Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:04

20
مرداد
مشاوره قبل از بارداری

مشاوره قبل از بارداری

هدف از اين مشاوره اتخاذ روند متناسب مراقبت است تا مادر با حالت سلامت...

مشاوره قبل از بارداری

 

 

هدف از این مشاوره اتخاذ روند متناسب مراقبت است تا مادر با حالت سلامت خوب وارد حاملگی شود و بتواند حاملگی سالم‌تری را داشته باشد. این امر موجب كاهش مرگ و میر و عوارض مادران و نوزادان می‌شود. از این رو برخی مشاوره و ویزیت قبل از حاملگی را مهم‌ترین ویزیت یك مادر می‌دانند.

مشاوره‌ی قبل از حاملگی باید برای همه زنانی كه قصد بارداری دارند پیشنهاد شود. به ویژه چنانچه قصد حاملگی در 2-1 سال بعد را دارند. مشاوره قبل از بارداری باید توسط پزشكان، ماماها و پرسنل آموزش دیده كه عهده‌دار ارائه خدمات و مراقبت‌های بارداری و تنظیم خانواده و نوزادان هستند انجام شود. بهترین زمان برای مشاوره قبل از بارداری، قبل از ازدواج و همچنین اولین ویزیت پس از ازدواج می‌باشد.

 

 

مشاوره قبل از بارداری در موارد زیر به طور جدی توصیه می‌شود:

1- مادران زیر 18 سال و یا بالای 35 سال

2- سابقه بیماری‌های ارثی و فامیلی و یا ازدواج فامیلی. در اینگونه موارد ژنتیك  قبل از بارداری الزامی است.

3- سابقه‌ی سقط مكرر، مرده‌زایی و تولد نوزاد ناهنجار

4- داشتن بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مانند (نارسایی كبد و كلیه، دیابت، بیماری‌های قلبی – عروقی، اختلالات انعقادی و صرع و...) و متعاقب آن مصرف مداوم داروهای خاص توسط مادر.

 

 

چه اقداماتی را قبل از بارداری باید انجام داد؟

1- اندازه‌گیری هماتوكریت و تشخیص كم خونی ناشی از فقر آهن و در صورت پایین بودن MCV، غربالگری از نظر هموگلوبینوپاتی (تالاسمی و...) انجام می‌شود.

2- اندازه‌گیری تیتر آنتی‌بادی از نظر بیماری سرخجه و واكسیناسیون سرخجه در صورت مصون نبودن مادر، باید به مادر توصیه كرد كه تا 3 ماه بعد از واكسیناسیون باردار نشوند.

3- آزمایش از نظر HBsg (آنتی‌ژن سطحی هپاتیت B)

4- غربالگری از نظر HIV

5- غربالگری از نظر سایر بیماری‌های آمیزشی به ویژه از نظر سیفیلیس

6- اندازه‌گیری كلسترول و قند خون

7- آزمایش گروه خون و Rh – در صورت منفی بودن Rh خون، Rh خون شوهر حتما چك شود. به مادران باید توصیه كرد كه قبل از بارداری (ترجیحا 3 ماه قبل)، به منظور پیشگیری از بیماری‌های سیستم عصبی روزانه 1 میلی‌گرم اسیدفولیك مصرف كنند و در صورتی كه در حاملگی قبلی كودكی با اختلال سیستم عصبی به دنیا آورده‌اند باید 4 میلی‌گرم اسیدفولیك مصرف نمایند.

به مادران توصیه شود كه از آنجا كه مصرف سیگار همراه با افزایش خطر سقط خود به خودی و مرگ جنین و... همراه است حتما مصرف سیگار را قبل از بارداری متوقف كرده و از مصرف سیگار در طی بارداری خودداری كنند. همچنین به مادران توصیه نمایید كه مصرف قهوه و كافئین را در طول بارداری به ویژه 3 ماهه اول كم كنند. تزریق یك دوره كامل واكسن كزاز به صورت 5 نوبتی (به فواصل 1 ماهه، 6 ماهه، 1 ساله، 1 ساله و بعد از هر 10 سال یك بار به عنوان یادآور) توصیه می‌شود و بدین ترتیب از میزان بروز كزاز نوزادی جلوگیری می‌شود.

برچسب ها: بارداری، بیماری‌های قلبی، زندگی آنلاین، ازدواج فامیلی تعداد بازديد: 642 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز