Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 02:32

12
مهر
ششمین ماه انتظار

ششمین ماه انتظار

در نیمه دوم بارداری وزن‌گیری جنین به مراتب مهم‌تر از نیمه اول بارداری است و بیشتر سونوگرافی‌های درخواست شده در 20 هفته پیش رو با هدف بررسی رشد و وزن جنین انجام خواهد شد.

فرزانه درویشی؛ کارشناسی ارشد مامایی، عضو انجمن علمی مامایی ایران Mwfarzane.darvishi@gmail.com

 

تقویم هفته به هفته بارداری

شروع ماه ششم با شروع نیمه دوم بارداری همراه است.

در نیمه دوم بارداری وزن‌گیری جنین به مراتب مهم‌تر از نیمه اول بارداری است و بیشتر سونوگرافی‌های درخواست شده در 20 هفته پیش رو با هدف بررسی رشد و وزن جنین انجام خواهد شد.

وزن جنین تابعی از وزن مادر است؛ بنابراین رعایت تنوع و تعادل در رژیم غذایی توصیه مهم این دوران است.

ماه ششم شامل هفته‌های 24-21 بارداری است که در ادامه این هفته‌ها را به صورت اجمالی بررسی خواهیم کرد.

هفته 21 بارداری

مادر

با آغاز هفته 21 بارداری حس نشاط و احساسات مثبت در مادران تقویت می‌شود و کنترل خلق و خو برای مادران آسان‌تر است.

از هفته 21 حرکات جنین سازمان یافته‌تر شده و شدت حرکات او برای مادر به وضوح آشکار است.

تمایل جنسی اکثر مادران در نیمه دوم بارداری به ویژه در سه‌ماهه دوم به مراتب افزایش می‌یابد و علت آن پرخون شدن ارگان‌های تناسلی و لگن است.

جنین

جنین در هفته 21 بارداری حدود 400-350 گرم وزن دارد. پوست نازک و شفاف او به تدریج ضخامت پیدا می‌کند. سیستم دفاعی این موجود کوچک شروع به تکامل می‌کند تا از او در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند.

از دیگر دستگاه‌های بدن که در این سن با نظم بیشتری شروع به فعالیت می‌کند، دستگاه گوارش است که تا حدودی به هضم و جذب غذا کمک می‌کند.

هفته 22 بارداری

مادر

رحم در این سن بارداری حدود 2-1 سانتی‌متر بالاتر از ناف قرار گرفته است.

این رشد پیشرونده رحم ممکن است به درجاتی شما را مستعد درد کمر، درد و فشار لگن و ظهور رگ‌های واریسی کند. در این سن بارداری ممکن است برای اولین بار شاهد خروج ترشحات زردرنگ از نوک پستان باشید؛ این تغییر امری طبیعی و نشانه تکامل و آمادگی بافت پستان جهت شیردهی است اما نباید دوشیده و یا تحریک شود.

جنین

ارگان‌های تناسلی مانند بیضه در جنین‌های پسر و رحم و تخمدان و واژن در جنین‌های دختر در سر جای اصلی خود قرار گرفته و به رشد خود ادامه می‌دهند.

جنین حدود 450 گرم وزن دارد. حس لامسه، چشایی و بینایی فرزند شما در این سن بارداری تکامل‌یافته می‌شود و او می‌تواند مزه غذاها را درک و صورت و اندام‌های خود را لمس کند.

هفته‌های 23 و 24 بارداری

مادر

به انتهای ماه ششم نزدیک می‌شوید، رحم در این سن بارداری حدود دو انگشت بالاتر از ناف قرار گرفته است. 

در این سن بارداری ممکن است به دلیل احتباس مایعات در بدن درجاتی از ورم پاها مشاهده شود.  این تورم در صورتی که فشارخون در محدوده طبیعی باشد بی خطر است.

جنین

وزن جنین به حدود 630 گرم می‌رسد. پوست حالت چروکیده دارد و رسوب چربی شروع می‌شود.

سر هنوز هم در مقایسه با سایر قسمت‌های بدن بزرگ است  و ابروها و مژه ها قابل تشخیص هستند. ریه در این سن بارداری تا حدودی از نظر ساختاری کامل می‌شود.

جنین‌های متولد شده در این دوره قادر به تنفس هستند، اما بسیاری از آنها جان خود را از دست می‌دهند.

 

برچسب ها: تغییرات بارداری، تقویم بارداری، تقویم هفته به هفته بارداری، هفته 21 بارداری، هفته 22 بارداری، هفته 23 بارداری، هفته 24 بارداری، ماه ششم بارداری تعداد بازديد: 796 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز