Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:39

7
مهر
لذت مادر شدن

لذت مادر شدن

بعد از بارداری و تولد فرزندتان، در تازه‌ای به روی شما گشوده می‌شود و با خانم‌های بسیاری آشنا می‌شوید كه در مورد مراقبت كردن از فرزندان‌تان با هم حرف می‌زنید.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

وقتی كه باردار هستید، توصیه‌های زیادی در مورد تولد فرزندتان می‌شنوید؛ به طوری كه گاهی اوقات نگران می‌شوید آیا می‌توانید از عهده این مسئولیت‌ها برآیید یا نه؟ مثلا می‌توانید شب بیداری‌ها را تحمل كنید؟ اما وقتی كه به این مرحله می‌رسید و فرزندتان متولد می‌شود، متوجه می‌شوید كه همراه این سختی‌ها، چه لذت‌های بزرگی وجود دارد و شما چه حس فوق‌العاده‌ای را در كنار فرزند دلبندتان تجربه می‌كنید. 
 

نوزاد شما عاشق شماست 
وقتی كه با صدای شاد و پرحرارت با او حرف می‌زنید، صدای شما او را شاد می‌سازد و لبخندهای‌تان او را آرام می‌كند. او می‌خواهد كه همیشه شما برایش آواز بخوانید؛ حتی اگر به نظر دیگران صدای خوبی ندارید. صدای شما بزرگ‌ترین سرگرمی برای اوست.

 

دوستان تازه‌ای پیدا می‌كنید
از دوران تحصیل دوستان بسیاری دارید. برخی از دوستی‌های‌تان بعد از تشكیل زندگی مشترك به پایان رسیده‌اند و فقط توانسته‌اید تعدادی از رابطه‌های‌تان را حفظ كنید؛ اما بعد از بارداری و تولد فرزندتان، در تازه‌ای به روی شما گشوده می‌شود و با خانم‌های بسیاری آشنا می‌شوید كه در مورد مراقبت كردن از فرزندان‌تان با هم حرف می‌زنید. زندگی‌های شما از بسیاری جهات شبیه هم است. همه در حال تجربه حس تازه مادر شدن و مراقبت از یك نوزاد كوچك هستید. احساس می‌كنید كه دوست دارید برخی از آشنایی‌های‌تان ادامه یابد؛ چرا كه با برخی از خانم‌ها احساس نزدیكی و تشابه بیشتری می‌كنید.

 

احساس می‌كنید به كسی تعلق دارید
احتمالا در ماه‌های اول بی‌خوابی و كم‌خوابی‌های زیادی را تحمل می‌كنید. نمی‌توانید با برنامه غذا بخورید، نمی‌توانید یك فیلم را به راحتی تا آخر ببنید؛ اما این را بدانید كه روش جدید زندگی‌تان جایگزین روش قبلی و قدیمی‌تر شده است. در زندگی جدید موجود تازه‌ای حضور دارد كه از هر جهت به شما وابسته است و شما نیز به او تعلق دارید.

 

دریچه‌های قلب‌تان بازتر می‌شود
گریه‌های بی‌وقفه نوزاد باعث خشم و غضب شما نمی‌شود، بلكه با او همدلی كرده و سعی می‌كنید به هر نحوی كه شده او را آرام كنید. مادر شدن به شما این توانایی را می‌دهد كه خودتان را به جای سایر پدر و مادرها نیز بگذارید و كاری را كه آنها برای تربیت و رشد كودك‌شان كرده‌اند، تحسین و تقدیر كنید. از طرفی، قدر زحمات پدر و مادر خود را بیشتر می‌دانید و كمتر پیش می‌آید كه خودتان را كانون و مركز همه چیز بدانید. دیدگاه شما نسبت به زندگی تغییر می‌كند، دلسوزتر از قبل می‌شوید و به طور كلی از بسیاری جهات شما نیز رشد می‌كنید و این رشد بسیار زیباست.

 

دیگر حوصله‌تان در خانه سر نمی‌رود
قبلا گاهی اوقات ساعات به كندی سپری می‌شدند؛ آنقدر كه در طول روز نمی‌دانستید چكار كنید و چگونه وقت خود را بگذرانید؛ اما حالا نه تنها بیكار نیستید، بلكه گاهی حتی وقت كافی برای انجام كارهای معمول پیدا نمی‌كنید. به عبارت ساده‌تر دیگر حوصله‌تان سر نمی‌رود و كارهای مهمی برای انجام دادن دارید. با انگیزه‌تر تلاش می‌كنید و برای زمان‌تان برنامه‌ریزی دقیق‌تری دارید.

 

شما یك خانواده را تشكیل داده‌اید
ارزش‌های شما مشخص‌تر می‌شوند، برخی محدودیت‌ها را برای خود قائل می‌شوید و بسیاری از عادات ناخوشایند گذشته را كنار می‌گذارید؛ مثلا اگر عادت به سیگار كشیدن داشتید، سعی می‌كنید آن‌را ترك كنید. در واقع به مفهوم واقعی خانواده نزدیك‌تر می‌شوید. وقتی كه به خانواده كوچك خود نگاه می‌كنید، با خودتان می‌گویید: « این خانواده به من تعلق دارد».

 

یاد می گیرید كه خودخواه و خودپسند نباشید 
پدر و مادر بودن یك مسئولیت 24 ساعته است. وقتی كه این مسئولیت را می‌پذیرید، یاد می‌گیرید كه نیازهای كودك‌تان را بر نیازهای خود مقدم بدانید و كمتر خودخواه و خود محور باشید.
 

كودكان زندگی شما را پربارتر می‌كنند
همه چیز برای آنها جدید است؛ به همین دلیل دنیا برای آنها بسیار شگفت‌انگیز و هیجان‌آور است. آنها گاهی اوقات شما را نیز وارد تجربیات‌شان می‌كنند. مسئولیت تازه، از آزادی شما می‌كاهد و تمام وقت‌تان را پر می‌كند؛ اما از طرفی زندگی‌تان پر بارتر می شود. پرورش و تربیت كودكان برای خوشبختی روحی و روانی بسیار مفید است. آیا تا به حال به این مسئله فكر كرده‌اید كه چرا افراد متاهل شاد‌تر و سالم‌ترند و از نظر مالی نیز شرایط بهتری دارند؟

 

عزت نفس‌تان بیشتر می‌شود
هیچ چیز مثل تماشای چهره كودك در حالی كه به شما خیره شده، لذت‌بخش نیست. او در تمام دنیا شما را مادر خود می‌داند و شما بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی فرزندتان هستید. شاید مجبور شوید از برخی چیزها دست بكشید؛ حتی چیزهایی كه زمانی برای‌تان بسیار مهم بودند؛ اما در قبال آنها چیزهای با ارزش‌تری دریافت می‌كنید. احساس می‌كنید كه از خودتان رضایت بیشتری دارید؛ چرا كه علاوه بر زن بودن، مادر هم هستید.
 

یكبار دیگر بچگی می‌كنید
بچه‌دار شدن یك‌بار دیگر به شما فرصت بچگی كردن می‌دهد! همراه با فرزندتان در پارك بازی می‌كنید، می‌دوید، كارتون تماشا می‌كنید، توپ پرت می‌كنید و بسیاری كارهای دیگر.
 

سالم‌تر می‌مانید 
وقتی كه نُه ماه فرزندتان را در شكم نگه‌ می‌دارید، بسیاری از عادت ناسالم خود را ترك و در عوض عادات سالمی را جایگزین آنها می‌كنید. این روند اغلب بعد از تولد فرزندتان نیز ادامه می‌یابد و بعد از این اتفاق مهم نیز تلاش می‌كنید سالم‌تر زندگی كنید، مثلا سیگار نكشید.
 

كودكان بهترین مربیان دنیا هستند 
اگر تحصیلكرده باشید، اگر در بسیاری از كلاس‌های آموزشی شركت كرده باشید و كتاب‌ها و مقالات بسیاری در مورد كودكان، رشد، تربیت و آموزش آنها خوانده باشید، باز هم بیشترین و بهترین آموخته‌ها را با تجربه كردن به دست می‌آورید. وقتی كه می‌خواهید چیزهایی را به كودك خود آموزش دهید، خودتان نیز بسیاری چیزها را یاد می‌گیرید؛ چیزهایی كه شاید قبلا اصلا به سراغ آنها نمی‌رفتید، ولی كودك‌تان دلیل اصلی این‌كار می‌شود.

 

در مورد خودتان چیزهای زیادی یاد می‌گیرید

پدر و مادر شدن باعث می‌شود كه چیزهای زیادی در مورد خودتان یاد بگیرید، صبورتر باشید، بیشتر عشق بورزید، بفهمید كه چه چیزهایی ناراحت‌تان می‌كند و از چه چیزهایی بیشتر لذت می‌برید. همچنین بیشتر خودتان را كشف می‌كنید و پی می‌برید كه چه چیزهایی برای‌تان مهم است و در میان آنها همسر و فرزندتان مهم‌ترین‌ها هستند. 
 

بیشتر می‌خندید 
منظور از خندیدن، خنده مودبانه بعد از شنیدن یك لطیفه نیست، بلكه خنده‌ای خالص و حقیقی است. حقیقتی كه از درون شما از جایگاه یك مادر یا پدر برمی‌خیزد. كودكان سرگرم كننده هستند و مرتبا كارهای خنده‌دار و بامزه انجام می‌دهند.
 

تحمل بیشتری در برابر دردها و ناراحتی‌ها دارید
در زندگی روزهای دردناك زیادی هم وجود دارد و غم‌ها و شادی‌ها در هم تنیده‌اند. وقتی كه پدر و مادر می‌شوید، سختی‌ها و دردها را صبورانه تحمل می‌كنید.
 

كمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌گیرید 
هر بار بارداری باعث می‌شود كه 7 درصد كمتر دچار سرطان سینه شوید. به ازای هر یك‌سال شیر دادن به نوزاد نیز تا 4 درصد كمتر در معرض این خطر قرار خواهید گرفت.

 

برچسب ها: مادر شدن، بارداری، بارداری و شادی، لذت مادر شدن، تولد فرزند تعداد بازديد: 1059 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز