Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:33

29
خرداد
بدون دست رانندگی كنيد

بدون دست رانندگی كنيد

این سیستم باعث می‌شود خودرو در مقایسه با حالتی که راننده انسان است، واكنش‌های سریع‌تری در شرایط خاص از خود نشان بدهد.

فائزه میرفخرایی

 

 

به گفته یک مسوول اجرایی بلند مرتبه، به نظر می‌‌‌رسد که کادیلاک کروز کنترل بدون دخالت دست (هندزآف) خود را به زودی روی یک یا چند مدل در سال 2014 میلادی عرضه خواهد کرد. گاری اسمیت - مدیر اجرایی آزمایشگاه‌‌های علمی آمریکای شمالی جنرال موتورز که بازوی تحقیق و توسعه این شرکت نیز هست چندی پیش در جلسه مدیران خودروی بدون راننده گفت که سیستم سوپرکروز در آینده‌ی نزدیک ارائه خواهد شد.

وقتی مدیر اجرایی یک شرکت خودروسازی چنین حرفی بزند و بگوید «امسال که نه، ولی شاید سال آینده بیاید» یعنی این فناوری برای خودروهای سال 2014 میلادی آماده و مهیا خواهد بود. 

سیستم سوپرکروز نه تنها پدال گاز و ترمز، بلکه فرمان را نیز کنترل می‌‌‌کند این به راننده امکان می‌‌‌دهد دست خود را از روی فرمان بردارد. این سیستم با اضافه کردن عملکرد مرکزیت جاده‌ای (lane centering) به سیستم موجود باعث می‌شود خودرو در فاصله‌ای ایمن از خودرو‌های جلوی خود قرار بگیرد.

در عملکرد مرکزیت جاده‌‌ای، از فناوری کنونی به کار رفته برای سیستم‌‌های تصحیح انحراف از جاده استفاده می‌‌‌شود که در چندین برند لوکس خودروهای امروزی عرضه شده است. این سیستم‌ها به طور خودکار در صورت منحرف شدن خودرو از باند جاده‌‌ای، آن را به داخل باند هدایت می‌كنند. 

عملکرد مرکزیت جاده‌ای، از سیستم فرمان برای حفظ خودرو بین دو خط  مشخص کننده باند جاده، استفاده می‌كند. این عملکرد می‌‌‌تواند شامل الگوریتم‌هایی نیز برای ایجاد انحراف‌های كوچك در خودرو باشد تا به‌طور مثال، از دیوار بتونی موجود در یک سوی جاده فاصله بگیرد.

همانطور که انسان راننده در چنین وضعیتی معمولاً تلاش می‌‌‌کند تا ماشین را به مسیر اصلی هدایت كند.

این سیستم نمونه‌‌ای است از آنچه جنرال موتورز «آمیزه حسگرها» می‌‌‌نامد، که در آن داده‌‌های دریافتی از سیستم‌‌های گوناگون دوربین، رادار و اولتراسونیک، به صورت یکپارچه برای ایجاد تصویری هرچه کامل‌‌تر از آنچه در اطراف خودرو می‌‌‌گذرد، به کار گرفته می‌‌‌شوند. 

این سیستم باعث می‌شود خودرو در مقایسه با حالتی که راننده انسان است، واكنش‌های سریع‌تری در شرایط خاص از خود نشان بدهد. سیستم سوپر کروز نخستین عملکرد رانندگی «بدون به کارگیری دست‌ها» است که ابتدا در ایالات متحده عرضه خواهد شد. این سیستم گامی دیگر به سوی رانندگی تقویت شده الکترونیکی است که ویژگی‌‌های معمول آن به شرح زیر هستند:

. بدون بکارگیری پاها (feet-off): کروز کنترلی که پیوسته پدال گاز و ترمز را کنترل می‌‌‌کند.

. بدون به کارگیری دست‌ها: عملکرد مرکزیت جاده را به عملکرد کروز قابل انطباق اضافه می‌‌‌کند، یعنی خودرو پیوسته خود را در باند مربوطه نگه می‌دارد.

. بدون به کارگیری چشم‌ها (eyes-off): خودرو به طور خودکار از نقطه‌‌ای به نقطه دیگر می‌‌‌رود، از موانع دوری می‌گزیند و به کلیه خطرات ایمنی واکنش فوری نشان می‌‌‌دهد.

. بدون افراد (people-out): خودرو می‌‌‌تواند خود را بدون سرنشین به نقطه‌‌ای معین برساند.

سخنرانان در نشست مدیران خودروی بدون سرنشین هشدار دادند که اگرچه رانندگی «بدون به کارگیری دست‌ها» تا چند سال آینده عملی خواهد شد، اما تا عملکرد «بدون به کارگیری چشم ها» که در آن راننده مسوولیت رانندگی ایمن را به خودرو خواهد سپرد، هنوز راه درازی باقی است. همچنین برخی موانع قانونی نیز وجود دارند که باید در هر کشور به طور جداگانه مورد بحث قرار گیرند. 

سیستم ارتقا داده شده آداپتیو كروز کنترل که نیاز به دست به فرمان بودن را از میان می‌‌‌برد، به احتمال زیاد از سوی رانندگان مسافت‌‌های طولانی مورد استقبال قرار خواهد گرفت که ناچارند دائما در سفرهای طولانی باشند که گاه تا 12 ساعت به درازا می‌‌‌کشد.

 

برچسب ها: کادیلاک کروز، سیستم سوپر کروز، رانندگی بدون به کارگیری دست‌ها، رانندگی بدون بکارگیری پاها، رانندگی بدون به کارگیری چشم‌ها تعداد بازديد: 1764 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز