Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 01:33

31
شهریور
مواد شيميايی موجود در پلاستيك‌ها مشكلات باروری ايجاد مي‌كند

مواد شيميايی موجود در پلاستيك‌ها مشكلات باروری ايجاد مي‌كند

محققان گزارش كردند بيسفنول Bisphenol (A-BPA) A كه يك ماده شيميايي...

مواد شيميايی موجود در پلاستيك‌ها مشكلات باروری ايجاد مي‌كند

 

 

محققان گزارش كردند بیسفنول Bisphenol (A-BPA) A كه یك ماده شیمیایی بحث‌انگیز است و برای سخت كردن بسته‌بندی غذاها و نوشیدنی‌ها به كار می‌رود، ممكن است بر باروری انسان تاثیر بگذارد.

بنا بر مطالبی كه در جلسه سالانه انجمن طب باروری آمریكا ارائه شد، بیسفنول (BPA) A احتمال بارداری با IVF و لانه‌گزینی جنین رویانی را در رحم كاهش می‌دهد. دكتر ریچارد.جی.پالسون گفت: تاثیر مواد سمی و آلوده محیط بر قدرت باروری انسان بسیار مهم است. یكی از اعضای هیات داوران انجمن غذا و داروی آمریكا (FDA) گفت كه این آژانس قبلا با اعلام اینكه BPA به مقدار زیاد در شیشه‌های شیر كودكان و دیگر بسته‌بندی‌های پلاستیكی غذاها و نوشیدنی و ... به كار می‌رود و هیچ خطری برای سلامتی ندارد، اشتباه كرده و دچار لغزش شده است. این آژانس گفت كه از اوایل سال 2009 تحقیقات در مورد آثار زیبانبار BPA در كودكان زیر یك ماه آغاز خواهد شد.

در اولین گزارش، تیم محققان به سرپرستی دكتر جولی سمت از دانشگاه كالیفرنیا، میزان BPA را در افرادی كه قرار بود برای اولین بار تحت عمل IVF قرار گیرند، اندازه‌گیری كردند. 93 درصد از 41 زن شركت‌كننده در این آزمایش مقدار قابل توجهی BPA و از هر 31 مرد، 81 درصد به میزان چشمگیری از این ماده شیمیایی داشتند.

همچنین محققان دریافتند زنانی كه سطح BPA آنها قابل بررسی بوده، احتمال موفقیت حاملگی آنها كمتر است.

البته پزشكان معتقدند كه برای رسیدن به نظر قطعی در این زمینه به مطالعات و تحقیقات بیشتری نیاز است.

در یك سخنرانی دیگر پزشكان اعلام كردند بین سطح بالای بیسفنول A در ادرار و كاهش كیفیت مایع منی در مردان ارتباط وجود دارد.

محققان میزان BPA را در مایع منی76 مرد تعیین كردند و سپس به ارزیابی كیفیت آن پرداختند. دكتر پالسون گفت: گرچه نویسندگان مقاله معتقدند مقیاس این مطالعه وسیع نیست، ولی نتایج آن قابل اطمینان است.

دكتر تیلور، مدیر بخش باروری و ناباروری دانشگاه ییل گفت كه این مطالعه از نظر آماری در سطح مطلوبی قرار ندارد و باید تعداد بیشتری از افراد در مطالعه شركت داشته باشند.

در تحقیق دیگری، پزشكان متوجه شدند كه قرار گرفتن در معرض BPA حتی به مدت كوتاه، بر تقسیم سلولی رحم تاثیر دارد و با تكامل سلول‌های رحم و آمادگی آنها برای حاملگی احتمالی تداخل ایجاد می‌كند.

دانشمندان نگران این مساله هستند كه قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی موجب نقص‌های مادرزادی یا اختلال در رشد كودكان شود.

همچنین احتمال دارد كه قرار گرفتن در معرض BPA مشكلات دیگری نیز برای سلامتی ایجاد كند كه از آن جمله می‌توان به سرطان، دیابت، چاقی و اختلال كم‌توجهی اشاره كرد. آلودگی با BPA می‌تواند به طور مستقیم از طریق تماس با این ماده شیمیایی و یا غیرمستقیم و از راه نوشیدن یا خوردن غذایی كه حاوی این ماده است، ایجاد شود.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، مشكلات باروری، مواد شيميايی تعداد بازديد: 503 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز