Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:26

24
اسفند
نکات مهم برای دوشیدن شیر مادر

نکات مهم برای دوشیدن شیر مادر

ممکن است ابتدا دشوار به نظر برسد، اما دوشیدن شیر از آنچه شما تصور مي‌‌‌کنید ....

ممکن است ابتدا دشوار به نظر برسد، اما دوشیدن شیر از آنچه شما تصور مي‌‌‌کنید ساده‌تر است. اینکه مرخصی زایمان شما رو به اتمام است و یا اینکه مي‌‌‌خواهید شبی را با همسرتان و بدون فرزندتان سپری کنید تفاوت نمی‌کند؛ بالاخره ممکن است موقعیتی پیش آید که شما مجبور شوید فرزند تازه متولد شده‌تان را تنها بگذارید. در این حین، فرزند شما اگر نتواند شیر خشک بخورد، شرایط شما سخت مي‌‌‌شود. اما اگر با نحوه دوشیدن شیر آشنا باشید، می‌توانید به راحتی با این چالش کنار بیایید و در عین حال که به کار خود رسیدگی مي‌‌‌کنید، غذای فرزندتان را نیز فراهم کنید. بدین منظور، لازم است که شما با وسیله‌ای به نام شیر دوش آشنا شوید. شیر دوش به شما کمک مي‌‌‌کند شیر خود را راحت‌تر بدوشید. دوشیدن شیر علاوه بر اینکه غذای فرزندتان را در مواقع غیبت شما فراهم مي‌‌‌کند، در مواقعی که فرزندتان به خوردن شیر میلی ندارد به شما کمک مي‌‌‌کند سینه خود را تخلیه کنید و همچنین به افزایش شیر مادر کمک مي‌‌‌کند. پس از انتخاب یک شیردوش مناسب، که مي‌‌‌توانید به راحتی آن را از یک داروخانه تهیه کنید، نوبت به دوشیدن شیر مي‌‌‌رسد. در این رابطه، اشاره به برخی نکات مفید به نظر مي‌‌‌رسد:
 از چه زمانی باید دوشیدن شیر را آغاز کرد؟
اگر فرزند شما زودتر از موعد متولد شده است، و یا دارای شرایط خاصی است که نمی‌توانید خودتان مستقیما به او شیر دهید، بهتر است از همان روزهای اول دوشیدن شیر را آغاز کنید. اگر شیر شما کم است، پس از مشورت با پزشک خودتان یا یک مشاور تغذیه، مي‌‌‌توانید دوشیدن شیر را آغاز کنید تا تولید شیر در بدنتان افزایش یابد. از طرف دیگر، برخی متخصصان معتقدند که نباید از همان ابتدا شیشه شیر را به نوزاد معرفی کرد، زیرا اینکار موجب سردرگمی او شده و مانع از این مي‌‌‌شود که او بتواند به درستی از سینه مادر خود تغذیه کند. به همین دلیل هم توصیه مي‌‌‌کنند پس از هفته دوم یا سوم شیشه به نوزاد معرفی شود. البته بسیاری از نوزادان هم از سینه مادر خود شیر را قبول مي‌‌‌کنند هم از شیشه شیر. به همین دلیل شما مي‌‌‌توانید هر کاری را که با شرایط خاص‌تان تناسب بیشتری دارد انجام دهید. حتی اگر قصد دادن شیر از طریق شیشه را به فرزندتان ندارید، مي‌‌‌توانید شیر را بدوشید تا با نحوه شیر دوشیدن بیشتر آشنا شوید.
 بهترین زمان برای دوشیدن شیر
اگر شما در خانه هستید و مي‌‌‌خواهید مقداری شیر برای فرزندتان در یخچال ذخیره کنید و یا اینکه تولید شیر را در بدنتان افزایش دهید، بهترین زمان برای دوشیدن شیر، یکساعت پس از خوردن شیر وعده صبح توسط فرزندتان است. اگر سر کار هستید، بهتر است در ساعاتی که فرزندتان عادت به خوردن شیر دارد شیرتان را بدوشید تا ساعت بدنتان تنظیم شود.
 چگونه باید شیر دوشید
برای شروع، ابتدا یک محل راحت و ساکت پیدا کنید. تا جایی‌که مي‌‌‌توانید بدن خود را آرام و رها کنید. اگر با دست خود شیرتان را مي‌‌‌دوشید، مي‌‌‌توانید برای تخلیه بهتر سینه، کمی آن را ماساژ دهید و یا از کمپرس گرم استفاده کنید. ورود تکان‌های خفیف نیز مي‌‌‌تواند موثر باشد. اگر از شیردوش برقی استفاده مي‌‌‌کنید، ابتدا با کمترین قدرت دستگاه شروع کنید سپس به تدریج شدت آن را افزایش دهید. برای اینکار باید صبور باشید. برای دستیابی به رویه‌ای راحت و همیشگی، لازم است مدتی، از چند روز تا چند هفته، به دوشیدن شیر ادامه دهید. پس از شروع به دوشیدن شیر، آنقدر اینکار را ادامه دهید تا احساس کنید سینه‌تان به تدریج خالی و سبک مي‌‌‌شود. مراقب باشید که سینه خود را حتما پس از دوشیدن شیر پاک کنید. به طور کلی استفاده از شیر دوش‌‌های برقی ساده‌تر از دوشیدن شیر با دست است. شیر دوش‌‌های برقی شیر را از سینه مانند نوزاد تخلیه مي‌‌‌کنند. این روش هم موثرتر است، و هم زمان کمتری مي‌‌‌برد. یکی از نکات قابل توجه این است که در برخی مواقع، از جمله زمانی‌که مادر استرس دارد یا خشمگین است، شیر به سختی از سینه خارج مي‌‌‌شود، خصوصا اگر نوزاد کنار مادر حضور نداشته باشد. بسیاری از مادران در شرایطی که فرزندشان کنار آنها نیست نمی‌توانند به راحتی شیر خود را بدوشند. برای مقابله با این حالت، معمولا توصیه مي‌‌‌شود مادر به تصویر فرزند خود نگاه کند و یا یکی از وسایل او، نظیر پتو یا عروسکش را در دست بگیرد تا احساس نزدیکی به فرزند، هم به آرامش مادر کمک کند، و هم خروج شیر از سینه را تسهیل کند.
 چه نوع شیردوشی مناسب‌تر است؟
انتخاب شیردوش مناسب به میزان قابل توجهی به نیاز و شرایط شما بستگی دارد. اگر شما کارمند و فردی پرمشغله هستید و مجبورید شیر خود را در محیط کار بدوشید، بهتر است شیر دوشی برقی و کاملا اتوماتیک خریداری کنید. این شیردوش‌‌ها هم سرعت بیشتری دارند و هم دوشیدن شیر را بسیار ساده‌تر مي‌‌‌کنند. اما اگر در خانه و کنار فرزند خود هستید و تنها هر از گاهی نیاز به دوشیدن شیر خود دارید، مي‌‌‌توانید یک شیردوش دستی و ارزان قیمت خریداری کنید.

 چگونه باید از شیر دوشیده شده نگهداری کرد؟

بسیاری از شیردوش‌‌ها به همراه ظرفی مناسب برای نگهداری از شیر، در بازار عرضه مي‌‌‌شوند. سایر انواع شیردوش‌‌ها نیز حالتی دارند که مي‌‌‌توان شیر را از آنها به راحتی به شیشه شیر منتقل کرد. همچنین مي‌‌‌توانید کیسه‌‌های پلاستیکی مخصوص نگهداری شیر را تهیه کرده و شیر را در آن‌‌ها بریزید. کیسه‌‌های پلاستیکی معمولی برای اینکار مناسب نیستند. کیسه‌‌های مخصوص را باید تا سه چهارم ظرفیتش پر کنید. اگر مي‌‌‌خواهید شیر را در فریزر نگهداری کنید، این کیسه‌‌ها بهترین گزینه هستند. پس از منجمد شدن، شیر انبساط پیدا مي‌‌‌کند. اگر کیسه را کاملا پر کنید، احتمال ترکیدن کیسه وجود دارد. پس از دوشیدن شیر، فورا آن را به یخچال یا فریزر منتقل کنید. شیر دوشیده شده را مي‌‌‌توان تا چهار روز در یخچال و تا چهار ماه در فریزر نگهداری کرد. همیشه بر هر بسته تاریخ دوشیده شدن شیر را بنویسید و ابتدا از شیرهای قدیمی‌تر استفاده کنید.

تعداد بازديد: 9690 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز