Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 09:54

10
آذر
نيكون در جمع كامپكت‌ها

نيكون در جمع كامپكت‌ها

نیکون V1 گزینه‌ای به نام Coolpix دارد که با آن می‌توان عکس‌های عالی در فرمت JPEG داشت.

ماندانا خدابخشی

 

یکی دیگر از دوربین‌های کامپکت‌ سیستم، دوربین بسیار عالی نیکون به نام V1 است.

سرعت دوربین Nikon 1

از دیگر مواردی که در مورد خانواده دوربین‌های Nikon 1 می‌توان گفت، سیستم فوکوس خودکار هیبرید آنهاست که از ردیاب Phase و کنتراست استفاده می‌کنند. برخلاف دوربین‌های DSLR که از حسگرهای AF اختصاصی استفاده می‌کنند، دوربین‌های J1 و V1 از 73 پیکسل موجود روی حسگر تصویر به عنوان حسگرهای AF ردیاب Phase استفاده می‌کنند. به طرز جالبی این حسگرها در فوکوس خودکار نیز نقش بهبود کیفیت عکس را بازی می‌کنند.

به این مفهوم که دوربین در شرایط نوری خوب از سیستم Phase detection (فناوری کاربردی در دوربین‌های DSLR) استفاده می‌کند و در شرایط نوری ضعیف، ردیاب کنتراست (فناوری کاربردی در دوربین‌های کامپکت) را به کار می‌گیرد. نیکون همچنین از پردازنده تصویر جدید خود به نام Expeed 3 در دوربین V1 استفاده کرده است. این پردازنده می‌تواند اطلاعات را با سرعت 600 مگاپیکسل در ثانیه منتقل کند.

با این پردازنده و این سرعت، دوربین در حالت «انتخاب هوشمندانه عکس» می‌تواند پیش از فشار کامل کلید شاتر، 20 عکس پشت سر هم بگیرد و به صورت هوشمندانه 5 تا از بهترین‌های آنها را از نظر نور و وضوح انتخاب و ذخیره کند. همچنین هنگام استفاده از AF ثابت می‌توان با سرعت 60 فریم در ثانیه تصویر را با بهترین وضوح ضبط کرد.  

کلیدهای تنظیمات دوربین Nikon 1

بدنه دوربین کوچک V1 از آلیاژ منیزیویم ساخته شده است. مواد به کار رفته در این دوربین همانند متریالی است که در دوربین‌های DSLR استفاده می‌شوند. از نظر طراحی ساخت می‌توان گفت V1 مشابه دوربین E-P3 Pen المپیوس است. این دوربین تقریبا سنگین هیچ دستگیره‌ای ندارد بنابراین باید با هر دو دست آن را نگه داشت. البته فقط یک جایگاه برای انگشت شست در پشت دوربین تعبیه شده است.

در سمت چپ ویزور الکترونیک V1 یک پورت چند منظوره وجود دارد که می‌توان GPS یا میکروفون اکسترنال به آن وصل کرد. جا دارد در اینجا اشاره کنیم برخلاف مدل J1، این دوربین فلاش داخلی ندارد و برای عکاسی بهتر باید یک نمونه خارجی آن را خریداری کنید. 

صفحه‌نمایش دوربین Nikon 1

صفحه‌نمایش دوربین V1، ال‌سی‌دی 3 اینچ با نسبت تصویر 4:3 است. وضوح تصویر این نمایشگر 920 هزار پیکسل است و یکی از بهترین نمایشگرها میان دوربین‌های کامپکت‌سیستم به شمار می‌رود. کار با این صفحه بسیار آسان است و موضوع پیچیده‌ای برای استفاده از آن وجود ندارد. کاربر می‌تواند با گزینه Quick Menu به راحتی هرآنچه می‌خواهد را بیابد. 

در ضمن، V1 یک ویزور الکترونیک نیز دارد. این ویزور به طور هوشمندانه‌ای وقتی چشم کاربر درون آن قرار می‌گیرد، فعال می‌شود. هنگامی که نور محیط شدید است همچون روزهای آفتابی که ال‌سی‌دی دوربین خوانایی لازم را ندارد، کاربر می‌تواند از ویزور الکترونیک برای کادربندی خود استفاده کند.  

کیفیت عکس و فیلم دوربین Nikon 1


با دوربین‌های خانواه نیکون 1 می‌توان با کیفیت 1080×1920 پیکسل در 60i و 30p (97/29 فریم در ثانیه) یا 60p (94/59 فریم در ثانیه) فیلم‌برداری کرد. بعلاوه، به صورت صحنه آهسته نیز می‌توان با وضوح 240×640 پیکسل در سرعت 400 فریم در ثانیه یا 120×320 پیکسل در 1200 فریم در ثانیه، فیلمبرداری کرد. فیلم‌های ضبط شده با هر دو این کیفیت‌ها را نیز می‌توان با سرعت 97/29 فریم در ثانیه پخش کرد.

کاربر می‌تواند هنگام ضبط ویدیو کنترل کامل روی نوردهی داشته باشد. همچنین می‌توان بدون نگرانی از اینکه در کدام گزینه عکاسی هستید، با فشار کلید Record، فیلم‌برداری را آغاز کنید. البته در این حالت دوربین به صورت خودکار شروع به ضبط ویدیوهایی با کیفیت 720p می‌کند و برای داشتن ویدئوهایی با کیفیت 1080p فول‌اچ‌دی باید از منوی دوربین به قسمت ضبط ویدیویی بروید.

نیکون V1 گزینه‌ای به نام Coolpix دارد که با آن می‌توان عکس‌های عالی در فرمت JPEG داشت. در محیط‌های کم نور نیز، به لطف لنز f/2.8 و حسگر دوربین می‌تواند در ایزو (حساسیت نوری) 100 عکس‌های بدون نویز گرفت. دوربین در حساسیت‌های بالا - یعنی 3200 - عکس‌های تقریبا نویز دار تحویل کاربر می‌دهد.

باتری دوربین Nikon 1

نیکون V1 یک باتری بزرگ EN-EL15 7.0v دارد. در کنار این باتری ورودی کارت‌ حافظه‌های SD، SDHC یا SDXC قرار دارد که با توجه به نیاز، کاربر می‌تواند یکی از آنها را انتخاب کند. میزان شارژدهی این باتری به ادعای خود نیکون تا 400 عکس یا حدود 2 ساعت فیلم‌برداری با کیفیت اچ‌دی را پشتیبانی می‌کند. 

دیدگاه ما

به طور کلی باید گفت همه اجزا و امکانات دوربین V1 به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. کلیدها به خوبی طراحی شده‌اند و کار با منو آسان است. کیفیت عکس‌های این دوربین واقعا خوب است. نمی‌توان گفت به طور صددرصد، اما اغلب اوقات ترکیب رنگ‌های دوربین و عکس‌‌های آن بسیار زنده و طبیعی هستند.

در نورهای طبیعی یا نور فلاش، سیستم بالانس نورسفید به خوبی کار می‌کند. اما بزرگ‌ترین پاشنه آشیل دوربین V1 با طراحی اسباب‌بازی‌گونه خود که به وسایل دهه 1980 میلادی نیز بیشتر شباهت دارد، برچسب قیمت آن است. این دوربین با قیمت حدود یک میلیون و 500 هزار تومانی خود جزو کالاهای لوکس و گران قیمت به شمار می‌رود.

مزایای دوربین Nikon 1

کیفیت عکس‌های دوربین بسیار عالی است. از جمله مزیت‌هایش نیز باید به عملکرد بسیار سریع و پاسخگو، ویزور الکترونیک داخلی 44/1 میلیون پیکسل، سیستم فوکوس خودکار هیبریدی فوق‌العاده سریع و دقیق، نمایشگر با کیفیت عالی، توانایی ضبط ویدیوی فول‌اچ‌دی و شارژدهی عالی باتری اشاره کرد.

معایب دوربین Nikon 1

بزرگ‌ترین عیب این دوربین کامپکت‌سیستم، گران بودن آن است. بعلاوه، فلاش داخلی ندارد و برای خرید فلاش اکسترنال نیز باید دوباره هزینه کرد که چندان به صرفه به نظر نمی‌رسد.

 

برچسب ها: راهنمای خرید دوربین، کلیدهای تنظیمات دوربین Nikon 1، سرعت دوربین Nikon 1، ویژگی های دوربین Nikon 1، مزایای دوربین Nikon 1، معایب دوربین Nikon 1، انتخاب دوربین تعداد بازديد: 1316 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز