Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 11:47

26
مهر
كشف دو ماده موثر در فشار خون دوران بارداری

كشف دو ماده موثر در فشار خون دوران بارداری

فشار خون دوران بارداری با فشار خون بالا، تشنج و كاهش اكسیژن جفت همراه است و می‌تواند خطرات جدی برای مادر و جنین ایجاد كند.

تحریریه هفته نامه پزشك امروز

 

به گزارش «ورلدنیوز» دانشمندان دو ماده مهم را كشف كرده‌اند كه میزان پایین آن در زنان باردار، منجر به بیماری فشار خون دوران بارداری می‌شود.
دانشمندان مدرسه پزشكی هاروارد طی مقاله‌ای كه در نشریه انگلیسی نیچر منتشر شد تاكید كردند، با كشف این دو ماده می‌توان بیماری فشار خون دوران بارداری را بموقع تشخیص داد و درمان كرد.


فشار خون دوران بارداری با فشار خون بالا، تشنج و كاهش اكسیژن جفت همراه است و می‌تواند در ماه‌های آخر بارداری خطرات جدی برای مادر و جنین ایجاد كند. این دانشمندان با دستكاری ژنتیكی موش‌ها آن را در شرایطی مشابه بیماری فشار خون دوران بارداری زنان قرار دادند و مانع از ترشح نوعی آنزیم به نام كاتكول – او – متیل ترانسفریز Catechol-O-methyltransferase شدند. كمبود این آنزیم مانع تولید متابولیت طبیعی (ماده‌ای كه در عمل متابولیسم دخیل است) و دو – متوكسی استرادیول (methoxyoestradiol-2) در موش‌ها شد؛ موادی كه مقدار آن در سه‌ماه آخر بارداری به طور طبیعی افزایش می‌یابد.
سطح این دو ماده در زنانی كه فشار خون بارداری جدی دارند‌ بسیار پائین است.


محققان امیدوارند با این كشف جدید بتوانند به كمك آزمایش ساده خون یا ادرار موفق به تشخیص زودهنگام فشارخون دوران بارداری شوند. به اعتقاد دانشمندان، تجویز ماده كمكی دو – متوكسی‌استرادیول می‌تواند به بهبود شرایط زنان مبتلا به فشار خون دوران بارداری و حتی جلوگیری از فشار خون بارداری كمك كند.


 

 

برچسب ها: مشکلات بارداری، فشار خون بارداری، اکلامپسی، پره اکلامپسی، فشار خون بالا در حاملگی تعداد بازديد: 805 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز