Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:03

27
اردیبهشت
با فواید بارداری آشنا شویم

با فواید بارداری آشنا شویم

با وجود تمام مشکلاتی که ممکن است همراه بارداری وجود داشته باشد، اما باید دانست که بارداری فوایدی هم غیر از بچه‌دار شدن دارد و آن کاهش بروز برخی از بیماری‌ها است.

اعظم اسلامی مجد

 

بدون شک، حالت تهوع‌های صبحگاهی، سوزش معده، احساس خستگی زیاد، کشیدگی عضلانی و حتی حساسیت و زودرنجی می‌‌تواند شما را آزار دهد، اما با وجود آنکه دست‌ و پاهای‌تان ورم می‌کند، دچار اضافه وزن می‌شوید، حالت تهوع می‌گیرید و بسیاری چیزهای دیگر در بدن‌تان رخ می‌دهد، اما خبرهای خوبی هم در راهند.

در واقع بارداری مزایای زیادی برای خانم‌ها به همراه دارد مثلا:

- ایجاد رابطه زناشویی تا قبل از بارداری ممکن است در برخی از خانم‌ها همچنان توام با درد  و ناراحتی فیزیکی باشد، اما بعد از بارداری شرایط بهبود می‌یابد و معمولا خانم‌ها از ایجاد رابطه، لذت‌ بیشتری می‌برند.

- ترک بسیاری از عادات مضر که خطر جدی برای سلامتی محسوب می‌شوند. برخی از خانم‌هایی که عادت به سیگار کشیدن و مصرف سایر مصرف مواد مخدر دارند، می‌دانند که در دوران بارداری باید عادت ناسالم خود را ترک کنند و همین ممانعت از استعمال مواد به آنها کمک می‌کند که به طور کلی دیگر مصرف نکنند و زندگی سالم‌تری داشته باشند.

در واقع بارداری به آنها انگیزه و اشتیاق می‌دهد تا بتوانند نفس خویش را مهار کنند.

- خداحافظی با دل پیچه و دل دردهای قاعدگی

- دیر یا زود با زایمان و شیر دادن به کودکان، چرخi دل دردهای شدید دوران قاعدگی‌تان به پایان می‌رسد. شما به هنگام سیکل ماهانه درد کمتری را متوجه می‌شوید.

طبق برخی از نظریه‌ها، بارداری و زایمان برخی از بخش‌های گیرندi پروستاگلاندین در رحم را حذف می‌کند. پروستاگلاندین‌ها، هورمون‌هایی هستند که به طور مستقیم باعث منقبض شدن رحم می‌شوند و درد ماهانه قاعدگی را به وجود می‌آورند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

خطر ابتلا به سرطان سینه بسته به هورمون‌هایی دارد که توسط تخمدان‌ها تولید می‌شود (استروژن و پروژسترون) هر چه استروژن و پروژسترون درون‌زاد بیشتر تولید شوند، خطر ابتلا به این بیماری بالاتر می‌رود. از طرفی با باردار شدن و شیردادن به کودک، میزان ترشح هورمون‌های فوق در بدن کاهش می‌یابد.

بافت سینه مرتبا تحت تاثیر میزان هورمون‌های بدن تغییر می‌کند.

خانمی که بارداری را تجربه کرده است در مقایسه با خانمی که اصلا باردار نشده است، تاریخچه هورمونی متفاوتی را نیز در پرونده زندگی‌اش دارد.

تحقیقات نشان می‌دهند، زنانی که در سن 30 سالگی و کمتر از آن باردار شده‌اند، کمتر در معرض این خطر هستند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های زنان و زایمان

بارداری باعث کاهش خطر انواع سرطان‌‌های خاص زنان مثل تخمدان‌ها و رحم می‌شود.

هر ماه، تخمدان‌ها وارد فرایندی می‌شوند که در آن سلول‌ها شروع به تقسیم شدن می‌کنند (تقسیم سلولی می‌تواند سلول‌های سرطانی را به وجود آورد) اما در طول نه ماه بارداری و در طول دوران شیردهی در این چرخه توقفی ایجاد می‌شود.

هر چه تعداد بارداری‌های بیشتری داشته باشید تقسیمات سلولی کمتری در طول زندگی خود را تجربه می‌کنید و به همین ترتیب خطر رشد سلول‌های سرطانی رحم و تخمدان‌ها کاهش می‌یابد.

حواس‌تان به نقطه اوج می‌رسد

به نظر می‌رسد که بارداری باعث افزایش توانایی مادر دریافت طعم‌ها و مزه‌ها می‌شود. حس بویایی افزایش می‌یابد به همین دلیل صبح‌ها، حالت تهوع بیشتر می‌شود.

غذاهای خوشمزه همیشگی، ‌گاهی بدبو به نظر می‌رسند و این بالا رفتن میزان درک بدن از طعم‌ها و مزه‌ها و بوها به نفع خانم‌های باردار است، چرا که به این ترتیب از بسیاری مواد مضر مثل الکل، ‌سیگار و دخانیات به خاطر بو و طعم‌شان دوری می‌کنند.

باهوش‌تر و تیزتر می‌شوید

باور کنید که تغییرات هورمونی باعث عملکرد بهتر مغز می‌شوند. بسیاری از رفتارهای خطرناک و نامعقول دوران قبل از بارداری و بچه‌دار شدن را کنار می‌گذارید، مثل بی‌اهمیتی به بستن کمربند.

به خاطر فرزندتان هم که شده نه تنها کارهای پرخطر را کنار می‌گذارید، بلکه سعی می‌کنید بیشتر به حفظ سلامت جسم و روانتان اهمیت دهید.

در مرکز توجه قرار می‌گیرید

به ناگاه احساس می‌کنید که همه دنیا شما را دوست دارند.

در مترو به شما جا برای نشستن می‌دهند، در را برایتان باز می‌کنند و... حتی همین زنگ تفریح کوتاه می‌تواند از نظر روحی و روانی سازنده و مفید باشد.

علاوه بر مواردی که گفته شد بارداری باعث درخشان شدن بیشتر پوست، سفت شدن و مقاومت بیشتر ناخن‌ها و پر حجم شدن موها نیز می‌شود.

 

برچسب ها: بارداری و شیردهی، مزایای بارداری، بارداری و کاهش بروز بیماری ها، بارداری و سرطان سینه، بارداری و سرطان های زنان، فواید بارداری، فواید زایمان تعداد بازديد: 693 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز