذایی شما سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات باشد، مواد مغذی، آنتی‌اكسیدان و مواد گیاهی بیشتری دریافت می‌كنید كه از شكل‌گیری رادیكال‌های آزاد جلوگیری می‌كنند. این اثر حمایتی مواد غذایی سالم باعث می‌شود بدن توانایی مقابله با خطرات ناشی از نورخورشید را نیز داشته باشد. آنتی‌اكسیدان‌ها اجازه نمی‌د‌هند پوست‌تان به راحتی دچار آفتاب سوختگی شود.

 

برچسب ها: اثرات نور خورشید، اثرات نورخورشید بر پوست، اثرات نور خورشید بر چشم، نور خورشید و ویتامین دی، اشعه های نور خورشید تعداد بازديد: 3067 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز