Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:15

6
دی
خطرات لوازم آرایشی در بارداری

خطرات لوازم آرایشی در بارداری

اگر جزو آن دسته از خانم‌هایی هستید که آرایش کردن را دوست دارید و از طرفی در دوران بارداری به سر می‌برید و نگران مواد مضر موجود در لوازم آرایشی هستید، این مقاله را بخوانید.

اعظم اسلامی مجد

 

آیا جزو آن دسته از خانم‌هایی هستید که آرایش کردن را دوست دارید؟ و از طرفی در دوران بارداری به سر می‌برید و نگران مواد مضر موجود در لوازم آرایشی هستید؟

شما می‌خواهید حتی در دوران بارداری نیز مادر جذاب و زیبایی به نظر برسید ولی احتمالا از مواد سمی موجود در لوازم آرایشی و آسیب‌هایی که ممکن است به کودکتان وارد شود بی‌اطلاع هستید.

این مواد تا چه اندازه می‌توانند روی رشد جنین اثر بگذارد؟ اگر کنجکاو هستید که در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید، بهتر است که این مقاله را بخوانید تا با تمام مضرات مصرف برخی لوازم آرایشی مضر در دوران بارداری آشنا شوید.

تغییرات پوست در اثر بارداری

تغییرات هورمونی، متابولیکی، عروقی و ایمنی بدن در دوران بارداری می‌توانند سلامت پوست را دچار اختلالات خاصی کنند. برخی از مهم‌ترین این تغییرات عبارتند از:

- تغییرات فیزیولوژیکی پوست در دوران بارداری

- اختلالات پوستی خاص در این دوران

 - تومورهای پوستی مهم در این دوران

- عفونت‌های پوستی

- بیماری‌های پوستی مختص این دوران

بنابراین طبیعی است که بسیاری از خانم‌های باردار از لوازم آ‌رایشی استفاده کنند تا این مشکلات و عیب‌های به وجود آمده را پوشش دهند و البته زیباتر و بهتر به نظر برسند.

بسیاری از خانم‌ها به ‌آرایش هر روزی عادت دارند و این عادت را در دوران بارداری ترک نمی‌کنند.

مضرات استفاده از لوازم آرایشی و مواد شیمیایی در دوران بارداری

در این خصوص نظریه‌های متناقضی ارائه شده است:

نظریه اول

هیدروکیون، عامل روشن کننده پوست باعث به وجود آمدن شرایط خطرساز نمی‌شود ولی قابلیت این را دارد که به میزان زیاد جذب خون شود.

بنابراین در طول دوران بارداری به دلیل خطرات ناشی از مواد شیمیایی، بهتر است مصرف آن به حداقل برسد.

نظریه دوم

به دلیل مقدار جذب کم ترتینوئین، مصرف آن مشکلی ایجاد نخواهد کرد. فتالیت‌ها، مواد شیمیایی موجود در اغلب محصولات آ‌رایشی خصوصا رژ لب‌ها هستند، لاک‌های ناخن، لاک‌پاک‌کن‌ها، اسپری مو همگی حاوی فتالیت‌ها هستند و فتالیت‌ها در طول دوران بارداری ممکن است باعث کاهش سطحIQ  تا 6 شماره شوند.

نوزادانی که مادران‌شان در طول دوران بارداری مقدار فتالیت‌های بیشتری مصرف کرده‌اند، 78 درصد بیشتر از سایر نوزادان در معرض ابتلا به آسم هستند.

نظریه سوم

کلیندامایسین و اریترومایسین معمولا برای درمان جوش تجویز می‌شوند. معمولا تاثیر مخربی روی جنین ندارند.

پوست ما به مقدار بسیار اندک اسید سالیسیلیک را جذب می‌کند و اسید سالیسیلیک، ماده اصلی و مهم موجود در محصولات ضدجوش و آکنه است.

دایهیدروکسی استون نیز ماده رنگی موجود در مواد برنزه کردن پوست است. هر دو ماده شیمیایی ذکر شده خطری برای جنین ایجاد نمی‌کنند.

هیدروکسید پتاسیم، کلسیم و سدیم موجود در کرم‌های موبر نیز بی‌خطر هستند. محصولات ضدآفتاب از پوست در برابر اشعه‌های خطرناک UV محافظت می‌کنند و به جلوگیری از ملاسما کمک می‌کنند.

عوامل خطرساز

آیا خانم‌های باردار می‌توانند از لوازم آرایشی استفاده کنند؟ اغلب محصولات آرایشی موجود در فروشگاه‌ها طبق قوانین و مقررات مشخصی ساخته و تولید نمی‌شوند، بنابراین نمی‌توان با قاطعیت در مورد خطرناک بودن و یا بی‌خطر بودن ‌آنها اظهارنظر کرد چرا که در مورد رعایت نکات ایمنی در تولید آنها هیچ قطعیتی وجود ندارد.

محصولات آرایشی که در دوران بارداری نباید مورد استفاده قرار بگیرند

برای آنکه بارداری سالمی داشته باشید، روی برچسب محصولات آرایشی را بخوانید و حتی در مورد آنها با متخصص پوست صحبت کنید و نظر او را نیز جویا شوید.

ویتامین A

اگر ویتامین A را به صورت خوراکی و به مقدار کافی مصرف کنید، تاثیر بسیار خوبی روی پوست‌تان خواهد داشت.

کرم‌ها و قرص‌هایی که حاوی ریتنوئید هستند (نوعی ویتامین A) با آکنه و جوش‌ها ی پوستی و پسوریازیس مقابله می‌کنند و اختلالات پوستی را از بین می‌برند، اما با همه این تفاسیر  و امتیازات خوب اگر ریتنوئید در طول دوران بارداری مصرف شود نتیجه برعکس خواهد داشت.

ویتامین K

ویتامین K از مهم‌ترین مواد موجود در کرم‌های روشن کننده پوست است، ولی از طرفی فرد را مستعد به ابتلا به مشکل ایجاد لخته خون می‌کند.

در طول دوران بارداری، خانم بیش از سایر مواقع در معرض ایجاد لخته خون هستند، بنابراین به هیچ‌وجه نباید در محصولات آرایشی مورد استفاده‌شان از ویتامین K استفاده شود، چرا که از طریق جریان خون وارد بدن جنین می‌شود و او را دچار برخی مشکلات می‌کند.

توجه

اگر ترجیح می‌دهید که در دوران بارداری نیز بدرخشید و از محصولات آرایشی استفاده کنید، به این نکات توجه داشته باشید:

- جنین در حال رشد در شکم‌تان را از خطر محصولات آرایشی که حاوی مواد شیمیایی مضر هستند، محفوظ نگه دارید موادی مثل سرب و جیوه برای جنین بسیار خطرناک هستند مخصوصا در سه ماهه نخست بارداری.

- لاک ناخن، اسپری‌های مو، ناخن مصنوعی و چسب آن و برخی رنگ موها و پودر دکلره همگی حاوی مواد شیمیایی بسیار خطرناک هستند، پس عاقلانه این است که از مصرف این محصولات شیمیایی کاملا پرهیز کنید.

بهترین کار در مورد به کارگیری محصولات آرایشی این است که روی برچسب آنها را به دقت بخوانید مثل برچسب محصولات غذایی.

سرب موجود در محصولات آرایشی مخصوصا رژلب‌ها، باعث سقط جنین می‌شود و البته روی رشد جنین (رشد مغزی) اثر مخرب دارد، به سیستم اعصاب و کلیه‌ها آسیب می‌رساند و باعث بروز مشکلات رفتاری و یادگیری در دوران تحصیل فرزندتان می‌شود.

محصولات آرایشی در هر صورت از طریق پوست وارد جریان خون بدن می‌شوند و در تمام بافت‌های بدن پخش می‌شوند مثل غذایی که گوارش شده و وارد تمام اندام‌های بدن می‌شود بله درست مثل خوردن و آ‌شامیدن پس نسبت به این مساله بی‌توجه نباشید و نکات ایمنی را رعایت کنید.

 

برچسب ها: مراقبت های بارداری، تغییرات پوست در بارداری، بارداری و لوازم آرایش، خطرات لوازم آرایش در بارداری، آرایش کردن در بارداری، مضرات لوازم آرایش در حاملگی، محصولات آرایشی و حاملگی تعداد بازديد: 874 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز