Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 19:18

3
آذر
نخستين حرفه‌ای کامپکت فوجی

نخستين حرفه‌ای کامپکت فوجی

شما می‌توانید بدون توجه به اینکه دوربین روشن یا خاموش است، از داخل این چشمی سوژه خود را کادربندی کنید.

ماندانا خدابخشی 

 

صفحه‌نمایش دوربین X-Pro 1

دوربین X-Pro 1 فوجی دو صفحه ‌نمایش دارد. یکی از آنها ال‌سی‌دی  3 اینچ با نسبت تصویر چهار به 3  است و دیگری کوچک‌تر و با اندازه 47/0 اینچ و هیبرید است که در واقع منظره‌یاب دوربین به شمار می‌رود و در گوشه سمت چپ بالای پشت دوربین واقع شده است. با اینکه چندان رایج و معمول نیست اما منظره‌یاب این دوربین را می‌توان به عنوان منظره‌یاب نوی استفاده کرد.

به عبارت دیگر، شما می‌توانید بدون توجه به اینکه دوربین روشن یا خاموش است، از داخل این چشمی سوژه خود را کادربندی کنید. همچنین با روشن کردن دوربین همان منظره‌یاب به عنوان منظره‌یاب الکترونیک می‌تواند اطلاعات عکاسی و نقاط قابل فوکوس را برای عکاس نمایش می‌دهد.

برای استفاده آسان‌تر، حسگر چشمی داخلی دوربین به طور خودکار منظره‌یاب الکترونیک (EVF) را فعال و روشن و نمایشگر LCD بزرگ‌تر را خاموش و غیر فعال می‌کند. البته کلیدی هم به نام view mode وجود دارد که می‌توانید این کار را به صورت دستی نیز انجام دهید. هر دو نمایشگر ال‌سی‌دی پشت بدنه دوربن و منظره‌یاب آن وضوح و کیفیت تصویر بسیار عالی دارند. به طوری که نمایشگر منظره‌یاب دوربین یک میلیون و 440 هزار نقطه‌ای و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر یک میلیون و 230 هزار نقطه‌ای هستند.

باتری دوربین X-Pro 1

دوربین کامپکت سیستم X-Pro 1 فوجی‌فیلم، باتری لیتیوم و قابل شارژ  NP-W126 دارد. ورودی کارت‌های حافظه SD نیز در کنار این باتری کار گذاشته شده است. عمر مفید این باتری برای گرفتن 300 عکس پاسخ‌گوست. این در حالیست که باتری رقیب‌های این دوربین یعنی NEX-7 سونی، 335 عکس و باتری  OM-D E-M5 المپیوس تا 330 عکس را پشتیبانی می‌کنند.

طراحی دوربین X-Pro 1

این دوربین به بدنه تقریبا چاق و مستحکم و آلیاژ آلومینیوم در بالا و قسمت‌های اصلی بدنه بعلاوه قسمتی لاستیکی به عنوان دستگیره، به راحتی در دست می‌نشیند و عکاسی را برای کاربر آسان می‌کند. روی این دوربین می‌توان سه لنز (غیر از لنز زوم)،  لنز واید 18 میلی‌متری ، لنز 35 میلی‌متری بر ای عکاسی عمومی و لنز ماکرو 60 میلی‌متری برای عکاسی کلوزآپ نصب کرد. هر سه لنزها به لطف کلید فنری بازکننده لنز که برای پایه لنز جدید X-mount  است به آسانی روی دوربین نصب و از روی آن جدا می‌شوند.

کیفیت عکس دوربین X-Pro 1

دوربین X-Pro 1 فوجی‌‎فیلم با لنز 35 میلی‌متری بیشتر برای عکاسی از سوژه‌های معمولی مناسب است. اما همین عکاسی نیز با کیفیت بسیار بالا و عالی صورت می‌پذیرد. این دوربین بدون شک مورد توجه عکاس‌های حرفه‌ای که می‌خواهند دوربین کامپکتی هم همراه خود داشته باشند قرار خواهد گرفت زیرا کیفیت عکس‌های آن عالیست. 

X-Pro 1 را می‌توان بهترین جایگزین دوربین‌های بزرگ و سنگین DSLR دانست. کیفیت رنگ‌های عکس عالی هستند و تصاویر کمترین میزان نویز ممکن را دارند. 
X-Pro 1  همچون یک دوربین حرفه‌ای، توانایی عکاسی در فرمت RAW (خام) را دارد و از عکاسی در مودهای P، A، S،M نیز  برخوردار است.

میزان حساسیت نوری این دستگاه بین 100 تا 25 هزار و 600 است. کاربر می‌تواند عکس‌ها و فیلم‌ها را روی کارت‌های حافظه‌ SD/SDHC/SDXC ذخیره کند. با همه این تفاصیل باید گفت، این بار با دوربین بدون آینه با لنز قابل تعویضی مواجه هستیم که برای نخستین بار می‌تواند کیفیت عکسی در حد بهترین دوربین‌های DSLR را ارایه دهد. 

فیلمبرداری دوربین X-Pro 1

از دیگر قابلیت‌های این دوربین حرفه‌ای کوچک باید به فیلم‌برداری با کیفیت 1080×1920 پیکسل فول‌اچ‌دی و سرعت 24 فریم در ثانیه اشاره کرد. در حالت فیلم‌برداری، کاربر می‌تواند تا حداکثر 29 دقیقه از صحنه‌های موردنظر خود فیلم‌برداری کند. به لطف میکروفون داخلی دوربین می‌توان تصاویر را صدای استریو ضبط کرد. متاسفانه X-Pro 1 کلید اختصای برای فیلم‌برداری ندارد. برای روشن کردن حالت فیلم‌برداری در دوربین، کاربر باید کلید  drive mode را فشار و یک گزینه پایین بیاید تا به کلید فیلم‌برداری برسد. در این حالت، با فشار کلید شاتر می‌توان فیلم‌برداری کرد.

دیدگاه ما

دوربین X-Pro 1 با ویژگی‌هایی همچون حسگر 16 مگاپیکسلی سیموس APS-C X-Trans  که روی دوربین‌های DSLR  غیر فول فریم استفاده می‌شود، آرایه‌ جدیدی از فیلترهای رنگی، پردازشگر تصویر EXR، منظره‌یاب هیبریدی اپتیکال/ الکترونیک، پیچ‌های تنظیمات، پایه لنز جدید الکترونیکی  X، سرعت شاتر تا 4000/1 ثانیه و نمایشگر 3 اینچی 23/1 میلیون پیکسلی از جمله بهترین دوربین‌های کامپکت سیستم یا همان میکرو چهار سوم به شمار می‌رود.

این دوربین همچون دوربین‌های ببین و بگیر نیست و کاربر می‌تواند تنظیمات مختلف را روی آن اعمال کند و عکس‌های بسیار زیبا و حرفه‌ای خلق کند. بدنه آلومینیومی دوربین علاوه بر ظاهر زیبا، استحکام بالایی نیز به دوربین بخشیده است. اما همان طور که گفتیم قیمت بالایی دارد از جمله رقیب‌های این دوربین باید به NEX-7 سونی و OM-D المپیوس اشاره کرد.

به طور کلی باید گفت، اگر به دنبال دوربینی هستید که بتوانید SLR چاق و بزرگ خود را کنار بگذارید، X-Pro 1 یکی از بهترین گزینه‌هاست.

مزایای دوربین X-Pro 1

پیش از ذکر هر مزیتی باید به بدنه بسیار مستحکم و بادوام این دوربین اشاره کنیم. بدنه دوربین بسیار خوش ساخت است. تنظیمات دستی کامل دارد و می‌توان همچون یک دوربین حرفه‌ای از آن بهره برد. منظره‌یاب دوربین نیز هیبرید (دوگانه) است. یعنی ویژگی‌های هر دو حالت الکترونیک و نوری را با هم دارد.

معایب دوربین X-Pro 1

اصلی‌ترین عیب دوربین‌های کامپکت میکروچهار سوم، گران بودن آنهاست. دلیل آن نیز قابلیت تعویض لنز و ویژگی‌های حرفه‌ای آنهاست. از دیگر معایب X-Pro 1 باید به نمایشگر آن اشاره کنیم که قابلیت چرخش ندارد و ثابت است. فوکوس لنز نیز در حالت فیلم‌برداری کند و ضعیف است.

 

برچسب ها: مزایای دوربین X-Pro 1، معایب دوربین X-Pro 1، فیلمبرداری دوربین X-Pro 1، کیفیت عکس X-Pro 1، طراحی دوربین X-Pro 1، باتری دوربین X-Pro 1، صفحه‌نمایش X-Pro 1 تعداد بازديد: 997 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز