Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:43

22
اسفند
احتیاط های خانه تکانی در مادران باردار

احتیاط های خانه تکانی در مادران باردار

بسیاری از خانم‌های باردار وقتی که تلاش و تکاپوی دیگران را وقت شروع سال جدید و آغاز کارهای مربوط به خانه‌تکانی می‌بینند، هوس تمیز کردن خانه به سرشان می‌زند.

اعظم اسلامی مجد

 

مراقب باش از چهارپایه بالا نری! وای چکار می‌کنی؟ بذار چند ماه خونه کثیف بمونه! نمی‌دونی که این مواد شیمیایی  چقدر واسه جنین خطرناکه؟ و ... .

بسیاری از خانم‌های باردار وقتی که تلاش و تکاپوی دیگران را وقت شروع سال جدید و آغاز کارهای مربوط به خانه‌تکانی می‌بینند، هوس تمیز کردن خانه به سرشان می‌زند.

زنان باردار در صورتی که در شرایط عادی بارداری باشند، می‌توانند کارهای منزل خود را انجام دهند و اینکار حتی برایشان مفید است، ولی کارهای منزل دسته‌بندی می‌شود و از آن بخشی که ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد باید دوری کرد. زنان در دوران بارداری نیاز به توجه و مراقبت بیشتر دارند.

خم و راست شدن‌های زیاد و سرپا ایستادن‌های طولانی می‌تواند آنها را بسیار خسته کند، خصوصا که در سه ماه آخر بارداری این روند سخت‌تر هم می‌شود، اما کارهای مربوط به خانه‌تکانی برای شروع سال جدید در این دوران با کارها و فعالیت‌های روزمره تفاوت زیادی دارد.

انجام کارهای سبک می‌تواند یک نوع فعالیت فیزیکی مناسب باشد، ولی جابه جا کردن وسایل سنگین، تماس با مواد شوینده و... دیگر در این زمره قرار نمی‌گیرد.

اغلب خانم‌های باردار شرایط استراحت نه ماهه را ندارند و مجبور هستند کارهای‌شان را خودشان انجام دهند، مخصوصا کارهای عادی روزمره و تغییرات هورمونی، کمر درد و پا درد،‌ سنگین شدن، حالت تهوع و سرگیجه و موارد بسیار دیگر باعث می‌شود که تمام فعالیت‌های فیزیکی خانم‌ها در این مدت محدود شود، مخصوصا اگر زن باردار در شرایط ویژه‌ای باشد که پزشک فعالیت‌های او را محدود کرده باشد.

پزشکان هرگز به خانم‌های باردار استراحت مطلق را پیشنهاد نمی‌دهند، چرا که در این مدت بدن مستعد لخته شدن خون است و بی‌حرکتی این احتمال را بالا می‌برد.

یک زن باردار نرمال می‌تواند همه‌ کارهایش را انجام دهد، فقط با رعایت کردن بیشتر.

در ماه‌های اول بارداری خطر کمتری به وجود می‌آید، ولی در ماه‌های آخر رحم بزرگ می‌شود و تحرک مادر باید با رعایت و در نظر گرفتن شرایط باشد.

حفظ تعادل بدن در این دوران سخت‌تر است، زیرا مرکز ثقل بدن تغییر کرده و هر لحظه ممکن است زن باردار به زمین بیفتد، بنابراین بالا رفتن از چهارپایه و نردبان را به هیچ وجه به خانم‌های باردار توصیه نمی‌کنند.

پاره شدن کیسه آب، خونریزی، جدا شدن جفت، انقباض زیاد رحم، خونریزی پشت جفت و حتی از کار افتادن ضربان قلب جنین و بسیاری خطرات دیگر، می‌تواند در اثر رعایت نکردن اصول و نداشتن احتیاط کافی رخ دهد. 

خانه‌تکانی و نظافت منزل در دوران بارداری

با در نظر گرفتن شرایط و اینکه ممکن است در حالت ویژه باشید و باید تحت نظر پزشک فعالیت‌های خود را محدود کنید، اگر بارداری نرمال و طبیعی دارید، می‌توانید با در نظر داشتن این نکات به نظافت منزل خود بپردازید: 

از شوینده‌های شیمیایی و مضر دوری کنید

مواد شیمیایی مضر و خطرناک نباید به هیچ وجه با پوست و تنفس شما در تماس باشند.

به طور معمول بسیاری از ما به کمک همین مواد شوینده مضر، کار نظافت را آنگونه که دوست داریم، انجام می‌دهیم.

بوی این مواد معمولا آزار دهنده است و نه تنها به ریه‌های خود شما آسیب می‌رساند، بلکه به جنین نیز ضرر می‌رساند.

تمیزی بیشتر با این مواد مضر حاصل می‌شود و تقریبا سطحی که می‌خواهید تمیز کنید برق می‌افتد، اما این تمیزی ارزش آن را ندارد که جان فرزندتان را به خطر بیندازید.

برای این مورد پیشنهاد می‌کنیم که از مواد شوینده ملایم‌تر و کم‌خطرتر استفاده کنید و تمام در و پنجره‌ها را به هنگام مصرف باز کنید تا هوا سریع‌تر وارد و خارج شود.

مواد شوینده طبیعی را جایگزین مواد شوینده‌ شیمیایی کنید. سرکه سفید هم می‌تواند به شما کمک کند تا از تمیزی لذت ببرید.

در هر صورت و به هنگام استفاده از این مواد پاک‌کننده حتما از دستکش استفاده کنید و ماسک بزنید تا مانع ورود گازهای سمی و مضر به ریه‌تان شوید. 

مراقبت از کمر را فراموش نکنید

ممکن است با یک درد خفیف در ناحیه کمر شروع شود، ولی این درد شدت پیدا کند و مشکلاتی را به بار بیاورد. پس به کمردرد خود حتی خفیف آن اهمیت دهید.

همانطور که قبلا گفته شد، از ماه چهارم به بعد، مرکز ثقل بدن عوض می‌شود و بلند کردن و حرکت دادن برخی از وسایل خانه، مخصوصا سنگین‌ترها، خطرناک‌ می‌شود.

این اتفاق وقتی که روی صندلی یا چهارپایه می‌روید نیز می‌افتد.

به دلیل تغییر مرکز ثقل، حفظ تعادن بدن بسیار سخت می‌شود، بنابراین برای تمیز کردن کابینت‌ها و چیزهایی که در ارتفاعات هستند از دیگران کمک بگیرند و هرگز ریسک نکنید.

بهتر است به تمیزی و نظافت سطوح کم‌ارتفاع و سطح زمینی، اهمیت بدهید.

اگر تصمیم دارید پرده‌ها را بشویید، برای باز کردن و نصب مجدد خودتان دست به کار نشوید و دنبال جایگزین باشید. 

مراقب شکم‌تان باشید

وقتی از صحبت از مراقبت از شکم به میان می‌آید، یعنی نه تنها باید به خم و راست شدن‌های‌تان توجه کنید، بلکه حتی سعی کنید از جاهای تنگ و باریک هم عبور نکنید.

در اثر خم و راست شدن‌های زیاد، مخصوصا در ماه‌های آخر بارداری، ممکن است هر لحظه کیسه‌ آب پاره شود. حتی کارهایی مثل جارو برقی کشیدن هم می‌تواند خطرساز باشد، چرا که انجام اینکار برای مدت زمان طولانی بدن را در حالتی قرار می‌دهد که به کمر و شکم فشار زیادی وارد می‌شود.

درد از ناحیه‌ کمر و شکم به لگن و ران‌ها منتقل می‌شود.

اضافه وزن نقش موثری در این مورد دارد.

اگر برنامه‌ای مثل تغییر دکوراسیون دارید، آن را برای بعد نگه دارید، چون شما اجازه هل دادن و کشیدن وسایل سنگین را ندارید.

اگر باردار هستید و می‌خواهید خانه‌تکانی کنید، به این نکات توجه نمایید

* به برچسب محصولات توجه کنید. محتویات و مواد تشکیل دهنده‌شان چیست؟ رقیق کننده‌ رنگ، سفید کننده و از بین برنده‌های لک و بسیاری از حلال‌های دیگر همگی خطرناک هستند و باید از خانم‌های باردار دور بمانند.

* از اسپری‌های تمیز کننده و لکه‌بر نیز استفاده نکنید که به راحتی از طریق ریه وارد بدن شما می‌شوند.

* هرگز آمونیاک را با سفید کننده ترکیب نکنید. این دو در اثر ترکیب شدن گاز خطرناکی در هوا متصاعد می‌کنند.

* حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

* پنجره را باز کنید، حتی با گردگیری‌های کوچک‌تر.

* اگر به خاطر وجود حشرات مجبور به از بین بردن آنها از طریق اسپری‌های حشره‌کش هستید، انجام اینکار را به دیگران بسپارید و برای مدتی از آنجا دور بمانید.

* همسرتان در این‌گونه شرایط بیشتر از شما حمایت خواهد کرد. پس حتما او را درگیر این کارها کنید و از او کمک بگیرید.

* خانم‌های باردار نباید به خودشان فشار بیاورند. در واقع بعد از اینکه کمی کار می‌کنند، حتما باید استراحت نمایند.

* لابه‌لای کار وعده‌های غذایی فراموش نشود. هر وقت احساس خستگی کردید و ضعف داشتید، استراحت کنید و چیزی میل نمایید.

* مایعات بیشتری بنوشید.

* از حرکات جهشی و چرخشی پرهیز کنید.

* منطقه‌ای که تمیز می‌کنید، حتما تهویه هوای مناسب داشته باشد.

* ایستادن‌های ممتد و ماندن در یک حالت برای طولانی مدت برای شما مناسب نیست. قدرت و سرعتی کار نکنید و با اولویت‌بندی کارهای خود را برنامه‌ریزی کنید.

* خانه‌تکانی برای خانم‌ها شیرین است، ولی خانم‌های باردار نباید این لذت را آنقدر مهم بدانند که به خاطرش برای خود و فرزندشان خطرساز باشند.

در صورتی که می‌خواهید اقداماتی در خانه انجام دهید، از اطرافیان کمک بگیرید و به هنگام انجام کار هم بهتر است کسی در منزل با شما باشد.

شما سال‌های زیادی فرصت خانه‌تکانی دارید، ولی بارداری اتفاقی نیست که مرتب تکرار شود.

بیشتر بخوانید:

برای خانه تکانی دست به کار شوید!

خانه تکانی های دوران بارداری

 

برچسب ها: مراقبت های بارداری، خانه تکانی، زندگی آنلاین، بارداری و خانه تکانی، خانه تکانی مادر باردار، خانه تکانی و زنان باردار، تمیز کردن منزل در دوران بارداری، بارداری و شوینده ها تعداد بازديد: 220 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز