Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 08:28

30
خرداد
تاثیرات مخرب اینستاگرام بر سلامتی

تاثیرات مخرب اینستاگرام بر سلامتی

«سلنا گومز»، سلبریتی آمریکایی با ۱۵۲ میلیون دنبال‌کننده به تازگی اعلام کرده که اینستاگرام را به دلیل این‌که به سلامتی روانش آسیب می‌رساند از تلفن همراه خود حذف کرده است.

 
 سلبریتی آمریکایی با ۱۵۲ میلیون دنبال کننده به تازگی اعلام کرده که اینستاگرام را به دلیل این‌که به سلامتی روانش آسیب می‌رساند از تلفن همراه خود حذف کرده است. «سلنا گومز» چند وقت پیش و در جشنواره فیلم کن هم گفته بود که شبکه‌های اجتماعی برای نسل من مخرب هستند، اما فردی، حواسش به این موضوع نیست.

حالا او در مصاحبه‌ای گفته که اینستاگرام را از روی گوشی‌اش پاک کرده، چون این برنامه به سلامت روحی‌اش آسیب می‌زند و باعث افسردگی‌اش شده است. در ادامه این مطلب و به همین بهانه، نکاتی درباره تاثیرات اینستاگرام بر سلامت روان خواهید خواند و چند توصیه به معتادان این شبکه اجتماعی خواهیم داشت.

اینستاگرام را حذف کن؛ حتی اگر «سلنا گومز» هستی

نتایج یک پژوهش درباره اینستا

بر اساس مطالعاتی که به تازگی روی پنج هزار کاربر اینترنتی انجام شده، اینستاگرام به عنوان بدترین شبکه اجتماعی برای سلامت و شادابی روان در فضای مجازی شناخته شده است. خصوصیات منفی از جمله به هم زدن کیفیت خواب، احساس منفی‌گرایی و افسردگی و افزایش عصبانیت از جمله مواردی است که درباره عوارض استفاده از اینستاگرام گفته شده است.

طبق نظرات متخصصان این تحقیق، افراد جوانی که بیش از دو ساعت از شبانه‌روز را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، استرس و ناراحتی‌های روانی بیشتری دارند. زمانی که افراد مدام دوستان خود را در حال سفر، گردش، مهمانی و تفریحات مختلف و جذاب می‌بینند، احساس سرشکستگی می‌کنند و گمان می‌کنند زندگی‌شان از دست رفته است و فراموش شده‌اند، در حالی که اطرافیان آن‌ها در حال لذت بردن از زندگی خود هستند. این احساسات باعث می‌شود خود را با دیگران مقایسه کنند و از زندگی خود ناامید شوند.

باطن زندگیتان را با ظاهر زندگیشان مقایسه نکنید

یک جمله محبوب می‌گوید باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید! هیچ فردی از اطرافیان و همین دوستان و آشنایانی که در اینستاگرام دنبال می‌کنید درون زندگی شما وجود ندارند و شما هم درون زندگی آن‌ها نیستید. مطمئناً افراد دوست ندارند غم‌ها و لحظه‌های ناراحت‌کننده خود را به اشتراک بگذارند.

در زندگی هر فردی لحظه‌های شیرین و تلخ بسیاری وجود دارد که آن‌ها را از هم متفاوت می‌کند. پس اگر افرادی را می‌بینید که هر روز تصاویری از گردش، خوراکی‌های خوشمزه، مهمانی‌های رنگارنگ و عاشقانه‌های شیرین خود را به اشتراک می‌گذارند، بدانید که برای شما هم این لحظه‌ها کم نیست و تنها کافی است بیشتر زندگی خود را ببینید و به آن توجه کنید. به قول معروف سرک کشیدن در زندگی دیگران و البته غبطه خوردن به لحظه‌های شاد و خوشبختی‌شان، جز خراب کردن زندگی خودتان و احساس یأس و ناامیدی تأثیری ندارد.

اینستاگرام را حذف کن؛ حتی اگر «سلنا گومز» هستی

۶ توصیه به معتادان اینستا

با توجه به نکات مطرح شده، اگر احساس می‌کنید که شما هم کم و بیش با این عوارض دست و پنجه نرم می‌کنید و دوست دارید که استفاده از این شبکه اجتماعی را مدیریت کنید، شش توصیه به شما می‌کنیم.

از تلفن همراه تان در قسمت‌هایی از خانه اصلا استفاده نکنید. اتاق خواب می‌تواند یکی از این قسمت‌ها باشد. در ضمن بعد از این‌که از خواب بیدار شدید تا ۳۰ دقیقه به گوشی خود دست نزنید.

بهتر است نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی را خاموش کنید. در این صورت تنها پیام‌های ضروری افراد و تماس‌ها برایتان مهم خواهند بود. گروه‌های مختلف یا کانال‌های گوناگون در شبکه‌های اجتماعی همیشه ضروری نیستند و معمولاً به موضوعاتی می‌پردازند که نیازی نیست هر لحظه آن‌ها را دنبال کنید. مطمئن باشید اگر پیغام مهمی باشد، به گوشتان می‌رسد.

در دقایقی که منتظر آمدن مترو، اتوبوس، رسیدن به مقصد در وسایل نقلیه عمومی، سبز شدن چراغ راهنما یا رسیدن فردی سر قرار ملاقات هستید، به سراغ تلفن همراه خود نروید. مثلا می‌توانید، کتاب بخوانید.

یک ساعت در روز را به خصوص در زمان‌هایی که اغلب از گوشی خود استفاده می‌کنید، به سرگرمی‌های مختلف اختصاص دهید. با دوستان‌تان بازی کنید یا به نرمش در خانه بپردازید.

اپلیکیشنی روی گوشی خود نصب کنید که میزان استفاده شما از تلفن همراه را بررسی کند. برخی اپلیکیشن‌ها توانایی این را دارند که برای هر برنامه‌ای در تلفن همراه، تعداد دفعاتی را تعریف کنید که می‌توانید در زمان مشخص آن‌ها را باز و از آن‌ها استفاده کنید.

از تلفن همراه استفاده مفید کنید. برای مثال می‌توانید هنگام آشپزی کردن، شستن ظروف، اتو کردن لباس و ماننو و مانند آن‌ها به کتاب صوتی گوش کنید. در هنگام پیاده‌روی از برنامه‌های مختلف سلامتی و قدم شمار استفاده کنید و... .

 

منبع : روزنامه خراسان

برچسب ها: اینستاگرام، شبکه های مجازی، خطرات شبکه های مجازی تعداد بازديد: 519 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز