Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:57

27
مهر
به کدام يک از ويژگی های دوربين بايد دقت کنيم؟

به کدام يک از ويژگی های دوربين بايد دقت کنيم؟

دوربین‌ها دو نوع بزرگ‌نمایی دیجیتال و اپتیکال دارند. نوع اپتیکال یا نوری اهمیت بیشتری نسبت به دیجیتال دارد.

حتما می‌دانید که دوربین‌های مختلف کارایی‌های متفاوتی دارند. اما این مساله که کدام قابلیت و کارایی مهم‌تر از دیگری است یا اصلا هنگام خرید چه خصوصیت‌هایی اهمیت بیشتری دارند، به انتظار شما از دوربین بر می‌گردد! پس ابتدا ویژگی‌های مهم دوربین را بدانید.  

مگاپیکسل

پیکسل در واقع کوچک‌ترین واحد تصویر و به اندازه یک نقطه است. با قرار گرفتن پیکسل‌ها در کنار هم، یک عکس یا تصویر شکل می‌گیرد. مگا هم به معنای میلیون است. پس مگاپیکسل را می‌توان عدد میلیون‌پیکسل‌های یک تصویر دانست. بالا بودن عدد مگاپیکسل دوربین دلیل خوبی برای خرید آن نیست. برخی دوربین‌ها که حسگر باکیفیتی دارند، سرعت لنزشان کند است که به کیفیت عکس ضربه می‌زند. بنابراین علاوه بر مگاپیکسل باید به کیفیت حسگر دوربین هم توجه کرد.

بزرگ‌نمایی

دوربین‌ها دو نوع بزرگ‌نمایی دیجیتال و اپتیکال دارند. نوع اپتیکال یا نوری اهمیت بیشتری نسبت به دیجیتال دارد. اصولا عکس‌هایی که با زوم بالای دیجیتال گرفته می‌شوند کیفیت چندان خوبی ندارند. اما زوم نوری این‌گونه نیست زیرا هنگام زوم کردن، لنز دوربین هم جلو و عقب می‌رود و باعث تنظیم فاصله کانونی می‌شود.

منوها و تنظیمات

دوربینی را انتخاب کنید که محل قرار گرفتن کلیدها و طراحی منوی تنظیماتش به گونه‌ای باشد که به‌راحتی بتوانید با آنها کار کنید.

حسگر

کار حسگر، تبدیل تصویر به سیگنال‌های الکتریکی است. هر چه اندازه آن بزرگ‌تر باشد، تصاویر و عکس‌ها کیفیت بهتری خواهند داشت. با افزایش اندازه حسگر، نویز عکس‌ها کمتر می‌شود. 

بالانس نور سفید

بالانس نور سفید به کاربر کمک می‌کند که بتواند نور را در همه محیط‌ها - از اتاق با نور لامپ گرفته تا محیط بیرون با نور آفتاب - تنظیم کند و به تعادل دلخواه برسد. 

فوکوس دستی

داشتن فوکوس دستی یکی از مزایای دوربین به شمار می‌رود. گاهی پیش می‌آید که به دلیل وجود خطوط عمودی یا افقی منظم و موازی زیاد در تصویر، فوکوس خودکار چندان دقیق عمل نمی‌کند. در این مواقع استفاده از فوکوس دستی به کاربر کمک بسیاری می‌رساند. 

باتری

باتری بخش‌ حیاتی یک دوربین است. هیچ چیز بدتر از آن نیست که هنگام عکس‌برداری از یک سوژه مهم، ناگهان پیغام تمام‌شدن باتری را ببینید. بعضی از دوربین‌ها فقط از باتری‌ها و شارژرهای اختصاصی خودشان استفاده می‌کنند. بهتر است دوربینی را انتخاب کنید که از باتری‌های قلمی قابل شارژ معمولی هم پشتیبانی کند.  

وضوح تصویر

وضوح دوربین رابطه مستقیمی با اندازه عکس دارد. هر چه وضوح دوربین بیشتر باشد، اندازه عکس بزرگ‌تر است. در نتیجه شما قادر خواهید بود عکس را با کیفیت بهتری چاپ کنید.

فلاش 

تقریبا همه دوربین‌ها فلاش دارند اما بُرد و قدرت آنها با هم متفاوتند. این تفاوت‌ها برای عکاسی حرفه‌ای‌ اهمیت بیشتری دارند. خوب است که دوربین امکان اتصال فلاش‌های خارجی را نیز داشته باشد. 
فلاش‌ها حالت‌های مختلفی دارند که از جمله آنها می‌توان به Red-Eye  برای از بین‌ بردن قرمزی چشم اشاره کرد.

لرزش‌گیر

وقتی دوربین روی تنظیمات با سرعت زیاد یا زوم نوری بالا قرار می‌گیرد، امکان تار شدن عکس هم بیشتر می‌شود. در این مواقع وجود لرزش‌گیر برای آن یک مزیت به شمار می‌رود. این قابلیت کمک می‌کند لرزش‌های ناخودآگاه دست - که باعث کاهش کیفیت عکس می‌شوند - تا حدی بی‌اثر شوند. 

سرعت شاتر

برخی از دوربین‌ها بعد از گرفتن یک عکس زمان زیادی را برای گرفتن عکس بعدی صرف می‌کنند. این موضوع ممکن است به از دست رفتن یک منظره و موقعیت خوب منجر شود. این زمان را سرعت شاتر تنظیم می‌کند. هنگام خرید حتما به سرعت شاتر دوربین توجه داشته باشید.

عکس‌برداری پی‌درپی 

مواقعی پیش می‌آید که شما نیاز دارید چندین عکس پشت سرهم و بدون فاصله زمانی از یک سوژه بگیرید. بیشتر دوربین‌ها این امکان را در اختیار شما قرارمی‌دهند. اما سرعت عکس‌برداری، کیفیت و تعداد کل عکس‌هایی که می‌توان با آن گرفت، متفاوت است. بهتر است هنگام خرید به این مساله نیز توجه داشته باشید.

عکس‌برداری ماکرو 

اگر به عکس‌برداری از فاصله نزدیک و سوژه‌های کوچک علاقه‌دارید، مطمئنا باید دوربینی تهیه کنید که حالت ماکروی آن قوی باشد. در عکاسی با حالت ماکرو، کاربر می‌تواند دوربین را تا چند سانتی‌متری سوژه نزدیک‌کند و از آن عکس ‌بگیرد. این فاصله در انواع دوربین‌ها، متفاوت است. در بعضی از مدل‌ها حتی تا یک سانتی‌متر هم می‌توان به سوژه نزدیک شد.

حساسیت به نور‌ (ISO) 
هر چه میزان حساسیت را روی عدد بالاتری تنظیم کنید، دوربین به نور حساس‌تر می‌شود و عکس‌های روشن‌تری می‌گیرد اما نویز عکس هم بیشتر می‌شود. میزان حساسیت نور در دوربین‌های غیرحرفه‌ای حداکثر تا 400 قابل تنظیم است ولی در دوربین‌های  SLR یا حرفه‌ای تا 3200 نیز می‌توان آن را تنظیم کرد.

فرمت عکس‌
همه دوربین‌ها عکس‌ها را با فرمتJPG  ذخیره می‌کنند. اما اگر دوربینی امکان ذخیره فرمت‌هایTIFF و RAW را نیز داشته باشد، مسلما بسیار بهتر است. البته توجه داشته باشید که اگر از این دو فرمت آخر بیشتر استفاده می‌کنید باید به فکر کارت حافظه با سرعت بالا برای دوربین خود باشید تا زمان کپی شدن عکس‌ها روی کارت کاهش یابد. بعضی از دوربین‌های حرفه‌ای امکان تهیه و ذخیره یک عکس با دو فرمت را به‌طور هم‌زمان هم دارند.

 

برچسب ها: راهنمای خرید دوربین، دوربین، مگاپیکسل، بزرگ‌نمایی دوربین، فلاش دوربین، وضوح تصویر تعداد بازديد: 837 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز